Novotný (VV): Slovům ministra Kalouska nevěřím, protože ministr Kalousek je lhář

06.09.2011 17:13

Projev na 21. schůzi Poslanecké sněmovny, dne 6. 9. 2011

Novotný (VV): Slovům ministra Kalouska nevěřím, protože ministr Kalousek je lhář

Dobré odpoledne, paní předsedkyně, vážená vládo, vážená kolegyně bývalá senátorko Paukertová.

Já se pokusím ve svém vystoupení neopakovat věci, které jsem už několikrát k hazardu řekl, ale budu se vám snažit sdělit nové velmi závažné skutečnosti. Rozvoj nových technických her v současné době a internetového sázení je provázen prudkým poklesem daní. Nám se podařilo tlakem zejména na odboru loterií v roce 2006, sedm, osm dosáhnout toho, že se zdanění začalo zvyšovat. Různé výjimky, které tam byly, nebo úlevy se potlačily a v roce 2008 hazard přinášel pro veřejné rozpočty formou různých těch náhražek zdanění téměř osm miliard korun. Ten pokles znamená, o kterém mluvím, že v současné době v letošním roce to může být něco málo přes šest nebo dokonce pod šest miliard. To při nepoklesnutí nebo naopak rozvoji nárůstu některých her.

Tohle je velice alarmující situace a já musím říct jednu závažnou věc. V novele, která je předkládaná, ani v té senátní verzi bohužel ani Senát nereagoval na nález Ústavního soudu, který řekl, že výherní hrací přístroje a interaktivní videoterminály jsou prakticky totéž a měly by být řízeny stejným zákonem. A v zákoně o loteriích už je termín pro přechodné období jeden rok a my stanovíme zákonem tři roky, odteď tři a půl roku nejméně. Čili čtyři roky, to je víc než volební období stávajících zastupitelstev.

Co je podstatné a chci vám zde sdělit jako novinku, v České republice v současné době hrozí arbitráže v celkovém objemu zhruba patnáct miliard korun za dosavadní povolovací proces podle stávajícího zákona. Díky nálezu Ústavního soudu tyto arbitráže mají velkou šanci na zrealizování a v současné době jenom jedna firma, Casino Cartage, akciová společnost, uplatňuje celkově arbitráže ve výši 3,75 miliard korun. Věci se blíží do vyčerpání nějakých lhůt pro dohodovací řízení s Ministerstvem financí k soudu a některé ty žaloby už jsou u soudu. Prosím vás, to je naprosto závažná záležitost, kam to ti lokajové hazardu dovedli, a co v současné době musíme řešit. A my na to nereagujeme ani v jedné verzi předkládaného zákona se o tom nemluví. Na stav vyvedení horšího než kasínového hazardu mimo kasina doplácí provozovatelé výherních hracích přístrojů a zejména kasína, když se podíváte na útlum jejich podnikání, na poškození jejich podnikání. A pokud to vezmu jenom ryze podnikatelsky z hlediska zákonných norem, tak skutečně došlo k velikým pochybením, kterých se dopustilo Ministerstvo financí, ti, kteří ten proces spustili. To byl pan Hušák, Moravský, Šolc na Ministerstvu financí, různí ti kmotři z plzeňských práv, jejichž posudky byly spouštěcím mechanismem k povolení zejména nových technických her, ale samozřejmě také ministr Sobotka, Tlustý a Kalousek. To jsou ti, kteří nad tím kralovali celé ty roky, a měl by se najít podíl viny těchto lidí.

Řeknu, proč Věci veřejné nepodporují tuto normu, a zvlášť po těch zjištěních, která teď máme, a právních posudcích, které jsme si nechali udělat, skutečně ten náš nesouhlas je naprosto kategorický a musím říct, že tato norma porušuje, že hlasují naši partneři s levicí, porušuje to koaliční smlouvu.

Za prvé. Tím, že kašleme na Ústavní soud, tak skutečně popliváváme základy naší ústavnosti. Za druhé. Tím, že nereagujeme v zákonné normě, která je schvalovaná, na nález Ústavního soudu, tak zvyšujeme ty arbitráže, vlastně prolongujeme ten současný neprávní stav, za který budeme platit. Novela, která zde byla panem ministrem představena, tu nenapsali poslanci, tu napsaly loterijní firmy. Proces nebyl řádný, byl naprosto neřádný, nehodný této Sněmovny. Představte si, že se nesešel podvýbor pro loterie a měl zde rok a půl tři loterijní normy města Prahy a vládní návrh a ani jednou se nesešel. Nebyl svolán. Záměrně prosím vás, protože všechny ty věci se musely upéct, konzultovat s loterijními firmami a předložit tak, jak byly předloženy. Takže tato novela skutečně není v zájmu lidí, v zájmu potlačení hazardu, usměrnění hazardu. Je v zájmu loterijních firem, které si tady tuto věc objednaly.

Novela v podstatě vůbec nereaguje na to, že všechny ty nové technické hry, které jsou na výjimku povolovány, by se pod paragrafem 2 písmeno j) daly schovat do stávajícího zákona. To je to, co nám vyčítá Ústavní soud, to, co bude předmětem těch arbitráží, protože všechny tyto hry, které jsou povolovány, ať jsou to IVT, hrací přístroje, ať jsou to maxpowery, triplayery a další tyto švindly, jsou v podstatě výherní hrací přístroje a soud to uznal, takže je potřeba na to reagovat.

Novela, kterou máte na lavici, tisk 138, říká o tom, že ruší podporu malých firem sjednocením odvodu na VPÚ, na veřejně prospěšné účely. Tím jen zvyšujeme korupci. Asi jste včera zaznamenali v novinách, že 3,7 miliardy bylo za loňský rok vyvedeno kdoví kam. Tak to je přesně tento problém, který my zde ještě navyšujeme, že tyto peníze chceme zvýšit. A v podstatě konstatuji, že Ministerstvo financí naprosto ignoruje § 43 odstavec 3, kdy odjímání licencí pro firmy, které nepoužijí výtěžek správným způsobem, kdy porušují jakoukoliv podmínku, která je pro provozování určená, tak by jí měla být odejmuta licence. (V sále panuje hluk.)

Co se děje v českých poměrech? Každý rok v tuto dobu konstatujeme po zveřejnění zpráv o únicích různých těch finančních prostředků v desítkách milionů korun na pochybné firmařské aktivity v Kostarice nebo vymyšlené sociální záměry na Jižním městě atd., tak my vždycky konstatujeme "no to je pěknej binec". A co dělá ministr financí, který nemá peníze v kase? Co dělá odbor loterií? Vykáže 76 tisíc kontrol a výsledek je nula. Na nic nepřišel. A každý rok ví, že peníze někde mizí, že se nic neděje. Co dělají orgány v trestním řízení? No vůbec nic. Bylo by úplně jednoduché firmám, které sypou tyto peníze do černých děr, podle stávajícího zákona vyměřit flastr ve formě zrušení licence a byl by hned pořádek. Všechno by šlo potom na jasné charitativní akce. A třetina z těch 3,7 miliard za ty roky by nemizela v žumpách, jak se to děje doteďka. Ale to je zřejmě Ministerstvu financí úplně jedno.

Novela ztrácí smysl, jak už tady pan ministr zmínil, v tom, že pokud bude nové zdanění, tak tady to sjednocení a tím, čím se předkladatelé prsí, že to je vlastně to, čeho dosáhli, tak vlastně nemá žádný význam, protože zdanění bude nastaveno úplně jinak.

To, že reguluje herny podobně jako kasína, je podle mne další chyba, která naprosto znerovnoprávňuje kasína, která právě budou předmětem těch arbitráží na trhu, která mají jiné náklady jak stavební, tak provozní.

Děkuji, paní předsedkyně. Novela naprosto arogantně zachovává limitaci správního poplatku. Já potřebuji z tohoto místa oznámit všem realitním kancelářím, developerským firmám atd., ať si také požádají na zastropování správních poplatků nějakou částkou. Přece není možné, aby platily více než 10 milionů korun, když loterijní firmy mají tento strop. Takže všechny malé firmy daní deseti procenty, protože podle výkladu Ministerstva financí správní poplatek má charakter daně, nicméně, jak dosáhnou částky 100 milionů obratu, tak už se to procento začne snižovat a ty největší společnosti, které jsou pod ochrannou rukou pana ministra a předkladatelů této normy, už je to třeba 1 až 2 %, protože jejich obrat je miliarda a strop 10 milionů znamená 1 %. Čili, takhle se snižují daně. Velké loterijní společnosti mají zdanění nižší a norma, která je předložena, toto zachovává nadále.

Co je podstatné, a nechal jsem si to na konec, že novela nedává šanci obcím hazard regulovat. To, že mají od teďka 4 roky, to je naprosto směšné. To, že budou muset postupovat podle návodu Chrastavy, aby si vysoudily analogii ústavního rozsudku a dosáhly toho, že se zrovnoprávní ve vyhlášce zakázané výherní hrací přístroje - nebo IVP z VHP rychleji, to je přece k smíchu. Jak takovouhle věc může prosazovat zejména skupina starostů, kteří podporují stranu TOP09, jak mohou v době, kdy volají po změně rozpočtového určení daní ve prospěch menších obcí nebo menších měst, zároveň tolerovat, že se zachovávají daňové úlevy pro hazard a že se tyto věci neřeší. Ani možnost obcím hazard regulovat.

Pak bych chtěl říct, že my jenom nechceme bořit, to znamená - avizuji - že ani jeden z těchto návrhů Věci veřejné nepodpoří, ale chceme dát návrh řešení. Pokud Sněmovna tuto normu odmítne, jako naprosto nadbytečnou, nebezpečnou a ve světle těch arbitráží škodící našim rozpočtům a budoucím škodám, které vzniknou z arbitráží, tak chceme do připravované novely loterijního zákona - v rámci změny rozpočtových pravidel - tam chceme zamontovat nejdůležitější věci, jako umožnění obcím hazard regulovat podle nálezu Ústavního soudu a další. Takže takto bychom mohli to, co je v té novele dobré, opět nechat, aby platilo od 1. 1. příštího roku.

Dále chci říct, že Věci veřejné budou v rámci koaličních jednání trvat na tom, aby nová forma zdanění byla nastavena tak, aby v součtu přinesla veřejným rozpočtům nejméně 10 miliard korun. To je částka, která vychází z těch 8, které už byly v roce 2008 a k tomu připočtené výjimky tehdy platné. Čili není to nic nového, je to částka, která není problémem Věcí veřejných, je to velký kompromis. My jsme chtěli 13 miliard plus 5, nicméně je to kompromis, který jsme ochotni přinést, a v tom nastavení té loterijní daně by se měla zohlednit nebezpečnost těch her, zejména zdanění toho horšího, než casinového hazardu, interaktivních videoterminálů a samozřejmě také výnosovost her ostatních, aby ta procenta byla nastavena vhodně.

Dále bychom chtěli, abychom v rámci protikorupčního boje vyšetřili ten povolovací proces, o kterém jsem už tady mluvil a aby okamžitě Ministerstvo financí začalo konat v odebírání licencí po té hrůze, kdy včera zase noviny přinesly, jak se to tady vede, jak zase peníze někde mizí. A už je to poněkolikáté - hahaha, jedeme dál. Pozítří se už zase bude psát úplně o něčem jiném a další rok to bude zase stejné. Ministerstvo financí v tom nic nedělá, trestuhodně někoho chrání při lití peněz do černé díry.

Chtěl bych osobně - premiéra tady nevidím - ale jeho garanci, že požadavky, které Věci veřejné tady přes mé vystoupení vznášejí, že budou vyslyšeny. Já totiž slovům ministra Kalouska nevěřím, jeho slibům, protože ministr Kalousek je lhář. Lhal mi v Senátu, když jsme s hazardem bojovali, že nikdy nepovolí internetový hazard, takže toto je první lež, kterou tady veřejně prezentuji. To, že lhal podruhé, když zdůvodňoval nějaké evropské souvislosti a další věci, to je další záležitost, která se mi nelíbí a která není pravda. Myslím si, že ještě na jaře nám lhal potřetí, když říkal, že norma bude řádně projednávána a teď jsme zase ve stresu, že do konce roku musíme cosi formou mimořádných schůzí projednat - takto závažnou věc, když rok a půl nejsme schopni vůbec svolat ani podvýbor pro loterie.

A co je poslední, a to se mi nelíbilo vůbec, protože, když jsem posledně vystupoval k loteriím, tak neměl žádné věcné argumenty, aby vyvrátil to, co jsem tady řekl, tak řekl lež, že jsem se hlásil do TOP09 jako lídr za Vysočinu a protože jsem neuspěl, přes jeho mrtvolu jedině bych byl nominován, takže proto jsem naštvaný na něj a na hazard. Prosím vás, není to pravda, nikdy jsem se nehlásil do TOP09 jako lídr. Pan ministr s tím vystoupil až po skončené rozpravě, nemohl jsem na to reagovat. Je to lež. A já jsem v té době už dávno vedl s ministrem financí válku kolem hazardu. Neumím si představit, že bych se hlásil do strany, kterou on zajišťoval, její financování. To je nesmysl. Takže to, co tady teď budeme řešit, skutečně jsou hrozící arbitráže. Pokud to schválíme v této podobě, tak je to výsměch právu, který v současné době - zákonu, který v současné době platí i nálezu Ústavního soudu. A pokud tuto normu neschválíme a urychleně začneme jednat k nápravě, tak můžeme snížit škody, které hrozí až 15 miliardami korun. Proto apeluji na vás, máte osobní zodpovědnost za to, že teď s hazardem konečně něco uděláme a že v krátké době sjednáme nápravu stavu, který zde léta dělaly politické strany, chlívek, který byl evidentně spojený s financováním politických stran a s tím, že hazard, tím jak daňové náhražky mohl směřovat kam chtěl, tak skutečně udělal chlívek, který v současné době hrozí, že výnosy z hazardu, které představují už jenom 6 miliard, dopady hazardu jsou 30 až 40 miliard a díky neschopnosti Ministerstva financí nemáme ani studii o dopadech hazardu na veřejné rozpočty, takže tyto peníze směšné, které jsou a které nejsou cílem Věcí veřejných - cílem Věcí veřejných je potlačení hazardu a jeho dopadu na společnost. A že tyto peníze nebudou stačit ani na arbitráže v následujících letech. Tak si tuhle závažnou věc, prosím vás, uvědomte. Děkuji vám za pozornost.

Více:
VV hrozí: Schválíte mírnou loterijní reformu? Tak budeme hlasovat s ČSSD

##PROFIL 1988##


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kubisková (Přísaha): Vraťme, prosím, naší zemi slušnou politickou kulturu

11:04 Kubisková (Přísaha): Vraťme, prosím, naší zemi slušnou politickou kulturu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k politické kultuře.