Chovanec: Krajská dopravní infrastruktura se pod vedením ČSSD přibližuje evropské úrovni

05.05.2012 16:43

Zatímco stát odkládá připravené dopravní stavby a tím dochází k jejich zdražování, neudržuje dostatečně komunikace, které má ve svém majetku (jako jsou silnice I. třídy, D1) a zastavuje přípravu potřebných obchvatů měst a obcí, kraje si uvědomují důležitost dopravní infrastruktury pro potřeby svých obyvatel.

Chovanec: Krajská dopravní infrastruktura se pod vedením ČSSD přibližuje evropské úrovni
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec

Proto v uplynulých letech investovaly ze svých rozpočtů do oblasti dopravy téměř 20 miliard korun a díky úspěšnému čerpání prostředků EU prostřednictvím Regionálních operační programů dalších více než 53 miliard. „Víme, že každý investovaný milion do dopravy vytvoří až čtyři pracovní místa ve stavebnictví a dalších oborech, v příjmech státu se navíc více než polovina vrátí na daních a pojištění,“ řekl na Bilanční konferenci – Výsledky a perspektiva krajů v Plzni hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola, který je lídrem jihočeské kandidátky ČSSD i pro nadcházející krajské volby.

Roční potřeba zdrojů  pro  přiblížení stavu dopravní infrastruktury v ČR k vyspělým zemím EU je v současnosti 100 miliard korun. Pro dosažení standardního stavu je celkem potřeba dokonce až 1 a půl bilionu korun. Investice do dopravy jsou ale neustále v deficitu. Jen letos bude podle Ministerstva dopravy chybět minimálně 31 a půl miliardy korun. Kraje se v tomto ohledu snaží o nápravu. Starají se například o v současnosti zanedbaný stav silnic II. a III. třídy včetně mostních staveb, které převzaly od státu. „Naší cestou pro stabilizaci systému financování dopravní infrastruktury do budoucna je využívání prostředků Evropské unie v rámci operačního programu Doprava, poctivé a správné zadávání veřejných zakázek a také důsledná kontrola přípravy a realizace staveb,“ zdůrazňuje Jiří Zimola. Dalšími možnostmi jsou také rozšíření mýtného systému a využití financování z mimorozpočtových zdrojů, jako jsou PPP projekty.

Mezi priority krajů v rámci rozvoje dopravní infrastruktury patří zejména zlepšení spolupráce státu a krajů při plánování, přípravě a realizaci staveb, což  v současné době plošných škrtů pravicové vlády nefunguje. Dopravní infrastruktura potřebuje kvalitní plánování a přípravu podle předem daných priorit. ČSSD bude důrazně prosazovat  dokončení páteřní silniční i železniční sítě a to včetně dopravních komunikací potřebných k realizaci strategických projektů.

Kraje ale v současnosti řeší také kompletní financování veřejné dopravy,  drážní i autobusové, které na ně přešlo zákonem o rozpočtovém určení daní.

Uvědomují svoji povinnost zachovávat rozsahy obou druhů přepravy cestujících tak, aby neustal udržitelný rozvoj území, zejména v okrajových a méně osídlených částech regionů. Drážní doprava je v současnosti v krajích stabilizována. Vyjednávací pozice krajů se od roku 2008 mírně zlepšila, přesto jednání s dominantním dopravcem jsou velmi složitá, protože nelze ovlivňovat tarifní politiku a ani kvalita vozového parku není na dostatečné úrovni. Nutnou optimalizací prochází veřejná linková doprava, která zaznamenává v posledních letech mírný pokles výkonů, ačkoli náklady na ni kvůli ceně pohonných hmot neúměrně vzrůstají. 

„Kraje v posledních letech výrazně investovaly do moderních integrovaných dopravních systémů, které dosahují evropské úrovně.Je však nutné si uvědomit, že zajišťování veřejné dopravy nelze řešit pouze v rámci jednotlivých krajů, podporujeme proto co nejvíce mezikrajskou a také mezistátní spolupráci, snažíme se být maximálně aktivní na poli ekonomické diplomacie,“ dodává hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec, který je lídrem kandidátky ČSSD v kraji i pro nadcházející krajské volby.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prokšanová (KSČM): Děkujeme - nezapomínáme. Nikdy!

6:03 Prokšanová (KSČM): Děkujeme - nezapomínáme. Nikdy!

Kdo nás osvobodil? A komu to nemáme zapomenout? Snad nám ministryně Černochová napoví!