Tita (KSČM): Veřejná doprava v Libereckém kraji a její úskalí

09.06.2012 19:33

Vyjádření předsedy klubu zastupitelů za KSČM v Zastupitelstvu kraje Liberec Miloše Tity k veřejné zakázce na autobusové dopravce v Libereckém kraji. k veřejné zakázce na autobusové dopravce v Libereckém kraji.

Tita (KSČM): Veřejná doprava v Libereckém kraji a její úskalí
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

Zastupitelstvo Libereckého kraje na svém květnovém jednání schválilo dokument “Odůvodnění účelnosti veřejné zakázky” na, řečeno stručně, tendr pro autobusové dopravce    v LK na roky 2014-2024. Nemalá zakázka za 3 miliardy korun. Otevřená zakázka pro kteréhokoliv zájemce v rámci EU. A samozřejmě v duchu novelizovaného zákona o veřejných zakázkách.

Tato zakázka byla pracovníky úřadu, a především pracovníky koordinátora veřejné dopravy – firmy KORID, s.r.o. - připravována více než rok. Byl udělán velký kus práce, tak aby byly stanoveny nediskriminační podmínky, nicméně aby bylo uplatněno maximum požadavků kraje na komfort, bezpečí a dlouhodobé zajištění veřejné autobusové dopravy. I s ohledem na to, aby zakázka byla maximálně otevřená zůstalo co nejméně prostoru pro případné protesty či odvolávání.

Klub zastupitelů LK za KSČM jak vlastní veřejnou zakázku, tak i zmíněný dokument (požadovaný novelou zákona) plně podporuje. Je zájmem klubu zvyšování kvality a dostupnosti veřejné dopravy, už s ohledem na skutečnost, že podle statistik došlo k meziročnímu nárůstu cestujících veřejnou dopravou skoro o 30%.
 
Skutečností je i fakt, že odbornou veřejností je organizace dopravy v Libereckém kraji hodnocena jako jedna z nejlepším v rámci republiky. A například v tedrech na veřejnou železniční dopravu je dle vyjádření mnohých LK zatím vůbec nejlepší.
Žádná z uvedených skutečností ovšem není překážkou k tomu, aby se výběrové řízení nestalo terčem tvrdé kritiky, nebo spíše populistického útoku ze strany politického sdružení Starostové pro Liberecký kraj. A pánové Púta a Pieter, takto krajští zastupitelé za uvedené seskupení, se opravdu neštítí ani používání účelových lží či polopravd.
 
Již téměř před rokem přišli s tvrzením, že připravovaný tendr je bezesporu zmanipulovaný tím, že bude vyhlášen na celé území kraje a tudíž je účelově připravený pro současného majoritního dopravce v kraji. Když vešlo ve známost, že území kraje bylo rozděleno na 3 části, které se mají soutěžit samostatně, hledali “blechy” dále. Přišli se zpochybňováním majetkových vztahů ve struktuře dopravců. To jim dlouho nevydrželo, neboť to skutečně není kriteriem v rámci celoevropsky vyhlašovaných veřejných zakázek.
 
Následovalo tvrzení, že tendr, s ohledem na započetí plnění zakázky, je vyhlašován příliž brzo, a tudíž se současné vedení kraje snaží o to, aby byla soutěž uzavřena ješte v tomto volebním období. Opět předhazovali jakési upřednostňování majoritního dopravce a tajemně naznačovali možnosti korupčního jednání. Skutečností ovšem je, že s ohledem na složitost zakázky, adninistrativní náročnost a předpokládanou možnost odvolávání se proti výsledku výběru lze konečné rozhodnutí očekávat nejdříve počátkem roku 2013. Tedy již v rámci funkčního období nové politické reprezentace. Nehledě na potřebu vybraného dopravce (ten může být ze zcela jiného regionu) připravit si zázemí na desetileté plnění zakázky, vč. třeba nákupu autobusů.
 
Vrcholem nakonec byly tiskové konference SLK před a po jednání Zastupitelstva, kdy byly použity naprosto lživé argumenty. Tvrzení, že v rámci podmínek je požadováno po zájemcích doložení najetých 3 milionů km v rámci Libereckého kraje je nepravdivé. Podminka 3 mil. ujetých kilometrů uvedena je, ovšem kdekoliv v rámci EU. Rovněž tvrzení, že 30% hodnotících kriterií je neměřitelných, také neobstojí. V rámci podmínek je stanoveno 21% tzv číselně nevyjádřitelných kriterií, které se zabývají péčí o komfort a bezpečnost cestujících, nicméně jsou to kriteria snadno ohodnotitelná. Ostatně celý dokument “Odůvodnění zakázky”je zpracován v maximální možné míře tak, aby nebylo možno ho zpochybňovat, nebo napadat z manipulace. Pak nevím, zda uvedení pánové tisku lhali z neznalosti, hlouposti, nebo čistě účelově a populisticky.

Nemají to páni od starostů jednoduché. Snažší je kritizovat nicnedělání. V případech složitějších je však třeba celou věc řádně nastudovat. Zvláště, když namísto konkrétních programů staví se předvolební kampaň na kritice, pomluvách a očerňování.

Miloš Tita, předseda klubu KSČM v Zastupitelstvu Libereckého kraje

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jelínková (KDU-ČSL): Navrhujeme tři varianty slev, závislé na počtu dětí

10:21 Jelínková (KDU-ČSL): Navrhujeme tři varianty slev, závislé na počtu dětí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prorodinné politice KDU-ČSL