Jedním z dokladů o malém respektu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR k těmto zásadám lze označit to, že Sněmovna na stávající schůzi přehlasovala veto Senátu a opět schválila zákon předložený skupinou poslanců Řápkové, Stanjury, Gazdíka a dalších, kterým se mění zák. č. 200/1990 Sb. o přestupcích a některých dalších zákonů (především trestního zákoníku), tisk č. 431. Tedy zákon, který umožňuje, aby pachateli vybraných přestupků mohl být uložen také zákaz pobytu na dobu nejdéle tří měsíců. Nejde o to, zda s tímto postupem proti pachatelům přestupků někdo souhlasí či nesouhlasí, ale o to, že schválený zákon až kuriózním způsobem nerespektuje platné právní prostředí.
Tak zákon v údajné snaze nedotknout se příliš pracovních a rodinných vztahů pachatelů stanoví, že trest „ se nesmí vztahovat na místo nebo obvod, v němž má pachatel trvalý pobyt…“, aniž by zákonodárci vzali v úvahu, že místo trvalého pobytu vůbec nemusí odpovídat skutečnému pobytu občana (tedy místu, kde pracuje a kde má rodinu). Po té, co §10 odst. 4 zákona o evidenci obyvatel vytvořil institut trvalého pobytu občana na ohlašovně a situaci, kdy občané vůbec nejsou povinni hlásit změnu svého trvalého pobytu, občan, který má „trvalý pobyt“ např. na ohlašovně v Městské části Praha 7 může bydlet, pracovat a mít rodinu např. v Chomutově. Uložený zákaz pobytu v Chomutově (kde nemá trvalý pobyt) se pak může významně dotknout jeho (ústavních?) práv.
Zákon rovněž stanoví, že porušování nově „ zavedeného“ zákazu pobytu je trestným činem (novelizovaný § 337 tr. zák.). Zcela je ignorováno, že řada pachatelů se o uloženém zákazu pobytu vůbec nedoví, neboť jim rozhodnutí bude doručováno fikcí, tedy na adresu „trvalého pobytu“ kdesi na ohlašovně. Ukládání takové sankce je pak nejen neefektivní, ale pokud se pachatel o uložené sankci vůbec nedozvěděl, těžko se mohl jejím porušením dopustit úmyslného trestného činu.
Zákon prý vítají představitelé obcí. Zřejmě jim uniklo, že přestupková agenda je výkonem státní správy a nikoliv samosprávy, takže obce nebudou mít (doufejme…) na ukládání těchto sankcí žádný vliv…
Odhlédneme-li od až obsedantní snahy této Sněmovny několikrát během jedné schůze měnit trestní zákon a trestní řád (ale i občansky soudní řád) způsobem, který prakticky téměř vylučuje znalost platného práva u odborné, natož pak obecné veřejnosti, nebylo zde (opět) zákonodárci ani v nejmenším respektováno sdělení veřejného ochránce práv, který na nesplnění podmínek stanovené pro omezení svobody pohybu a pobytu v čl. 14 odst. 3 Listiny tímto zákonem naléhavě upozorňoval. Problematická realizovatelnost a svévole zákonodárce jsou na jeden zákon až dost….
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD