Votava (ČSSD): RUD a hra s čísly

13.07.2012 19:51

Já si myslím, že stát by měl garantovat obcím určitou výši jejich příjmů, příjmů, které obce obdrží do svých rozpočtů, a to bez ohledu, jaký stav bude, bez ohledu, co se bude dít. Za každých okolností by jim to měl nějakým způsobem garantovat. To se ale také v tomto rozpočtovém určení daní neděje a s tím návrh rozpočtového určení daní nepočítá.

Votava (ČSSD): RUD a hra s čísly
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vládo. Chtěl bych říci, že kompromisní návrh rozpočtového určení daní podpořím tak, jako většina členů poslaneckého klubu sociální demokracie samozřejmě za předpokladu, že bude schválen pozměňovací návrh, který byl přijat i v rozpočtovém výboru a který upravuje zastropování výměry katastrálního území na maximálně 10 hektarů na obyvatele. Chci říci, že ten kompromisní návrh rozpočtového určení daní podpořím, a to i přes výhrady k této úpravě, které bych také chtěl mimo jiné sdělit. Chápu také, že problém zvednout ruku pro tento kompromisní návrh mohou mít poslanci ze čtyř největších měst. Sice již nepřicházejí souhrnně o částku v řádech miliard korun, nicméně i tak přicházejí o cca 3 % z rozpočtového určení daní, u Prahy o 1,7 %, a to na oltář právě posílení rozpočtového určení daní pro ostatní obce. Musím říci, že i jako poslanec za Plzeňský kraj samozřejmě nejásám nad tím, protože Plzeň také přichází o významnou částku, není to sice už 800 mil., jak bylo původně v návrhu, ale je to 90 mil., ale i to je významná částka, o kterou tedy Plzeň přijde.

Je třeba také říci, že těmto čtyřem městům nebude nijak kompenzován ten úbytek daňových příjmů v rozpočtovém určení daní, což je špatně a myslím si, že by jim to kompenzováno býti mělo. Naopak je třeba pozitivně určitě ocenit zavedení nového kritéria pro výpočet rozpočtového určení daní, které bere v potaz počet dětí v mateřských a základních školách. To také oceňuji.

Pozměňovací návrh na úpravu, resp. zvýšení hranice zastropování velikosti katastru, jako jednoho z kritéria rozpočtového určení daní, a to ze tří hektarů na deset hektarů na obyvatele sociální demokracie také na jednání rozpočtového výboru podpořila a předpokládám, že tento pozměňovací návrh, jak jsem v úvodu svého vystoupení řekl, bude také schválen a připojíme se tedy ke schválení celé této úpravy rozpočtového určení daní, i když určitě nad ním jásat nemusíme.

Z původně 370 obcí, které vlivem úpravy zastropování katastru mělo přijít o část svých daňových příjmů, v některých obcích to bylo výrazné, někde až o 50 nebo dokonce o 70 %, samozřejmě tyto obce také hlasitě vystupovaly a vyjadřovaly svůj nesouhlas, poukazovaly na to, že pokud by toto prošlo, tak bude značně omezeno financování jejich často již rozběhnutých investičních akcí. A tak tímto návrhem, pozměňovacím návrhem se počet ztrátových obcí snížil na asi 57. Je třeba si upřímně říci, že v řadě - na druhou stranu - že řada těchto obcí před pěti lety právě zavedením toho kritéria velikosti katastru, že se jim daňové příjmy zvýšily, a to několikanásobně. To je třeba si upřímně také říci. Je třeba si také upřímně říci, že dnes máme 6300 obcí a ten počet asi do budoucnosti je neudržitelný. Je to sice velice citlivá záležitost, ale říkám do budoucna asi je to věc, která udržitelná není.

Ministerstvo financí zveřejnilo na svých webových stránkách tabulku, která se jmenuje Teoretický propočet sdílení daňových příjmů obcí a srovnání současného systému RUD s návrhem nového RUD. Tam se mohli podívat starostové či představitelé obcí, jak asi bude - a teoreticky - jak budou vypadat jejich daňové příjmy. Je třeba říci, že ta predikce ovšem, na kterou jsou daňové příjmy postaveny, nemusí v žádném případě ale platit. Vidíme, k jakému dochází propadu ve výběru daní, konkrétně co se týká DPH. Ta tabulka je postavena na predikci daňových příjmů 118 mld. korun. Říkám tedy, že ta skutečnost může být na konec úplně jiná.

Já si myslím, že stát by měl garantovat obcím určitou výši jejich příjmů, příjmů, které obce obdrží do svých rozpočtů, a to bez ohledu, jaký stav bude, bez ohledu, co se bude dít. Za každých okolností by jim to měl nějakým způsobem garantovat. To se ale také v tomto rozpočtovém určení daní neděje a s tím návrh rozpočtového určení daní nepočítá. Takže si myslím, že to je víceméně trošku hra s čísly. Navržené změny rozpočtového určení daní vypadají tedy pro většinu měst a obcí slibně, což však se nemusí - to, co jsem řekl, jak jsem to řekl - nemusí se to také vyplnit. Posílení rozpočtového určení daní o 10,5 mld. korun jde na úkor národních dotačních programů a tady já vidím poměrně velký problém.

V podstatě se prostředky přelévají, dá se říci, z jedné kapsy do druhé kapsy v rámci rozpočtu a o těch 10,5 mld. korun, které se rozpustí do daňových příjmů obcí v rozpočtovém určení daní, přijdou také dotační programy, to je třeba si uvědomit. Jinak řečeno, řada obcí nebude moci realizovat za pomoci dotací řadu investičních záměrů, protože vhodné programy nebudou buď otevřeny vůbec nebo budou značně redukovány a nebudou tam dostatečné prostředky, aby právě o tyto prostředky se obce a města mohly ucházet.Takže taková malá obec, která má i při posílení jejích daňových příjmů poměrně malý rozpočet, prostě nebude schopna řadu investičních akcí, potřebných investičních akcí, jako jsou kanalizace, vodovody, třeba udělat a realizovat.

Já jsem se ptal při prvém čtení pana ministra financí, o jaké dotační programy jde konkrétně, že bych rád slyšel - a nejenom já, samozřejmě, chtěli by to slyšet i starostové obcí, aby věděli, na co se připravit nebo naopak na co se nepřipravovat, protože by to byla zbytečná práce, když ten program nebude otevřen. Bohužel, nedostalo se mi žádné odpovědi. Ptal jsem se na to i při projednávání v rozpočtovém výboru. Přítomný pan náměstek také nebyl schopen odpovědět konkrétně. Řekl pouze, tak bude to z kapitol Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zemědělství. Ale to je všechno, co jsem se asi tak dověděl. Já to považuji ale opravdu za zásadní věc, protože to může ohrožovat investiční záměry řady obcí.

Dámy a pánové, tento návrh změny rozpočtového určení daní jistě není optimální. Je třeba říci - a to říkáme - že žádné rozpočtové určení daní nebo žádná konstrukce rozpočtového určení daní nemůže být úplně spravedlivá pro všechny obce, nikdy se tu zřejmě nepodaří vytvořit naprosto spravedlivý model. Je však ale určitým posunem v posílení daňových příjmů menších a středních obcí a také toto posílení svých rozpočtů řada obcí, především těch menších, očekávala. Uvidíme ovšem, jak toto očekávání bude naplněno. Takže i přes výhrady, které jsem uvedl, zákon já a věřím, že i většinově poslanecký klub sociální demokracie také podpoříme. Děkuji za pozornost.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Primátor Svoboda: Pietní míst hrdinů Pražského povstání připomíná interaktivní mapa

9:15 Primátor Svoboda: Pietní míst hrdinů Pražského povstání připomíná interaktivní mapa

V těchto dnech si hlavní město opět připomíná povstání, které jej osvobodilo z nacistického područí.…