Změna je základ
Nový ředitel vidí budoucnost v moderním a laciném nábytku vyrobeném z nových, ale ne kvalitních a trvanlivých materiálů. Prosadí nákup nové linky, na kterou si vezme firma úvěr. Zaměstnance pošle na přeškolení v nových technologiích. Řadu tradičních řemeslníků, co ručně vyřezávali zdobné ornamenty, propustí pro nadbytečnost.
Velká změna je riziko
Náměstek ředitele s tímto trendem zásadně nesouhlasí. Tradiční výrobky mají slušné postavení na trhu, i když trochu ztrácí. Podle něho by stačilo dělat lepší reklamu a mírně zefektivnit výrobu nákupem několika málo moderních strojů. Ve výrobě úplně něčeho jiného vidí velké riziko. Ztrácí své zákazníky a nikde není garantováno, že získají nové. Taky přijdou o řadu zručných zaměstnanců a o schopnost vyrábět kvalitní tradiční nábytek. Upozorňuje, že trh je zavalen laciným aušusem, co se tváří moderně.
Ředitel má zelenou
Ředitel je naštvaný a jeho spory s náměstkem vyústí v návrh na odvolání náměstka. To však může učinit jen majitel a ten to řediteli nedovolí. Ředitel smí realizovat svoji vizi a pustí se do toho.
Firma má potíže
Změny ve firmě způsobí, že klesají tržby. Není lehké získat úplně nové zákazníky, o ty původní přišli. Úspory ze sníženého počtu pracovníků nepokryjí ani splátky za úvěr na novou výrobní linku. Ředitel chce další peníze na investice do reklamy a podpory prodeje. Majitel je naštvaný, že mu továrna přestává vydělávat, ředitel naopak chce další peníze s tím, že je to pro budoucí vývoj firmy nezbytné. Současně ředitele kritizuje místní tisk, že vyhodil řadu zaměstnanců, kteří jsou teď na úřadu práce. Majitel se naštve, ředitele odvolá a na jeho místo dosadí náměstka. Ale ředitele zase ponechá jako náměstka.
Historie se opakuje
Nový ředitel zastaví výrobu nového nábytku a začne se vracet k původnímu. Linku se ztrátou vrátí, shání propuštěné zaměstnance, ale zjišťuje, že mezitím zákazníci přešli ke konkurenci. Ztráta firmy se dál prohlubuje a majitel ředitele odvolá a znovu udělá z náměstka ředitele…
Jako u nás
Ptáte se, proč píšu takovou báchorku? Nepřipomíná Vám to něco? Je vám jasné, jak ta firma dopadne? Je to zjednodušeně příběh vývoje v naší zemi v řadě posledních let. Zmatená rozhodnutí, která v rychlém sledu popírají jedno druhé. Teď co s tím?
Změna v myslích
Řešení je jen zdánlivě snadné, ale v reálu naprosto obtížné. Cesta ven začíná v hlavě majitele, co si musí sám ujasnit, jakou firmu chce mít. Podle toho musí vybrat vedení, dát mu čas věci dotáhnout a průběžně ho kontrolovat zda dělá, co slíbil. Výsledky pak musí hodnotit v čase, kdy jich je možné dosáhnout. Bohužel u nás „majitel“ tedy voliči často neví co chtít, nebo ještě hůře společnost je nesmírně rozdělena a polovina stojí za ředitelem a druhá půlka za náměstkem. Vzájemně se nechápou a nenávidí se. To nemůže dobře dopadnout.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: David Rath