Beznoska (ODS): Klíčem ke kvalitnímu školství je motivovaný kantor

17.10.2013 19:40

České školství nemá v poslední době moc dobrou pověst. Často slýcháme stížnosti z řad učitelů, studentů i rodičů. Nekonečná střídání ministrů a tím daná nekoncepčnost práce v tomto resortu se zle podepsaly na současném stavu.

Beznoska (ODS): Klíčem ke kvalitnímu školství je motivovaný kantor
Foto: red
Popisek: Logo ODS

Je-li nějaká sféra, kde je potřeba každou změnu pečlivě promyslet a připravit, pak je to právě školství, ve kterém se důsledky mnohých rozhodnutí projeví leckdy až za několik let.

Já sám jsem prošel školství takřka celé a znám jeho bolavá místa. Při své učitelské praxi jsem poznal práci na základní a střední škole, kde jsem působil i jako ředitel. Podílel jsem se také na založení vyšší odborné školy a připravoval jsem projekt vzniku neuniverzitní vysoké školy. Dovolím si tedy s čistým svědomím říci, že znám problémy českého školství v celém jeho rozsahu.
 
Nejdůležitější a nejvíce potřebné je podle mě vrátit úctu a prestiž učitelské práci jako takové. Tatam jsou dnes časy, kdy nejváženějšími osobami v každé obci byli lékař, farář a kantor. Učitel je ovšem podstatný článek, klíčový prvek mající vliv na vzdělávání a výchovu našich dětí. Dobrou školu vždy dělal a bude dělat dobrý pedagog, u něj leží tajemství hodnotného vzdělávání. Zlepšení se však neobejde bez odpovídajícího finančního ohodnocení, o kterém se ale bohužel stále jen mluví. Ze zkušenosti vím, jak velkým problémem je sehnat do školy učitele s potřebnou kvalifikací, případně ho na škole udržet. Měli bychom tedy přehodnotit současný způsob odměňování, kdy ředitel školy nemá dostatečný prostor ocenit výkon vyučujícího, jelikož mzda je stále příliš svázána s počtem odučených let. Všichni ale jistě uznáme, že délka praxe není jediné kritérium kvality učitele. Ředitel by proto měl plnit funkci manažera a v zájmu zvýšení oné kvality vzdělávání ve své škole by měl mít možnost výrazně pracovat s osobním ohodnocením pedagoga a tím jej motivovat. Další nezbytnou podmínkou je vypracování jednoznačného a přesně definovaného kariérního řádu povzbuzujícího učitele k dalšímu studiu, sebevzdělávání, publikační činnosti a v neposlední řadě také k účastem na zahraničních stážích. Z těchto důvodů a za předpokladu, že chceme situaci v resortu školství opravdu řešit, je potřeba navýšení státního rozpočtu v kapitole školství o 3 miliardy.
 
Jsem přesvědčen o tom, že s nadstandardním platem by se zvýšila i úcta lidí k učitelům. Není náhoda, že v zemích, kde je učitel dobře placen, má jeho profese odpovídající váhu, například v Lucembursku a ve Švýcarsku je pedagog považován za vysoce prestižní zaměstnání. Mezi další země s vysokým platem pro učitele patří i Finsko, Jižní Korea nebo Izrael. Úroveň jejich školství, postavení v mezinárodním srovnání na poli vědy, výzkumu, ale také životní úroveň obecně, nebudou náhoda.
 
Mým přáním je učitel, jenž má možnosti profesního růstu, je finančně dostatečně motivován k práci, má vytvořeny odpovídající materiální podmínky k vedení dětí nebo studentů a kantořina byla při výběru povolání jeho první volbou.
 
Ing. Adolf Beznoska
 náměstek primátora
 člen místní rady
 člen oblastní rady

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Baxa: Novela zákona zřizuje nový registr umělců

6:23 Ministr Baxa: Novela zákona zřizuje nový registr umělců

Vláda projednala legislativní ukotvení statusu umělce. Hlavním cílem předloženého návrhu je předevší…