Redukce a zpřísnění kritérií
Řešením vzniklé situace je podle ministra redukce vysokých škol a nastavení výrazně náročnějších kritérií a nastavení diverzifikace, kdy někdo skončí s titulem bakaláře, někdo s magisterským titulem. „A doktorand, ten už by měl opravdu něco umět. Já věřím, že když se nám tohle povede, kredit vysokoškolského vzdělání se zvýší. Proti redukci vysokých škol se samozřejmě zvedne vysoká vlna, ale já myslím, že zodpovědný ministr nemůže jít jiným směrem než tímto," dodal Dobeš.
Podle prezidenta Kaluse je problém, že vysoké školství ztratilo svůj původní univerzální charakter. „Místo svého skutečného poslání se věnuje produkci úzce zaměřených, jen parciálně vzdělaných specialistů a navíc se stále rychleji přeměňuje v továrnu na výrobu diplomů a titulů i pro ty, kteří si je sice nezaslouží, ale které dnešní módní ´vědomostní´ a evropsky harmonizovaná, tedy nivelizovaná společnost a ekonomika vyžadují. Proto jsou změkčována všechna v minulosti existující kritéria," uvedl před časem Klaus.
Nivelizace a rovnostářství
K úpadku vzdělání vede podle prezidenta sama inflace vysokých škol, ke které dochází pod líbivým kvazidemokratickým heslem „každý člověk vysokoškolákem". „Stalo se politicky nekorektním a téměř skandálním vyslovit zjevnou pravdu, že lidé stejní nejsou a že na svět nepřicházejí stejně nadaní," míní prezident.
Ze stejného důvodu není podle něho možné k této nadprodukci vysokých škol „vyprodukovat" potřebný počet vysokoškolských učitelů, i když právě ti jsou podle jeho názoru pravou podstatou školství jako takového. „Je smutné, že to málokoho trápí a že důsledky dnešních nebezpečných nivelizačních procesů nejsou doceňovány. Na to jsme my, kteří jsme prožili půl století v komunismu, velmi citliví," dodal prezident.
Čtěte také:
- Klaus: Státní maturity jsou stavěním domu od střechy. Zamysleme se
- Oběšený učitel provokuje. Kantoři už vědí, jak na "spratky"
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík