Certiifikace bude znamenat, že při použití prodávaného paliva vzniklo méně emisí oxidu uhličitého než spalováním nafty a benzinu, i když se započítají emise uvolněné do ovzduší při jeho výrobě a distribuci.
Certifikaci budou potřebovat výrobci biopaliv a další osoby uvádějící biopaliva na trh, obchodníci s plodinami, biomasou a dalšími produkty určenými k výrobě biopaliv i pěstitelé. Certifikáty budou vydávány s platností na jeden rok. "Bez platného certifikátu budou dodávky osobou obchodovaného materiálu považovány za nesplňující kritéria udržitelnosti a nebudou způsobilé k započtení do úspor emisí skleníkových plynů," uvádí ministerská zpráva.
Podle propočtů ministerstva životního prostředí náklady na provoz jednoho vozu stoupnou kvůli novému opatření o 300 korun ročně, autodopravci připlatí statisíce. Profitovat by měli z nové úpravy zemědělci, protože jako dodavatelé místních surovin budou mít v hodnocení výhodu před dovozci ze vzdálenějších zemí.
Biopaliva se stala terčem silné kritiky v roce 2008, krátce po začátku povinného zavádění v USA a Evropě. Tehdy je kritici v čele s autory podrobné zprávy Světové banky označili za hlavní příčinu prudkého růstu cen obilnin a potravinové krize v chudých zemích světa. Výzkumy také začaly ukazovat, že biopaliva v celkovějším pohledu nijak nepřispívají k omezení emisí skleníkových plynů, což měl být jejich prvořadý cíl.
Nová pravidla by měla vstoupit v platnost v červenci, musí je ale schválit i sněmovna, Senát a podepsat prezident.
Foto: nasepenize.cz
Čtěte také:
- Ouzký pochybuje o smyslu subvencí, hlavně těch na biopaliva
- ČEZ podle Greenpeace obchází povolenky. Dováží uhlí z Německa
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb