Olomouc: Ochraně ovzduší pomůže i program udržitelné mobility

27.02.2018 11:30

Regulace dopravy je jediný nástroj, který může vedení města použít v boji se znečištěným ovzduším. Vybrané aspekty minulý týden detailně rozebral na půdě právnické fakulty na konferenci o ochraně ovzduší v České republice náměstek primátora Aleš Jakubec.

Olomouc: Ochraně ovzduší pomůže i program udržitelné mobility
Foto: olomouc.cz
Popisek: Olomoucká radnice

Multioborová konference s názvem Ochrana ovzduší v ČR: role práva, vědy a politiky byla zaměřena na příčiny znečištění a jejich dopady na lidské zdraví. Diskutovali na ní právníci, politici, úředníci i vědci. Zazněly příspěvky odborníků z Akademie věd, Úřadu vlády, z Ministerstva životního prostředí, Krajských úřadů Olomouckého a Moravskoslezského kraje, olomouckého magistrátu a z nevládních organizací.

Náměstek Jakubec se ve svém vystoupení zaměřil na fenomén udržitelné mobility. „V této souvislosti nás tlačí především nedobudovaná cyklistická infrastruktura. Velké plus Olomouce je v její hromadné dopravě (která k transportu používá 27 procent cest), vhodnosti města pro pěší transport, který představuje dominantní způsob přepravy městem a to z 35 procent. Kolo je jako transportní prostředek využito v šesti procentech cest. Mezi kardinální problémy patří individuální automobilová, která je využita pro třicet procent cest. Nejedná se jen o Olomoučany, ale zejména za prací dojíždějící mimoolomoucké obyvatele. Dalším vážným problémem je nákladní doprava a také nízká kapacita pro parkování rezidentů na sídlištích,“ uvedl Jakubec.

Dálkový přenos a lokální topeniště

Za zásadní původce znečištění ovzduší kromě dopravy náměstek Jakubec označil dálkový přenos a lokální topeniště. „V naší kompetenci je ale pouze regulace dopravy. Mohli bychom vyhlásit nízkoemisní zóny, kam by nesměla nákladní doprava nebo automobily se starými dieselovými motory, ale dokud nebude kolem Olomouce vybudovaná východní tangenta, nebude mít takové opatření výraznější účinek. Navíc platná legislativa tomuto procesu úplně nenahrává a asi hlavně proto v České republice zatím není žádné město, které by zónu vyhlásilo,“ podotkl Jakubec.

Plán udržitelné mobility bude Rada statutárního města Olomouce schvalovat v dubnu letošního roku a zastupitelstvo pak na svém červnovém zasedání.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kroměříž: Přesun pečovatelské služby pod sociální služby přinesl pozitivní změny

16:14 Kroměříž: Přesun pečovatelské služby pod sociální služby přinesl pozitivní změny

Pečovatelská služba Kroměříž je od letošního roku součástí příspěvkové organizace města Sociální slu…