Filip Křížek už je mezi nadšenci do historických vozítek znám - nešlo o prvního „staříčka“, který se mu dostal do rukou. „V 96. roce zjistili, že umím dělat oblouková okna, tak přišel první veteránista s požadavkem na repasi dřevěných částí karosérie,“ vzpomíná, jak se do jeho truhlárny dostaly automobily. Několik bugatek i pragovek už mu dílnou prošlo, ale také třeba poválečná mercedeska z 51. roku.
Nyní byla práce, kterou si na něj přichystal pražský sběratel Pavel Procházka, velmi specifická a výsledek nejasný. Karoserii, která se v meziválečné éře vyráběla jako dřevěná oplechovaná, totiž mohl na dochovaný podvozek „vykouzlit“ jen podle černobílých fotografií.
Polystyrenové fáro?
Než se pustil do řezbářské práce, musel se ale nejdřív skutečného tvaru a proporcí dobrat nanečisto. Prvně se tedy pokusil vyrobit polystyrenový model, a to ve skutečné velikosti, nalakovat jej a umístit zkusmo na podvozek. Strávil nad tím spousty hodin koumání, předělávání – znovu brousit, kytovat, aby se dopracoval k finální podobě… „Po polystyrenu se dělaly šablony ze sololitu, pak teprve jsem to mohl začít opravdu skládat,“ podotýká. Odbornou radou pomáhali i experti z Technického muzea.
„Celkově jsem této restaurátorské práci věnoval asi 1 200 hodin. Pro pana Procházku jsem renovoval už myslím třetí automobil,“ prozradil. Dřevěná karoserie je vyřezána z jasanu – stejně jako ta původní. Pouze tam, kde to nebylo konstrukčně možné, se použil lehčí smrk. Ještě došlo na napuštění dřeva a lakový nátěr v odstínu palisandru, a vůz dostal také fungl nové pneumatiky, vyrobené rovněž na klíč. Na zakázku vznikal i nový motor.
O plechování se nyní postarají ve Slaném. Dokonalá replika s původním podvozkem závoďáka bude následně v pražském muzeu k vidění půl roku.
Tragédie za volantem. Konec výroby
Super Piccolo, vyráběné v letech 1934 až 1936, patří k méně známým vozům meziválečného období. Vzniklo jich koneckonců ani ne sedm stovek. Novinkou se tehdy stal volant nalevo, záclonka u zadního okénka kabiny se dala spouštět i vytahovat z místa řidiče. Super Piccolo mělo v roce 1934 motor 1 660 cm3, stálo od 41 tisíc korun.
Několik desítek kusů vzniklo s aerodynamicky tvarovanou karoserií, přezdívalo se jim „vorvaň“. Závodní exempláře podobné právě vorvani, z nichž jeden se ve Strojeticích nyní renovuje, se tehdy během dvou měsíců vyrobily dokonce jen čtyři. Pro 32letého řidiče, konstruktéra a továrního jezdce Petra Muchu, jej zaměstnavatel postavil za odměnu – za vítězství v prvním ročníku závodu, který se jel předešlého roku 1933.
Na start „tisícimílovky“ 1934 se ale inženýr Mucha jako závodník nakonec vůbec nedostal: Během tréninkových jízd se za volantem při havárii zabil. Údajně se měl za měsíc ženit.
Ani jezdci ostatních tří závodních vozů od Pragy neskončili tehdy dobře. „Jeden se při závodě ´vysekal´, další měl poruchu… Ředitel automobilky proto další výrobu zastavil,“ dokresluje Filip Křížek pochmurný historický příběh z dějin českého automobilismu.
Fotografie bouračky teď pomohly
Ukazuje, jak se otevírají přední dveře se zámkem, který předělali z „vejtřasky“, a demonstruje, že i zadní část je sklopná. Trefit vše rozměrově nebyla žádná sranda, zvláště když pak bude auto „naložené“ ještě s motorem a podobně.
Snímky vraku, jak vypadal po neštěstí, má strojetický řemeslník k dispozici a překvapivě právě ony mu hodně pomohly. „Ta bouračka nám vesměs hodně dala. Na fotografiích z bouračky totiž krásně vidíme, kde je výdřeva. Tady vidíte, kudy vedl drát. Tady už chybí… I otvory na pedály se vyřezávají,“ ukazuje na nástěnce polepené dobovými snímky a poznamenává: „Snažili jsme se udělat co nejvíc práce, aby se klempířům po nás dobře navazovalo. Ale i oni budou muset u tohoto automobilu hodně bádat, co kde bylo a nebylo.“
Zručný Filip Křížek podniká v truhlářství od roku 1994. Před časem pro svou práci odkoupil objekt bývalé obecní školy, na kterou má nostalgické vzpomínky: „Klečel jsem tu za trest na hrachu,“ říká s úsměvem. V dílně mu pomáhá pět kolegů. Už teď má poptávky od dalších veteránistů, aby se jim postaral o jejich čtyřkolové miláčky.
Lucie Bartoš
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV