„Naučné programy pro děti i dospělé se konají přímo v lese. Účastníci se hrami a společnými zážitky seznamují nejen s péčí lesníků o les, ale také s myslivostí, botanikou a zoologií,“ přibližuje náměstek primátora Vojtěch Volf, který má na starosti oblast životního prostředí a zemědělství. „Se samotnou lesní pedagogikou přišly před deseti lety Lesy města Zlína a od té doby se opakovaně potvrdilo, že spolupráce magistrátu právě s touto společností je stále více, s ohledem na výchovu a vzdělávání děti, přínosnější.“
Studenti se tentokrát přímo v lese nad gymnáziem nesetkali jen s pedagogy, ale také s jejich psími pomocníky. A stejně jako v předcházejících dvou letech zde měli za úkol vytvořit jednoduchý dřevěný výrobek. Letos si vyrobili truhlík na květiny. „A po skupinách si na „vlastní kůži“ také zkusili, jak probíhá a co to vlastně je inventarizace lesa,“ popisuje náměstek Volf. „Studenti si do plánku například zakreslili a změřili stromy, které rostou na vyhrazené ploše, zkusili si také vypočítat objem dřeva v celém lese. Následně počítali náklady na těžbu a dopravu dřeva, péči o les a výnosy z prodeje dřeva. Nakonec se dali do popisu a určování bylinného a keřového patra. Z určených bylin si zjistili jak bohatá na živiny a vodu je půda, poznali i základy fytocenologie.“
Účastníci měli při všech činnostech na pomoc atlas, mobilní aplikace a do praxe se učili zapojovat vlastní znalosti z matematiky, zeměpisu a biologie „Získané informace a údaje si skupinky mezi sebou přednášely a vzájemně porovnaly,“ upřesnil Vojtěch Volf.
Zajímavostí bylo zastavení na stanovišti s Pavlou Bortlovou, kde si účastníci mohli otestovat své vědomosti v kvízu a zkusit si postavit Da Vinciho most (Vynález Leonarda da Vinciho nepotřebuje hřebíky, lepidlo ani jiné spojovací prvky. Všeuměl vymyslel most pro vojáky tak, aby jej mohli v případě potřeby postavit, použít a znovu rozebrat, pozn. autora).
S Veronikou Novákovou si studenti pro změnu vyzkoušeli modelovou situaci. Jednalo se o debatu mezi vlastníkem lesa, který se chystá těžit dřevo, a náhodným návštěvníkem, jemuž se naopak vytěžený les nelíbí a po rozbitých cestách způsobených těžbou se mu špatně chodí. „Výsledkem by měl být kompromis, kdy je vytěžený les zalesněn, rozbité cesty na konci prací urovnány a návštěvník je trpělivý a dokáže si na konečné úpravy počkat,“ popsal náměstek Vojtěch Volf.
Gabriela Rozehnalová vyprávěla skupinkám o lesním hmyzu, jeho chytání a preparaci. Studenti se naučili pomocí kvízu rozlišovat základní druhy hmyzu a lesních ptáků. S Eliškou Falešníkovou nakonec zjistili, že les má mimoprodukční funkce, tedy že dokáže ochlazovat prostředí, vyrábět kyslík, zpevňovat půdu a zadržovat vodu. To všechno si také potvrdili na přímo místě jednoduchým experimentem. „Rády jsme studentům ozvláštnily výuku a paním učitelkám dopřály trochu oddechu,“ shrnula vydařený den Eliška Falešníková, která poděkovala Lesům města Zlína za spolupráci. Studenti program plný zážitků ocenili. Jeden z nich podotkl: „Překvapilo mě zjištění, že les pro nás dělá víc, než si myslíme.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV