Bezecný (KDU-ČSL): Každá mince má dvě strany

09.03.2017 5:28

Jiný úhel pohledu na dobrodružství Petra Jaška v Súdánu.

Bezecný (KDU-ČSL): Každá mince má dvě strany
Foto: KDU-ČSL
Popisek: Logo KDU-ČSL

Už několikrát jsem se na těchto stránkách zmínil, jak si cením naší euro-atlantické civilizace a vždy se budu zasazovat za ochranu kořenů, na kterých je postavena. Tento myšlenkový základ utváří mé postoje třeba ve vztahu k ochraně lidských práv a s nimi spojených svobod, ale třeba také ve vztahu k migraci a multikulturalismu. Zatímco první hodnoty budu vždy pěstovat a chránit, k těm druhým se budu stavět skepticky a s nedůvěrou. Ač zastáncem Evropské unie a jejího dalšího rozvoje, nikdy nebudu souhlasit s neřízenou a nekontrolovanou imigrací lidí ze států mimo Unie, a to zejména těch, kteří vyznávají diametrálně odlišné lidské hodnoty postavené na neslučitelných civilizačních základech. Netvrdím, že různé kultury nemohou žít pospolu, vždy však se bude jednat o soužití obtížné, riskantní a s těžko předvídatelnou budoucností. Existuje mnoho případů, kdy taková soužití rozdílných kultur nakonec vypukla v erupci vzájemné nenávisti a vraždění, a to nejen z doby koloniální, ale ani dnešek není takových případů ušetřen. Rozbuškou už není ani tak barva pleti, jako spíše přístup jednotlivých skupin obyvatelstva ke statkům nebo rozdílnost náboženského vyznání.

Jedním dechem s těmito slovy však musím dodat, že stejné právo na ochranu vlastních kulturních a civilizačních hodnot respektuji u zemí, které s těmi našimi nemají nic společného. Takovou zemí je třeba Súdán. Země, která od nepaměti patřila k islámské sféře civilizace, na čemž nic nezměnila ani krátkodobá imigrace křesťanské minority v době egyptské nadvlády nebo působení křesťanských misionářů v krátké době britsko-egyptské správy, ukončené získáním nezávislosti v roce 1956. Více než 90 % obyvatelstva dnešního Súdánu se hlásí k islámské víře, zbytek tvoří animistická náboženství a je zde i malá skupinka křesťanů, nacházející se třeba v provincii Dárfúr.

Na rozdíl od sekulární Evropy, kde náboženství je striktně od správy věcí veřejných odděleno, v Súdánu, podobně jako v jiných muslimských zemích, tomu tak není. Náboženským životem, rozumějme islámským náboženstvím, je prodchnuta většina veřejného i soukromého života.

Přestože se naše země vyznačuje převažujícím ateismem, nelíbí se nám aktivity muslimské menšiny v naší blízkosti. Odmítáme výstavbu nových mešit, nepodporujeme aktivity na podporu kulturního rozvoje nebo ochrany muslimské komunity. A teď si představme situaci v Súdánu. Země silně nábožensky (muslimsky) založená, jejíž civilizační kořeny jsou s islámem po staletí nedílně spojeny a jejíž fundamentalismus vyrůstá z Mahdího očistného povstání, jehož účelem nebylo jen zbavit se britské nadvlády, ale také vrátit se ke kořenům islámského učení založeným na čistotě víry a aplikování jejich fundamentů ve veškerém lidském konání. Země, která vedla dlouhou občanskou válku, jejíž příčiny tkví jak v přístupu k rozsáhlým nerostným nalezištím, tak také v odlišnostech náboženského vyznání. Občanská válka skončila rozdělením země na severní muslimský stát a jižní, převažně křesťanský stát, s křesťanskými hodnotami však kdesi na chvostu hodnotového řebříčku, jak o to svědčí vypuknutí nových bratrovražedných bojů mezi neuspokojenými jižanskými vůdci Salvou Kiirem a Riekem Macharem po tragické letecké nehodě revolučního vůdce Johna Garanga.

Z perspektivy výše uvedeného pohledu je třeba nahlížet i na aktivity mediálního hrdiny dnešních dnů, dobrodruha Petra Jaška. Jistěže nemůžeme souhlasit s jeho vězněním a jistěže musíme ocenit akceschopnost Ministerstva zahraničí, které se dokázalo za českého občana v nesnázích postavit a vyvést ho z prekérní situace, přesto zde zůstává otázka jeho vlastní odpovědnosti a chování při turistické návštěvě cizí země s odlišnými civilizačními hodnotami. Respektoval dostatečně hodnoty, na nichž je země postavena? Respektoval vůli a přání většiny obyvatel země, kde byl hostem?

Už jsem se zmínil, že víra prochází v Súdánu veškerým společenským životem. Každá podpora křesťanům, která nejde oficiální a standardní cestou, nejlépe s otevřeným nebo tichým požehnáním příslušných úředních činitelů, může být považována za ohrožení bezpečnosti země. Opakuji, občanská válka, v níž náboženství hrálo svoji roli, skončila teprve před dvanácti lety (2005) a v jejím důsledku ztratil Súdán značnou část svého území ve prospěch nově vzniklého státního útvaru – nepřátelského, křesťansko-animistického Jižního Súdánu. Navíc zárodky dalšího konfliktu existují v provincii Dárfúr. V súdánském pojetí znamená jakákoliv podpora křesťanům podporu nepříteli státu a vyvolávání protistátních nálad. A to se trestá. Tuto skutečnost by měl mít každý návštěvník na zřeteli, a to nejen v Súdánu, ale i v jiných muslimských zemích.

Stejně jako my si chráníme a budeme chránit svoji kulturu a tradice, musíme respektovat právo jiných kultur chránit si zase tu svoji. A přes vlastní ateismus musíme brát vážně skutečnost, že jsou země, kde víra znamená všechno. Stejně jako my si nepřejeme žádný multikulturalismus přinášený muslimskými uprchlíky, stejně tak si v jiných částech světa nemusí přát multikulturalismus zosobněný křesťanským pohledem na svět. Zvláště, když jeho přítomnost stála téměř dva miliony obětí v občanské válce. A že dvacet let za poskytnutí pomoci příslušníku náboženské minority je přece jen příliš mnoho? Souhlasím a moc bych si přál, abychom se k tak drastické ochraně svého civilizačního prostoru nikdy nemuseli uchylovat.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Milion chvilek pro demokracii a další novodobí neomarxisté hrozí

17:11 Vích (SPD): Milion chvilek pro demokracii a další novodobí neomarxisté hrozí

Přetahování se východu se západem v Evropě a jejím okolí provázejí četné barevné revoluce versus reg…