Havlová (Úsvit): Premiér lže. Zfušují dálnici a budeme jim platit znovu?

11.03.2015 16:08

Projev na 26. schůzi Poslanecké sněmovny dne 11. 3. 2015 k bodu "Návrh na volbu předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby dálnice D47"

Havlová (Úsvit): Premiér lže. Zfušují dálnici a budeme jim platit znovu?
Foto: Úsvit přímé demokracie
Popisek: Poslankyně za hnutí Úsvit přímé demokracie Olga Havlová

Všichni, jak tady sedíte, víte, že já jsem byla iniciátorem, aby tato komise vznikla. Všichni jste ji schválili. A už mi to připadne opravdu nefér, když nejsme schopni za čtyři volby zvolit předsedu. Byla jsem přesvědčená o tom, že jestliže jsou dva kandidáti, kteří jsou z koaličních stran, že jste schopni se dohodnout a konečně jednoho z nich zvolit.

V několika posledních dnech se na mne obrací mnozí zástupci veřejnosti i médií se zásadní obavou ohledně toho, kdy už začne pracovat námi ustanovená vyšetřovací komise na dálnici D47. Přitom zaznívají vážná podezření ohledně role ČSSD v této věci, role jejího předsedy a současného premiéra pana Sobotky a v neposlední řadě i role pana poslance Birkeho, kterého ČSSD nominovala coby kandidáta na předsedu parlamentní vyšetřovací komise. Na všechny z nás se v této věci opakovaně obrací nevládní organizace: Vraťte nám stát a Veřejnost proti korupci, a celá věc hrozí přerůst v další blamáž a zklamání veřejnosti z úrovně politické kultury v České republice.

Před tím, než půjdeme znovu volit předsedu vyšetřovací komise, chtěla bych, aby na tomto místě zaznělo otevřeně pro všechny poslance i pro veřejnost několik zásadních věcí. V prvé řadě připomínám, že problém dálnice D47 není nějakým drobným problémem a pochybením, nějakou drobnou nevýznamnou epizodou. Je to obří problém na více různých úsecích dálnice a délce mnoha kilometrů, který negativně ovlivňuje život lidí na Ostravsku, kde tak dlouho čekali na novou dálnici, až se dočkali dálnice úplně zfušované, kde místy mohou jezdit pouze rychlostí 60 km, na některých místech dokonce 30 km v hodině.

Bavíme se o miliardách korun českých, o stovkách či spíše možná o tisících vad. Bavíme se o problému, který ohrožuje funkčnost a užitek z projektu dálnice jako takové. Často v médiích i na této půdě slýcháme polemiku, zda si vlastně stát takto zfušovanou dálnici sám neobjednal a zda by neudělal lépe, kdyby se se stavebními firmami přestal soudit a raději jim znovu zaplatil, aby opravily to, co předtím zkazily. Lituji, ale na této platformě vymývání mozků a žonglování se slovy bez obsahu, já debatu zcela odmítám. 

Veřejné zakázky na stavební práce tu nejsou od toho, aby se stavěly zkažené dálnice a potom se těm samým firmám platilo za to, aby je postavily znovu a správně.

Každý, kdo hospodaří s veřejnými prostředky, a to určitě platí především pro ŘSD, ale i každý, kdo z veřejných prostředků tvoří své miliardové zisky, což zase platí pro stavební firmy, musí nést svůj díl odpovědnosti za to, že se s veřejnými prostředky nemrhá. Kdyby se dotčené stavby, firmy chovaly jako profesionál, tak nikdy nemohly dopustit výstavbu zmetku, jakým je dálnice D47, a to bez ohledu na případné osobní pochybení úředníků z ŘSD, kteří je pořádně nekontrolovali. A můžeme se jen dohadovat, proč. A kdyby stavební firmy dělaly, co měly, tak jsme ani nemuseli mít různé arbitráže a vyšetřovací komise a nemuseli jsme platit za právníky. Ale protože stavební firmy dálnici pokazily a protože ji odmítají za svoje opravit, tak bohužel máme všechny tyto zdlouhavé a nákladné procesy. Tím neříkám, že by neměli být potrestáni zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic, kteří tento stav připustili. Právě naopak. Ale to neznamená, že by stavební firmy měly být jaksi z obliga a ponechat si obohacování v jakékoliv formě na úkor státu. (V sále je setrvalý hluk, poslanci se baví mezi sebou.)

Smutnou ale závažnou skutečností přitom zůstává, že mnozí představitelé státu, kteří by měli být na straně státu, na straně státu nejsou, jsou ...

Jsou spíše na straně stavebních firem. Já se ptám, co je jejich motivací a zda ta náhodou nesouvisí s financováním jejich politických stran nebo dokonce snad s osobním i majetkovým prospěchem jich samotných. Podezření v této oblasti vzniklo v minulosti dokonce vůči některým ministrům dopravy a já bych zde chtěla například zmínit podivné narovnání se společností Eurovia, o které se snažil pan ministr Žák. Toto podezření ale bohužel zastiňuje i volbu, ke které se nyní chystáme. Ptám se na tomto místě pana premiéra z ČSSD, zda je pravdou, že pan doktor Radek Pokorný je jeho blízkým kamarádem, bývalým zaměstnavatelem a bývalým spolubydlícím. Ptám se dále, zda je pravdou, co nám říkají nevládní organizace, že tentýž Radek Pokorný je právním zástupcem Eurovie a dalších stavebních firem, které postavily zkaženou dálnici D47 na Ostravsku. A že je zároveň místopředsedou rozhodčího soudu, který má o věci rozhodovat. Ptám se v neposlední řadě, jestli je to ten samý Radek Pokorný, co radil Sokolovské uhelné v době, kdy se tato pod vedením pana Sobotky v pozici ministra financí privatizovala, a v době, kdy pan poslanec Birke zastával funkce v této společnosti.

Bohužel, aniž bych čekala na odpověď pana premiéra, která možná, jak je tomu u pana premiéra zvykem, nepřijde nebo přijde ve vyhýbavé podobě, musím odpovědět sama, že všechny tyto informace zcela křiklavě vyplývají z toho, co si každý může najít na internetu. A za této situace ČSSD zcela bezostyšně předkládá svoji nominaci na post předsedy parlamentní vyšetřovací komise, která má všechna pochybení stavebních firem vyšetřit. A je to právě kolega Birke z ČSSD, který nás zde všechny na plénu v říjnu přesvědčoval, že celá vyšetřovací komise je zbytečná, a teď se chce stát jejím předsedou.

To už jsme opravdu úplně banánovou republikou, že toto připustíme? To už opravdu nám vůbec nezáleží na tom, co si veřejnost myslí? A je nám úplně jedno, s kým se premiér kamarádí a na jakých věcech proti státu pracuje? A ještě to podpoříme tím, že kolegu Birkeho zvolíme na toto místo, kam vůbec nepatří? (Hluk v sále, hloučky poslanců zleva reagují na řečnici.)

Pan premiér Sobotka veřejně prohlašuje, že v době výstavby dálnice byla ČSSD v opozici a nemůže tak být spojována s řízením Ministerstva dopravy za vlády.

Dámy a pánové, tato tvrzení jsou vědomou bezskrupolózní a zákeřnou lží pana premiéra. Smlouvy na vadném úseku dálnice D47, o kterých zde hovoříme, byly uzavřeny v letech 2003 a 2004, a ke zprovoznění této dálnice došlo 1. 12. 2007. Výstavba tedy probíhala přibližně tři roky v době třech různých vlád ČSSD, které měly jedno společné, a to právě pana premiéra Sobotku na postu ministra financí. Je zjevné, že pan premiér se touto vědomou a hnusnou lží snaží zastřít svůj díl odpovědnosti jakož i jasný střet zájmů, ve kterém se nachází. Touto vědomou lží se pan premiér snaží vyhnout i pro něj nepříjemné skutečnosti, že jeho blízký kamarád a vlivný člen ČSSD pan doktor Pokorný je placen za to, aby stát v arbitrážích se stavebními firmami prohrál.

Jak se vypořádáme s tím, že se tu vědomě lže ve prospěch svých kamarádů a ve prospěch stavebních firem, které stát připravily o miliardy a snaží se podpásově přenést problém na pravicové strany, které jej po jeho vládě zdědily?

Vážené kolegyně, vážení kolegové, já toto odmítám a chce se mi věřit, že toto odmítnete i vy a rozhodnete se správně při volbě nového předsedy vyšetřovací komise pro dálnici D47. 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Farský (STAN): Můžeme si dovolit dál ignorovat potenciál geotermální energie?

19:05 Farský (STAN): Můžeme si dovolit dál ignorovat potenciál geotermální energie?

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k geotermálnímu projektu Ringen v Litoměřicích