Hejtman Novák: MD ohrožuje čerpání 18 miliard na nákup regionálních vlaků

24.08.2016 9:43

Ačkoliv Evropská komise schválila v květnu 2015 Operační program Doprava 2 (OPD 2), nedokázalo Ministerstvo dopravy ČR za více než rok a čtvrt vypsat jedinou dotační výzvu na pořízení nových regionálních vlaků. Nečinnost ministerstva dopravy ohrožuje čerpání téměř 18 miliard korun z evropských prostředků na obnovu zastaralého vlakového parku, což má negativní dopad na kvalitu a bezpečnost základní dopravní obslužnosti v krajích a negativně ovlivňuje životní prostředí.

Hejtman Novák: MD ohrožuje čerpání 18 miliard na nákup regionálních vlaků
Foto: Redakce
Popisek: Miroslav Novák (ČSSD)

Ministerstvo dopravy navíc namísto čerpání klíčových evropských prostředků na modernizaci železniční dopravy přichází s návrhem státní půjčovny vlaků. Tento experiment, se kterým nemá Česká republika žádné zkušenosti, povede pouze k rozkladu železniční dopravy v krajích.

„Za více než 15 měsíců od schválení Operačního programu Doprava Evropskou komisí neudělalo ministerstvo dopravy v otázce čerpání finančních prostředků na obnovu zastaralého vozového parku v krajích nic! Jde o zcela klíčové miliardy korun na modernizaci a zvýšení bezpečnosti regionálních vlaků. Nevím, jestli jde o neschopnost nebo je za tím nějaká zdržovací taktika jako u dálničního mýta. Pro kraje je tato situace každopádně naprosto neudržitelná. Tuto věc musí řešit vláda, pan ministr dopravy Ťok na to viditelně nestačí,“ říká hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Evropská komise schválila OPD 2 v květnu 2015. 9. listopadu 2015 byla vládním usnesením schválená programová dokumentace, na základě které ministerstvo dopravy slibuje krajům přispět na vozidla regionální železniční dopravy 18 mld. korun. Tento závazek byl několikrát veřejně potvrzen, a to i dopisem ministra dopravy Dana Ťoka ze dne 17. listopadu 2015. V dopise byly krátce shrnuty základní parametry Operačního programu Doprava a zároveň byla krajům poskytnuta informace o záměru Ministerstva dopravy ČR zohlednit potřebu obnovy vozidlového parku všech krajů ČR. Na závěr dopisu vyzval ministr dopravy Dan Ťok kraje k tomu, aby vyplnily přiloženou tabulku, která má sloužit jako podklad pro harmonogram vyhlašování dotačních výzev v souladu s prioritami krajů v oblasti obnovy vozidlového parku veřejné regionální železniční dopravy.

Shrnuto: Máme schválené finanční prostředky a máme slib vlády tyto prostředky čerpat pro potřeby regionální železniční dopravy. Za rok a čtvrt od schválení OPD 2 Evropskou komisí nevypsalo ministerstvo dopravy jedinou dotační výzvu na pořízení nových regionálních vlaků, byť několikrát krajům toto slibovalo a kraje splnily všechny ministerské požadavky. Místo toho ztrácí čas plánováním nevyzkoušeného experimentu v podobě státní půjčovny vlaků, se kterým nemá nejen Česká republika vůbec žádné zkušenosti! Ministerstvo dopravy navíc nemá odbornou a personální kapacitu, aby dokázalo v krátké době nakoupit a pronajmout potřebnou kapacitu vlaků. Nejen tendr na dálniční mýto budiž toho důkazem. A i kdyby se takový tendr podařilo vypsat, zkušenosti s výběrovými řízeními v ČR jsou negativní. Prakticky žádná soutěž ve vlakové dopravě zatím neskončila úspěšně. Buď byla soutěž zrušena, nebo došlo na přímé zadání jednomu z uchazečů.

Průměrné stáří vozidlového parku  je jedno z nejhorších v Evropě

Dnes jsme tedy v situaci, jejíž prodlužování znamená hazardování s dostupností a bezpečnostní železniční dopravy v regionech. Prakticky rok před sněmovními volbami začínáme znovu řešit plán na využití evropských dotací v dopravě. To bude vláda v roce 2018, dva roky před koncem programovacího období, znovu jednat o tom, jak peníze z EU vyčerpat?

Průměrné stáří vozidlového parku osobní železniční dopravy v České republice je jedno z nejhorších v Evropě, například rakouské dráhy ÖBB vykazovaly už v roce 2012 průměrné stáří vozidlového parku v osobní přepravě pouhých 17 let. V Moravskoslezském kraji je průměrné stáří vozidlového parku 23,2 roku a bez započtení modernizovaných vozidel (vztahovali bychom-li průměrné stáří vozidel v MSK k roku jejich výroby) by se jednalo dokonce o 31,1 roku. A jiné kraje jsou na tom podobně.

Nečinnost ministerstva dopravy znamená prohlubování této špatné situace a navíc i poškozování zájmu České republiky, jelikož jsou ohroženy evropské prostředky. To je naprosto nepřijatelný hazard. Krajům s liknavým postupem ministerstva dopravy dochází trpělivost. Je potřeba modernizovat vlaky, je potřeba mít jistotu, že budou bezpečné. Nebo snad v případě zpoždění zajistí ministerstvo krajům náhradní vozidla? „Považuji za svoji povinnost na tuto situaci upozornit ještě předtím, než začne krajská volební kampaň. Nemůžeme si dovolit, aby toto téma zapadlo a přehlušily je nějaké volební mediální hrátky. Musíme okamžitě konat, musíme okamžitě začít čerpat a neztrácet čas přípravou chiméry jménem vlakopůjčovna. V sázce je dostupnost a především bezpečnost osobní železniční dopravy v krajích,“ vysvětluje hejtmana Miroslav Novák.

Situaci je mimořádně vážná. Tento týden se hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák v rámci Asociace krajů ČR obrátí na své kolegy hejtmany, aby veřejně deklarovaly své stanovisko a následně se obrátili na Vládu ČR. Dosavadní kroky ministra dopravy ukazují, že situaci nemá pod kontrolou. Hejtman Moravskoslezského kraje rovněž poukázal na skutečnost, že to nejsou jen kraje, které považuji tuto situaci za tristní. Jak uvedl, před týdnem došlo k jednání některých vrcholných představitelů odborových svazů na železnici, kteří navíc dosavadní kroky ministerstva dopravy považují za kroky likvidační vůči národnímu dopravci České dráhy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Klán (KSČM): Za Langšádlovou je tak "obrovský kus práce", že už nemá co dělat a končí

4:31 Klán (KSČM): Za Langšádlovou je tak "obrovský kus práce", že už nemá co dělat a končí

Jeden z největších mozků současné vlády a světové vědy, bývalá šéfka penzionu, absolventka zkrachova…