Hejtman Půta: Krajští zastupitelé ČSSD opět tnuli vedle

09.06.2014 22:59

Reakce na článek tiskového oddělení Klubu krajských zastupitelů ČSSD.

Hejtman Půta: Krajští zastupitelé ČSSD opět tnuli vedle
Foto: Liberecký kraj
Popisek: Hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj)

Jejich otevřený dopis týkající se zejména stavu krajských silnic opět ukazuje, že nevědí, co se dělo v předchozím období v oblasti dopravy za jejich vlády a ještě trpí slepotou.

Za prvé:  Po oranžových značkách hlásající „Tato silnice je v majetku Libereckého kraje“ se v žádném případě nesleha zem. Jsou řidičům stále na očích, o čemž se mohou všichni přesvědčit, ať jedou z Liberce do Chrastavy nebo na Maloskalsku a kdekoli jinde. Naopak starostové mají za úkol o ně pečovat, aby byly stálým mementem.

Za druhé: Holedbat se, že rok a půl po volbách je stav silnic v Libereckém kraji horší, než za vlády ČSSD, je naprostá neznalost metodiky určující kritéria hodnocení jejich stavu. Navíc sběr dat, který se konal v  roce 2010, byl proveden před povodní, a také nesmíme zapomenout ani na povodně v roce 2013, které se rovněž výrazně podílely na zhoršení stavu silnic.

Předsedkyně klubu Lenka Kadlecová ve „své“ zprávě  uvádí, že 447 km silnic bylo v roce 2010 ve výborném stavu, skutečně bylo k měsíci červnu roku 2010 451 km silnic ve výborném stavu – před velkou vodou a hodnocených podle původně platných technických podmínek.

Dle současně platných technických podmínek to ale bylo pouze 234 km výborných silnic, což je zásadní rozdíl!!!!

Z přehledu stavu silnic k prosinci  každého roku  vyplývá, že stavy  k prosinci roku 2012, kdy došlo ke změně vlády na kraji,  k prosinci 2013, kdy již vedla kraj nová koalice,  se stav silnic opravdu příliš nezhoršil (rozdíl +8 km). Pokud přihlédneme k tomu, jak kraj masivně dotuje odstranění povodňových škod, lze konstatovat, že stav je minimálně totožný, když tzv. průměrná známka se zvýšila o tři setiny.

Přehled stavu povrchů vozovek silnic II. a III. třídy v kraji dle současně platných Technických podmínek:

Stav prosinec 2010: výborný – 246 km (podle původních TP oněch zmiňovaných 463 km!!!), havarijní - 525 km, průměrná známka: 2,8

Stav prosinec 2011: výborný – 230 km, havarijní – 656 km průměrná známka 3,31

Stav prosinec 2012: výborný - 183 km, havarijní – 746 km, průměrná známka: 3,42

Stav prosinec 2013: výborný – 191 km, havarijní – 780 km, průměrná známka 3,45

Proto znovu zdůrazňuji:

V roce 2010, kdy měnilo Ministerstvo dopravy Technické podmínky, byly uváděny data ještě dle starého znění TP. Sběr poruch na silnicích se nyní řídí technickými podmínkami TP 82 - Katalog poruch netuhých vozovek a TP 87 - Navrhování údržby a oprav netuhých vozovek. Tyto technické podmínky, zejména zatříďování povrchů vozovek do jednotlivých třídy se výrazně změnily a zejména se zpřísnil stav komunikací výborný, tedy jinými slovy řečeno, co bylo výborné za ČSSD podle nových technických podmínek kvalitě, podle ČSSD „bezvadné“ vozovky, už zdaleka nevyhovuje. S nadsázkou řečeno, podle Ministerstva dopravy jsou kdysi bezvadné silnice někdy takřka nevyhovující. Tedy Klub sčítá hrušky s jabkama, asi jako bych hodnotil míru nezaměstnanost před pěti lety a dnes, když se rovněž změnila kritéria výpočtu.

K tomu ještě je smutné, že škody po povodních v roce 2010 měly být podle slušných mravů odstraněny nejpozději do roku 2012. Nestalo se tak, a proto v současné době zacelujeme dvouletý dluh a teprve letos tyto škody definitivně odstraníme. Žel, děje se tak i na úkor ostatních silnic v kraji.

A za třetí: Sociální demokraté nám vyčítají, že nemáme stanovené priority. Zdůrazňuji, že vloni i letos kraj pokračuje v investicích do krajské Nemocnice s poliklinikou v České Lípě, kam již putovalo z rozpočtu kraje přes 70 miliónů Kč. Investujeme do oprav silnic II. a III. třídy, tedy i těch, které povodeň v roce 2010 nezasáhla, a odstranili jsme již takřka všechny škody po loňské povodni, která zasáhla 45 obcí. Do dopravní infrastruktury kraje ze všech programů letos směřuje skoro miliarda korun, včetně  peněz získaných díky loňskému  kladnému rozhodnutí vlády o navýšení financování pro Liberecký kraj o 547 miliónů korun, což považuji za svůj největší osobní úspěch v roce 2013. Předchozí vláda na tyto rekonstrukce rezignovala. Nezastíráme, že havarijní stav poloviny krajských silnic je asi největší krajské téma i na zbytek našeho funkčního období

Omlouvám paní předsedkyni klubu, nemůže vědět, jak to v minulé krajské radě fungovalo. A tak musí věřit podkladům, které ji její kolegové, případně tiskoví poradci předloží. Třeba se ale poučí.

P. S.: Na závěr zasedání zastupitelstva jsem s trochou nadsázky řekl, že nevím, kdo oranžové tabule u silnic montoval, přiznávám se ke dvěma, a nabídl jsem opozici jednu tabuli, aby ji případně mohli vyvěsit tam, kde podle nich chybí.  Paní předsedkyně již v sále nebyla, tak věřím, že by malý pokus o vtip pochopila. Na vznesené otázky samozřejmě rádi odpovíme.

Martin Půta, hejtman Libereckého kraje

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Starostové pro Liberecký kraj

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): V novele o návykových látkách je schován fakt o hygienách. Nepřípustné

20:01 Mašek (ANO): V novele o návykových látkách je schován fakt o hygienách. Nepřípustné

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…