Kolaja (Piráti): Europoslanci schválili celoevropský zákaz vlastnictví médií pro politiky

03.10.2023 16:21 | Tisková zpráva

Zákaz vlastnictví médií pro vysoce postavené politiky z celé Evropské unie nebo jasná pravidla pro zadávání státní reklamy. To jsou některá z opatření pro zajištění kvalitnější žurnalistiky, která dnes schválil Evropský parlament. Do Aktu pro svobodná média je prosadil pirátský europoslanec Marcel Kolaja. Návrh nyní míří do trialogu.

Kolaja (Piráti): Europoslanci schválili celoevropský zákaz vlastnictví médií pro politiky
Foto: pirati.cz
Popisek: Marcel Kolaja

„Nezávislost médií na politicích je nezbytnou podmínkou pro to, abychom měli kvalitní žurnalistiku. Jen tehdy, když se novináři nemusí bát psát pravdu, mohou skutečně svobodně informovat o všem důležitém. A to se nestane, dokud politici média vlastní. Proto jsem do parlamentní pozice Aktu pro svobodná média prosadil pravidlo, podle kterého by již nemohli vysoce postavení evropští politici vlastnit rozhodující podíl v novinách, televizích či třeba v rádiu. Konkrétně se má zákaz týkat premiérů, prezidentů, ministrů či eurokomisařů. Nebudou smět vlastnit více než 25 % média. Celá Evropa tak bude mít jistotu, že se už nikde nezopakuje to, co jsme zažívali my v době, kdy část médií vlastnil expremiér Andrej Babiš,” popisuje Kolaja.

Anketa

Dopadly slovenské volby dobře?

95%
hlasovalo: 36103 lidí

Původní návrh Evropské komise podle něj není dostatečně ambiciozní. Poukazuje přitom na fakt, že v celé řadě evropských zemích dochází ke zhoršení postavení médií. Podle Kolaji je třeba reagovat. Do pozice Parlamentu proto prosadil také vznik celoevropské databáze skutečných vlastníků médií, a to včetně linek na další podnikatelské aktivity majitelů. Díky tomu bude snadné rozpoznat případný střet zájmů.

„Důležitá jsou také nová pravidla pro zadávání státní reklamy. Tu totiž třeba v Maďarsku zneužívali vládní politici k uplácení spřízněných médií a vyhladovění těch kritických. Podmínky pro zadávání státní inzerce stanovuje už návrh Evropské komise, bohužel ale jen pro samosprávy nad jeden milion obyvatel. To by v českém prostředí umožnilo většině regionů jednoduše podmínky pro zadávání státní reklamy obcházet. Mám proto velkou radost, že se mi podařilo prosadit odstranění tohoto limitu,” doplňuje Kolaja.

O finální verzi nových pravidel budou nyní jednat národní vlády s Parlamentem a Komisí v takzvaném trialogu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bartoš: eDoklady rychle stávají běžnou součástí života

10:21 Ministr Bartoš: eDoklady rychle stávají běžnou součástí života

Využívání aplikace eDoklady, kterou v lednu letošního roku spustila Digitální a informační agentura …