Koudelka (ČSSD): Madona z Veveří - příklad centralizace státu

19. 2. 2016 19:40

Národní galérie v Praze nevydala vlastníku Římskokatolické farnosti Veverská Bítýška gotický obraz Madona z Veveří ze 14. století. Obraz vznikl pro moravského markraběte Jana Jindřicha a byl umístěn v kostele, dnes kapli, veverské farnosti u markraběcího hradu Veveří. Obraz byl vytvořen pro kostel moravského panovníka, za moravské peníze a více než půl tisíce let byl na Moravě. Až ve 20. století byl převezen do Prahy. Církevní restituce daly šanci návratu této památky do původní země jejího umístnění, když soudy obnovily vlastnictví obrazu pro moravskou Farnost Veverská Bítýška. Pražská galérie však ztěžuje obnovení vlastnické držby.

Koudelka (ČSSD): Madona z Veveří - příklad centralizace státu
Foto: hns
Popisek: Zdeněk Koudelka byl i kandidátem na ústavního soudce

Národní galérie ředitele Jiřího Fajta, jehož prezident Miloš Zeman odmítl jmenovat profesorem, tímto krokem popírá zásadu, že památky mají být umístěny v zemích, kde historicky byly. Jde o zásadu, na jejímž základě řada bývalých kolonií žádá návrat v minulosti odvezených památek. Památka totiž neexistuje sama o sobě, ale je součástí historického místního kontextu. Nelze-li památku vystavit přímo v budově původního umístění, má být vystavena alespoň v dané lokalitě. Fajt působil v Německu a zde by bylo nemyslitelné, aby braniborská galérie v Berlíně bránila proti vůli bavorského vlastníka návratu jakékoli kulturní památky do Bavorska.

Není důvod, aby v Praze byly soustředěny památky z celého státu. I kdyby Madona z Veveří zůstala ve vlastnictví státu, měla být převedena do státní Moravské galérie v Brně či jiné státní instituce na Moravě. Není žádný důvod pro to, aby v hlavním městě v Čechách byly soustřeďovány památky z jiných zemí – Moravy a Slezska. Naopak je správné v těchto, ve srovnání s Prahou chudších zemích rozvíjet turistický ruch i díky místním historickým památkám.

Církevní restituce jsou šancí pro návrat památek do původních lokalit. Arcibiskupství olomoucké má cenné obrazy v Olomouci i v arcibiskupském zámku v Kroměříži a spolupracuje s Muzeem umění Olomouc. Brněnské biskupství má Diecézní muzeum v Brně. Je zde také Moravská galérie a Moravské zemské muzeum. Brněnské i olomoucké vysoké školy jsou centry vědy v oblasti muzejnictví, památkářství a umění. O památky je možné se na Moravě odborně postarat.

I v církvi někdy převládne centralizace. Příkladem je osud augustiniánského Opatství na Starém Brně, kde roku 2015 v době vydání restituovaného majetku byla zlikvidována místní správa a nahrazena správou z Prahy. Výsledkem je odchod věřících do jiných kostelů, úbytek darů i zastavení mnohaleté rekonstrukce starobrněnského opatství a baziliky - významné moravské kulturní památky. Madona z Veveří však má budoucnost na Moravě zajištěnu.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Paroubek: Spor o důchody

13:17 Paroubek: Spor o důchody

A. Babiš odhodil svou masku přítele lidu, dobroděje lidumila. Krásně se to prokázalo při projednáván…