Kubásek (ANO 2011): Po roce 2020 projedete celou Moravu bez lístků, pouze pomocí kreditní karty

01.12.2017 11:57

Jednodušší cestování v autobusech a vlacích slibuje společný systém všech čtyř moravských krajů. Už za dva roky by lidem mohla stačit pouze bankovní karta místo nakupování různých jízdenek. A mohli by i ušetřit.

Kubásek (ANO 2011): Po roce 2020 projedete celou Moravu bez lístků, pouze pomocí kreditní karty
Foto: anobudelip.cz
Popisek: ANO

Vyrazit z Brna-Bystrce do Ostravy-Poruby, to je dnes v některých případech docela záludná kombinatorika. Nejdřív si cestující musí koupit lístek na tramvaj, potom pořídit jízdenku na autobus do Olomouce, pak další na vlak do Ostravy a tam znovu na autobus do Poruby. Celkem tak zaplatí čtyřem dopravcům.

Už za dva roky by ale lidem mohla stačit pouze platební karta, aby bez zbytečného nakupování několika jízdenek mohli pohodlně projet jižní Moravou, ale i Zlínským, Olomouckým a Moravskoslezským krajem. A při více cestách za jeden den dokonce ušetřit.
Společný dopravní systém, založený na uznávání platebních či dopravních karet, teď všechny čtyři moravské kraje ladí. Pokud začne fungovat podle představ, bude to znamenat zásadní změnu v komfortu při placení „Cestující, který pojede třeba z Ostravy, si koupí jízdenku až do Brna včetně městských doprav. S jednou kartou si pořídí lístek až do cílového místa, zatímco teď musí nakupovat u různých dopravců, což je často příliš komplikované,“ vysvětlil Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která koordinuje dopravu v Jihomoravském kraji.

Druhou skupinou, které má novinka výrazně pomoci, jsou lidé, již bydlí na pomezí krajů. Na jižní Moravě například ti, kteří dojíždí mezi Prostějovskem a Vyškovskem či Blanenskem. „Jde hlavně o cestující, kteří přes hranice kraje pendlují do škol nebo do zaměstnání,“ poznamenal mluvčí Kordisu.

Patří sem třeba i oblast Slovácka, kde se hodně cestuje mezi Veselím nad Moravou či Hodonínem a Uherským Hradištěm či Starým městem ve Zlínském kraji. „To jsou trasy, jež jsou hodně propojené, ovšem dnes tam pro lidi neexistuje ideální varianta k přeshraničnímu cestování mezi kraji,“ míní Havlík.

Představou je, že po zavedení systému vznikne jakési společné zúčtovací centrum, které bude tržby rozdělovat mezi kraje. A pro cestující by novinka přinesla i další výhody. Například při více cestách v jednom dni by mohli ušetřit – jízdné se jim totiž bude účtovat jen v určité maximální denní dávce. Limit ale ještě dohodnutý není.„V současnosti je celý systém zatím jen ideou, která však postupně začíná nabírat na nějakém tvaru. Oficiálně ještě není nic stanoveno ani dohodnuto,“ upozornil mluvčí Kordisu.

Zatímco oslovení dopravci čekají, s čím kraje přijdou a co to pro ně bude znamenat, cestující mají předem jasno – změnu by přivítali. „Už jsem dojížděla na střední školu, na vysokou i do práce. A je to pořád dokola: koupit lístek, nasednout, vysednout, koupit lístek na přestup a opět nasednout. Třeba s kufrem to není žádná zábava,“ podotkla Pavla Kopuletá, která pochází právě ze Slovácka. Plánovaný systém s platební kartou by podle ní vyřešil nejen obavy z toho, zda si ve frontách stihne koupit lístek na přestup, ale také stres z neustálého hlídání všech jízdenek.

Čtyři moravské kraje se zatím pouze shodly na společném směřování při modernizaci odbavování cestujících v jejich integrovaných dopravních systémech. „V cílovém stavu by měly být jízdní doklady vzájemně uznatelné, ale současně by každý z krajů měl možnost udržet si svá vlastní specifika a potřeby,“ potvrdil mluvčí Jihomoravského kraje Jiří Klement.
Kdy přesně by lidé společný systém mohli začít využívat, zatím nedokáže odhadnout. „Nebude se jednat o jednorázovou a rychlou změnu ve všech krajích, spíše jde o pozvolný přechod. Jakmile se technické možnosti dvou sousedních krajů dostatečně přiblíží, bude možné vzájemné propojení řešit,“ doplnil.



Celý projekt je tak zatím spíše v plenkách. V optimistické variantě se zahájení předpokládá začátkem roku 2020. Pokud se ale vše podaří, lidé na cestování po celé Moravě můžou využít jen jedno platební médium – bankovní kartu. Teď si každý kraj řeší bezhotovostní placení po svém. Jižní Morava či Olomouc již bankovní karty využívá, v Ostravě mají jen karty dopravní, na Zlínsku dokonce zatím žádnou.
O jednotném jízdném uvažuje vedle krajů i stát. Ministerstvo dopravy je chce zavést na železnici. Cestující by si tak od konce roku 2019 už nemuseli kupovat jízdenky u každého dopravce zvlášť. „Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základně jednoho jízdního dokladu,“ prohlásil na sklonku května ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

„S jednou kartou si lidé pořídí jízdenku až do cílového místa, zatímco teď musí nakupovat u různých dopravců, což je příliš komplikované.“ Květoslav Havlík mluvčí společnosti Kordis.
Ivana Solaříková

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Operátoři

Pane senátore, dobrý den, myslíte, že je šance, že se někdy dočkáme slibovaného čtvrtého operátora a tím i levnějších cen? Kdo je odpovědný za to, že tu nemáme čtvrtého operátora? Někde jsem četl, že tu být nemůže, což nechápu. Žijeme přeci ve svobodné a tržní ekonomice nebo ne? Nevím, zda mi dokáže...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

22:55 Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

Jak by to asi vypadalo, kdyby místopředseda jakékoli z minulých vlád přiznal, že v zahraničí odsouhl…