Některá občanská sdružení mohou mít ze závěru soudu radost, já si však troufám říct, že si zdaleka neuvědomují dopad tohoto rozhodnutí. Spouštěcím mechanismem protestu byla mimo jiné i tato část vyhlášky ÚP, kde se hovoří, že v plochách městské zeleně jsou podmínečně přípustné stavby kulturní, komerčního vybavení nebo dopravní infrastruktury. Důležité je právě ono podmínečně přípustné. Aby toto mohl investor provést, musí být jeho stavba mj.:
- doplnˇkem hlavni´ho u´cˇelu vyuzˇiti´ pro odpocˇinkovou a relaxacˇni´ funkci a slouzˇit potrˇeba´m hlavni´ho u´cˇelu vyuzˇiti´,
- minimalizovat plosˇny´ a prostorovy´ dopad na na pozemky vzrostle´ zeleneˇ a negativni´ vliv na funkcˇnost plochy, vyply´vaji´ci´ z hlavni´ho vyuzˇiti,
- nesmí negativneˇ ovlivnit vhodne´ prostorove´ usporˇa´da´ni´ plochy hlavni´ho u´cˇelu vyuzˇití.
Je nemístné myslet si, že na základě této podmínky může uprostřed Lužánek vzniknout obchodní dům. V principu to totiž jsou a vždy byly a budou pozemky NESTAVEBNÍ, čili na nich nelze provádět stavební činnost. Ke každému takovému projektu se mimo jiné musí vyjádřit i příslušný odbor životního prostředí. O nějaké snadné výstavbě v městské zeleni tedy nemůže být řeč.
Aktualizace ÚP je v některých bodech sice kontroverzní, v globále ale řeší velké množství potřebných problémů. Vždyť původní plán je starý více než 20 let! Podle takového dokumentu nemůže probíhat rozvoj města. Např. lokalita Cejl je v tomto ÚP vedena jako výroba, čili není možné adaptovat zde bytové domy k jinému účelu než je výroba, snad ještě jako ubytovny. V původním plánu jsou také uvedeny nesmyslné hodnoty IPP (např. 0,1), přičemž již stávající zástavba tuto hodnotu vysoce převyšuje.
Nejedná se o plochy pro nové obrovské bytové domy, jak by si aktivisté jistě představovali, ale jedná se třeba o stávající bloky rodinných nebo bytových domů, kde už např. nástavba na stávajícím přízemním domě díky tomu není možná, přičemž by okolní zástavbě jistě neublížila.
Další nemalý problém je u probíhajících stavebních řízení projektová dokumentace, která nestojí málo peněz a teď ji v podstatě musí každý předělat. To si vyždá nejen peníze, ale hlavně čas! Každé započaté řízení se zpozdí řádově o měsíce (u malých projektů), až o roky u těch velkých. Neexistuje totiž žádné přechodné ustanovení. To znamená, že nyní je v podstatě každý projekt na úřadě špatně, protože je v souladu s aktualizovaným plánem ne s tím nyní platným. A to ve chvíi, kdy se začínají otevírat dotační programy, vidím jako ohromný problém.
Nebo si představte, že jste právě zaplatili zálohu za pozemek pro svůj rodinný dům a ejhle! Ona už to není stavební parcela… nebo si tam postavíte dům o celkové ploše 65m2. Těchto lidí mě bude úpřímně líto a věřte, že jen ze své praxe jich znám několik.
I kdybych uvěřil panu Anderovi, že na opravené verzi ihned začínají pracovat, i kdyby měl již tuto verzi v šuplíku, tak její schválení je proces, který trvá roky a není vůbec jisté, že ho do konce svého mandátu stihne dokončit. O tom, že bychom přešli na systém Metropolitního plánu po vzoru Prahy (který mimochodem plně podporuji) nemůže být řeč, tento proces by trval minimálně dvojnásobnou dobu.
Ne, opravdu není důvod se radovat, s vaničkou se vylilo i dítě.
Ing. Petr Kunc, místostarosta pro územní rozvoj, dopravu a životní prostředí
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: TOP 09