Langr (SZ): Liberec - bydlet férově a sociálně

02.09.2015 21:20

Liberec schválil novou koncepci bytové politiky, která je postavena na sociálním a prostupném bydlení a počítá zejména s těmi skupinami obyvatel, jež se nedokáží z různých důvodů (kauce, vysoké nájmy, diskriminace) uplatnit na komerčním trhu s byty.

Langr (SZ): Liberec - bydlet férově a sociálně
Foto: zeleni.cz
Popisek: Logo Strany zelených

Možná to tak na první pohled nevypadá, ale město Liberec učinilo vskutku revoluční krok ve vztahu k nájemnímu bydlení. Zatímco po roce 1995 vévodila bytové politice města zejména masivní a nekoncepční privatizace fondu (ona vlastně koncepční byla, ale pouze jednostranně k rozpočtu města), která se zachováním jakési záchranné sítě bytů v počtu aspoň pěti tisíc jednotek pro ty nejpotřebnější nepočítala, nyní ji stavíme na ryze sociální bázi. Přístup města k využívání svého bytového fondu tak bude nadále takřka výhradně ku pomoci těm skupinám obyvatelstva, které nedokáží vlastními prostředky řešit své bytové potřeby v soukromém sektoru s byty.

Jinak řečeno – lidé se zajištěnými příjmy už budou mít jen minimální šanci získat do nájmu městský byt. Už si to zkrátka nemůžeme dovolit. Liberec má v současné době v majetku jen asi 1200 bytů, což je zhruba 7procentní torzo původního bytového fondu, který kdysi čítal přes 18.000 jednotek. Právě proto chceme tzv. sociálním bydlením vycházet primárně vstříc lidem, kteří třeba nemají na vysoké vstupní kauce u soukromých pronajímatelů, narážejí na přemrštěné nájmy nebo jsou soukromými majiteli bytů odmítáni a diskriminováni – jednotlivci či rodiny s nezletilými dětmi, lidé žijící v nevyhovujících podmínkách (rozuměj v některých komerčních ubytovnách), lidé s nízkými příjmy, se zdravotním znevýhodněním, sociálně vyloučení a ohrožení sociálním vyloučením, senioři a další specifické skupiny.

Součástí nové koncepce sociálního bydlení, kterou připravil rezort sociálních věcí a která je ke stažení na www.liberec.cz/files/vizitky_prilohy/ramec-soc-bydleni-verejny.pdf, je ale i tzv. prostupné bydlení, jež je spojeno se souběžným poskytováním terénních sociálních služeb lidem s tak nízkými kompetencemi, které jim znemožňují si za běžných podmínek bydlení udržet, nový přístup města v oblasti komerčních ubytoven či sezónní projekt pro lidi bez přístřeší. Chceme být ale aktivnější (radou, pomocí, zprostředkováním sociální služby) i k nájemníkům, kteří se nenadále octnou v dluhové pasti a nejsou schopni dočasně hradit nájemné. Na druhou stranu ale nemůžeme ani rezignovat na úsilí spravovat bytový fond s péčí dobrého hospodáře, tedy získávat maximum z nájemného i z historických pohledávek města.

Jaké jsou základní rysy nové bytové politiky města Liberec?

Sociální bydlení/ pravidla přidělování bytů – novela pravidel vymezuje celkem tři hlavní kategorie bytů (sociální byty, byty určené organizacím, ubytování nízkého standardu), v jejichž rámci umožňuje takřka výlučně pracovat s výše definovanými specifickými skupinami klientů. Pravidla jsou jako dosud založena na empirickém hodnocení žádostí, které je v kompetenci humanitní komise. Pravidla de facto zavádějí tzv. sociální bydlení, protože odbourávají běžné standardní byty i přidělování bytů žadatelům se zajištěnými příjmy.

Prostupné bydlení – jde o třístupňovou formu bydlení (1. krizové, 2. tréninkové a 3. sociální bydlení) spojenou s poskytováním sociálních služeb pro jedince s žádnými nebo nízkými kompetencemi. Krizové bydlení je realizováno v rámci nízkoprahových zařízení (noclehárna, azylové domy, dům na půl cesty, ubytovny pro matky s dětmi), které kombinují pobytovou a terénní sociální službu a jsou spojeny s intenzivní sociální prací. Tréninkové bydlení se již odehrává v městských bytech jako krátkodobé nájemní bydlení (max. 24 měsíců) a slouží ke stabilizaci životní situace. Nájemník musí mít mj. jistotu či perspektivu stálého zaměstnání, aby byl schopen si bydlení udržet, tedy platit nájemné. Kontakt s poskytovatelem terénní sociální služby je v tomto stupni nadále oboustranně velmi intenzivní, prakticky každodenní. Sociální bydlení (viz výše) jako třetí stupeň je pak již určeno klientům s dostatečnými kompetencemi, které umožňují postupné ukončování sociální služby a přechod k dlouhodobému běžnému nájemnímu bydlení, popř. odchod do soukromého bytového sektoru. V rámci prostupného bydlení může klient postupovat mezi stupni směrem nahoru i dolů, vždy záleží na jeho schopnostech, kompetencích bydlení si udržet a na dalších okolnostech, jako je například spolupráce s poskytovateli sociální služby.

Komerční ubytovny – kdo se byl někdy podívat v těch nejhorších ubytovnách na území města, jistě pochopil, že takto se žít a vychovávat děti nedá. Cílem proto je na jedné straně aktivní komunikace s provozovateli ubytoven, na druhé straně maximální snaha o kontrolu ubytoven (za pomoci orgánů státní správy) a jejich mnohdy nekalých praktik. Chceme také jednat s úřadem práce o možném zastropování výše dávek hmotné nouze, na nichž jsou klienti ubytoven (i jejich provozovatelé) závislí, abychom regulovali byznys s chudobou. V neposlední řadě chystáme zavést jakousi místní certifikaci ubytoven – ty s uděleným certifikátem (splňující předem daná kritéria lidského způsobu žití) by se mohly stát partnerem města třeba u projektu prostupného bydlení.

Sezónní projekt pro bezdomovce – humanitární projekt bude určen pro lidi bez přístřeší (v Liberci kvalifikovaným odhadem asi 170 lidí) po dobu mimořádně nepříznivých klimatických podmínek v zimním období, kdy nedostačují kapacity azylových domů (celkem máme k dispozici jen asi 50 lůžek). Cílem je poskytnout krátkodobé přístřeší, základní stravu a humanitární služby, a zabránit tak komplikovaným onemocněním, nebo i ztrátám na životech. Umírat na ulici z důvodu podchlazení není v 21. století akceptovatelné.

Aktivní práce s dlužníky – naším záměrem je aktivní práce s případnými dlužníky na nájemném tak, aby byli schopni ve spolupráci s občanskými poradnami či sociální službou dostat se z dluhové pasti a neprohlubovali svůj dluh vůči městu. I nadále ale zůstává zachována možnost přivolení k výpovědi z nájmu bytu v případě, že nájemník sám nemá zájem komunikovat a zlepšit svou situaci. Bude to ale až ten poslední nástroj.

Evropské fondy – v rámci nového programovacího období EU (IPRÚ, individuální projekty) chce město získat novou část bytového fondu (výkup soukromého majetku, výstavba nových bytů), ale třeba i městskou ubytovnu, která by byla součástí 1. stupně prostupného bydlení (krizové bydlení), a to vč. souvisejících sociálních služeb.

Ivan Langr, náměstek primátora Liberce pro školství, kulturu, sociální věci a cestovní ruch (Změna pro Liberec/ Strana zelených)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Helebrant (ANO): Jsem jednoznačně proti a tento návrh nepodpořím

23:08 Helebrant (ANO): Jsem jednoznačně proti a tento návrh nepodpořím

Projev na 102. mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny 10. května 2024 k zákonu o korespondenční volbě