Ministr Havlíček: Lepší výcvik strojvedoucích a nové podmínky pro jejich práci

08.09.2020 21:21

Od posledního jednání se podařilo nalézt shodu s Ministerstvem práce a sociálních věcí v oblasti pracovní doby, odpočinku a přestávek pro strojvedoucí.

Ministr Havlíček: Lepší výcvik strojvedoucích a nové podmínky pro jejich práci
Foto: Screen TV Prima
Popisek: Karel Havlíček v pořadu Partie

Připravované změny budou součástí nařízení vlády č. 589/2006 Sb. o pracovní době strojvedoucích, shodla se na tom komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu na svém dalším jednání. Komise se mimo jiné také shodla na parametrech zkvalitnění výcviku strojvedoucích a tématem jednání byla i stav železničních mostů.

„Od našeho posledního jednání se podařilo najít shodu s Ministerstvem práce a sociálních věcí v navržených opatřeních pro strojvedoucí. Budou mít garantován odpočinek na lůžku po dobu minimálně 6 hodin mezi směnami. Nově je navržena také přestávka v práci, která musí být poskytnuta po 6 hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Nová a zpřesněná opatření zamezí obcházení či účelovým výkladům těchto předpisů,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Lepší podmínky práce pro strojvedoucí a kvalitnější výcvik

Nové předpisy zpřesní stávající právní úpravu prodloužení směny, pokud je součástí směny režijní jízda, aby nedocházelo k účelovým výkladům ze strany některých dopravců. Dále v případě rozdělení směny na více částí bude doba mezi začátkem první části a koncem poslední části směny nejvýše 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.

Strojvedoucí budou mít nově také garantován odpočinek na lůžku po dobu alespoň 6 hodin. Do těchto 6 hodin se nebude počítat cesta z/do příslušného ubytovacího zařízení, strojvedoucí tak budou mít zajištěn dostatečný čas na odpočinek.

Nově se i do vnitrostátní drážní dopravy dostává povinná přestávka v práci pro strojvedoucí, která musí být poskytnuta po 6 hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Může být rozdělena na více části v trvání nejméně 15 minut.

Komise se zabývala i návrhem na kvalitnější a delší výcvik strojvedoucích. Návrh počítá s prodlouženou délkou školení k prokázání všeobecné odborné způsobilosti. Tomu by se nově dle návrhu mělo věnovat o 40 hodin více. O stejnou porci by se měl navýšit i praktický výcvik, včetně zkušebních jízd.

Za závažné prohřešky zadržení licence

V novele zákona o dráhách, která byla schválena v červnu vládou a nyní je před 1. čtením v Poslanecké sněmovně, je obsažen také tzv. monitoring licencí strojvedoucích. Jedná se o systém, který bude do budoucna monitorovat dobu řízení strojvedoucích a dodržování povinného odpočinku.

Anketa

Vyhraje hnutí ANO krajské volby?

70%
14%
hlasovalo: 14780 lidí

Komise odsouhlasila 3 skutkové podstaty, za které by v budoucnu bylo možné pozastavit platnost licence strojvedoucího Jedná se o následující přestupky:

  • řízení drážního vozidla bezprostředně po požití nebo pod vlivem alkoholického nápoje nebo jiné návykové látky;
  • opakované projetí návěstidla zakazujícího jízdu, pokud je tím ohroženo bezpečné provozování drážní dopravy;
  • nesplnění ohlašovací povinnosti ve stanovené dopravně na trati se zjednodušeným řízením provozu (D3) – opakovaně nebo tehdy, pokud nesplněním ohlašovací povinnosti dojde k ohrožení bezpečné jízdy jiného vlaku.

Pokud by se strojvedoucí dopustil některého z těchto vážných přestupků, hrozila by mu peněžitá pokuta, v krajním případě i zadržení licence k řízení drážního vozidla. Pro opětovné získání licence by pak musel podstoupit zkoušku zvláštní odborné způsobilosti u zkušební komise.

Stav železničních mostů je dobrý, daří se vylepšovat přejezdy

Komise jednala i o stavu mostů na železnici. Správa železnic spravuje celkem bezmála 6900 mostních objektů po celé republice. Situace na železničních mostech je poměrně ustálená, není žádný most, který by byl v havarijním stavu nebo vyžadoval bezprostřední opravu. Do roku 2026 pak plánujeme investovat do oprav a modernizací železničních mostů až 14,2 miliardy korun.

Modernizace zabezpečení železničních přejezdů pokračuje rychlým tempem; i to bylo předmětem dnešního jednání. Letos je avizováno vylepšení 142 přejezdů, 92 má již Správa železnic hotových, 46 je v realizaci a 4 se připravují.

Ministerstvo dopravy pak na tzv. Centrální komisi odsouhlasilo podklady k modernizaci dalších více než 200 přejezdů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

střelba na FF

Dobrý den, kdy bude ukončeno vyšetřování střelby na FF? Netrvá vyšetřování nějak dlouho? A druhá věc, co mě zajímá je, zda stát nějak odškodnil nebo odškodní rodiny obětí? Já netvrdím, že za to stát může, ale je to to nejmenší, co můžete udělat.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šlachta (Přísaha): Blažek reálně paralyzuje soudnictví v Česku. Podporuju stávku

21:10 Šlachta (Přísaha): Blažek reálně paralyzuje soudnictví v Česku. Podporuju stávku

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke stávce zaměstnanců soudů.