Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Hlavním cílem předkládaného návrhu je změna způsobu úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování a kontroly této úhrady. Namísto známého dosavadního způsobu úhrady časového poplatku prostřednictvím zakoupeného dálničního kupónu, jehož díl se vylepuje na čelní sklo vozidla, bude nově úhrada, kterou bude možno provádět i bezhotovostně prostřednictvím internetu, mobilních aplikací a vázána na státní poznávací značku vozidla.
Úhrada časového poplatku bude evidována v nově zřízeném informačním systému, provozovaném Státním fondem dopravní infrastruktury, v němž budou evidována i příslušná osvobození od zpoplatnění. Osvobození vozidel od zpoplatnění budou evidována na základě oznámení provozovatelů takovýchto vozidel, adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury. (Hluk v sále.) U osvobození od zpoplatnění, které je vázáno na přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, bude podle vládního návrhu umožněno oznámit osvobození až tří vozidel, přičemž bezplatně bude možné užít zpoplatněnou pozemní komunikaci nadále v okamžiku, kdy bude držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P vozidlem skutečně přepravován. K tomu je vhodné dodat, že soubor pozměňovacích návrhů poslance Kolovratníka D1 ruší povinnost oznamování vozidel, osvobozených od zpoplatnění z důvodu přepravy držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P nebo nezaopatřeného dítěte, léčeného pro určitá onemocnění, s čím se Ministerstvo dopravy plně ztotožňuje.
Kontrola úhrady časového poplatku bude nově prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému podle státní poznávací značky vozidla ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek. V provozu tak budou zastavována a kontrolována primárně vozidla, u nichž došlo k neoprávněnému užití pozemní komunikace bez úhrady časového poplatku.
Návrh rovněž rozšiřuje okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o ta vozidla, která využívají jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo tato paliva v kombinaci s jiným palivem za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 gramů na kilometrů. Zároveň je navrhováno zvýhodnění vozidel, poháněných zemním plynem nebo biometanem, u nichž se stanoví maximální výše poplatku oproti ostatním vozidlům na nižší úrovni.
K návrhu byla uplatněna řada pozměňovacích návrhů. Ministerstvo dopravy nesouhlasí s pozměňovacím návrhem C poslance pana Sadovského, který zavádí osvobození historických vozidel od zpoplatnění, s pozměňovacím návrhem D2 pana poslance Kolovratníka, kterým má dojít k navýšení limitu ročního časového poplatku na dva tisíce korun, s pozměňovacími návrhy E pana poslance Munzara, které se týkají změn v okruhu zvýhodněných vozidel s nižší sazbou časového poplatku, s pozměňovacím návrhem F pana poslance Kupky, který se týká umísťování vedení do pozemních komunikací, a s pozměňovacím návrhem písmena G pana poslance Skopečka, který se týká zrušení časového zpoplatnění pro rok 2020.
S ostatními pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí, přičemž z těch, které jsou ve vzájemné kolizi, preferuje komplexnější pozměňovací návrhy pana poslance Ferance B5 a pana poslance Kolovratníka D1, čemuž odpovídá i hospodářským výborem doporučená hlasovací procedura. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás tímto požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí. Děkuji.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV