Vážená paní předsedající, dámy a pánové, musím říct, že se mi v Senátu líbí, jsem tady rád.
Poslední dobou často. V podstatě návrh zákona, který leží před vámi, je materiál, v němž vláda ve svém programovém prohlášení deklarovala záměr zavést o něco spravedlivější model přerozdělení pojistného, který by měl vskutku zohlednit skutečné výdaje zdravotních pojišťoven na léčbu nákladných diagnóz. Dneska se pojistné mezi pojišťovnami přerozděluje určitým způsobem. Možná bych velmi laicky, koneckonců jsem i já poučeným laikem, vysvětlil tak, že každý pojištěnec má určitou hodnotu, podle toho, jak je starý. A čím je pojištěnec starší, nebo dosáhl určitého věku, tak tím má pro tu pojišťovnu vyšší hodnotu. Prostě proto, že se pojistné, které se vybere, rozděluje podle určitého modelu. Mladší mají hodnotu dejme tomu třeba 1, ti starší, třeba 65 let, už mají hodnotu třeba 4 nebo 5.
Je to takhle postaveno, s tím, že model, který teď zavádí, nebo který by vláda ráda zavedla, je zavedení tzv. farmaceuticko-nákladových skupin, anglicky Pharmacy-based Cost Groups, zkráceně se tomu říká PCG, který by umožnil v rámci přerozdělování pojistného zohlednit vyšší výdaje, které jsou pro léčbu lidí, kteří mají chronickou nákladnou nemoc. V podstatě se návrh pozitivně projeví na situaci chronicky nemocných, protože v tuto chvíli jsou chronicky nemocní pojištěnci pro pojišťovny výrazně ztrátoví a někdy to vede k motivaci zdravotních pojišťoven k přenosnému získávání udržení zdravých pojištěnců. Díky tomuto novému modelu se ta situace změní. Výsledkem by mělo být to, že pojištěnci, kteří jsou chronicky nemocní, by měli být v této chvíli nákladově neutrální.
Čili částka přidělená zdravotní pojišťovně na jednotlivého chronicky nemocného pojištěnce bude odpovídat průměru nákladů na léčbu chronicky nemocných, trpících danou chronickou nemocí. Tento návrh byl projednán na výboru pro zdravotnictví a sociální politiku, který k němu nepřijal žádné usnesení. A já musím říci, že musím poděkovat velmi konstruktivnímu přístupu členů tohoto výboru. Pravdou je, že se vedla diskuse na téma, jestli ty Pharmacy-based Cost Groups jsou postaveny správně, protože dnes počítají především hlavně s léčbou, která je postavena na základě farmakologických ukazatelů. Jinými slovy, počítá se tam víc s léky než se zdravotnickými prostředky. A celkem oprávněně tam bylo ze strany některých senátorů a senátorek namítáno, že by tam měly být ještě kalkulovány zdravotnické prostředky.
Bohužel v současné době ten model není nijak matematicky postaven. Takže v této chvíli, když to chceme zavést, tak my neumíme do toho ty zdravotnické prostředky zahrnout. Má to několik důvodů. Nejsou plně katalogizovány, není plně stanovena jejich cena, takže se s tím nedá v této chvíli pracovat. Nicméně i za Ministerstvo zdravotnictví jsem slíbil, že na tom pracovat budeme, že se to pokusíme zohlednit, aby ten model byl možná ještě spravedlivější vůči lidem, kteří mají dlouhodobý chronický problém. I když je pravdou, a to tam také zaznělo, že tento systém má být vést pro lidi, kteří jsou chronicky nemocní, kterých se ale může týkat vyléčení, což bohužel u většiny handicapovaných neplatí.
Nicméně v této chvíli ten návrh zákona, tak, jak byl přijat Poslaneckou sněmovnou, bych byl velmi rád, pokud by se Senát usnesl na jeho přijetí, protože je to ryze technologická norma, který v podstatě jiným způsobem přerozděluje vybrané pojištění. A řekl bych spravedlivějším vůči jednotlivým zdravotním pojišťovnám.
Dámy a pánové, děkuji.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV