Okamura: Přes všechny výhrady novelu služebního zákona pustíme dál

21.01.2014 11:04

Z tiskové konference hnutí Úsvit.

Okamura: Přes všechny výhrady novelu služebního zákona pustíme dál
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tomio Okamura

Dámy a pánové, vážení přátelé,

poslanecký klub projednal jednotlivé body programu schůze a rozhodli jsme se v případě zákona o jednacím řádu Poslanecké Sněmovny, zákona o veřejných zakázkách a služebního zákona - přes všechny výhrady - a často značné - hlasovat pro propuštení do 2.čtení, jelikož se v principu jedná o úpravy v oblastech, kde jsou rozhodně potřeba, a během dalšího projednávání ve Sněmovně budeme navrhovat změny.

Pokud jde o zákon o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, jedná se o velice potřebnou věc, kterou podporujeme. Předložený poslanecký návrh je však formální, nedokonalý a zcela nedostatečný, proto jsme se rozhodli ho nepodpořit, a v této souvislosti požádáme také zástupce Nejvyššího kontrolního úřadu o schůzku a poprosíme je o jejich detailní stanovisko a argumenty k případným změnám tak, aby byla kontrola co nejúčinnější.

Dále bychom chtěli zmínit, že po pracovní verzi minulý týden, představíme v nejbližších dnech finální návrh zákona o referendu, kde jsou zapracovány všechny věcné připomínky a toto znění bude v nejbližších dnech předloženo k projednání do Poslanecké Sněmovny. Podle ohlasů v médiích se ukazuje, že byť třeba neúmyslně, média zkreslují význam a dopady jednotlivých ustanovení, proto na zvláštní tiskové konferenci každý bod přesně zdůvodníme a vysvětlíme a podrobně veřejnost i novináře s návrhem zákona seznámíme.

Pokud jde o zákony k exekucím,  tak jsme zahájili intenzivní jednání i přímo s exekutory a vyzvali jsme exekutorskou komoru k diskuzi nad systémovými změnami, které by zlepšily právní ochranu občanů.

Konkrétními připomínky hnutí Úsvit ke služebnímu zákonu zpracoval poslanec Milan Šarapatka:

1. Návrh ČSSD jako takový vychází ze zákona z r. 2002 a je dobrým základem pro konečné znění zákona o státní službě. Naše první připomínka- je to pouze syrový materiál, nikoli předloha funkčního zákona, který ej tuto chvíli předkládán čistě účelově.

2. Pracovníci ve státní správně musí být ve služebním poměru ke státu nikoli k instituci ve, které pracují. Musí proto fungovat Generální ředitelství, v čele s ředitelem, který bude jmenovaný nezávisle na vládě, které bude pracovníky zaměstnávat a kontrolovat podmínky jejich fungování v institucích.

3. Člen vlády (ministr) jmenuje své náměstky (v rámci dohody v koalici atd. ), jejichž počet musí být zákonem omezen a přivede si svůj nejbližší tým.Všichni tito lidé ale budou v pracovním poměru na dobu určitou, po dobu mandátu člena vlády, a odejdou z ministerstva současně s ním.

4. Na ministerstvu musí být pracovníci podřízeni státnímu tajemníkovi, jmenovanému a odvolávanému Generálním ředitelem, nikoli ministrem.

5. Po vstupu zákona v účinnost všichni stávající zaměstnanci ministerstev musí projít stejným přijímacím procesem jako ostatní zájemci o státní službu. Bude určeno přechodně období, například 1 rok do kdy buď potvrdí své místo, nebo z organizace odejdou.

Přijímací řízení musí zásadně probíhat mimo organizaci, pod kontrolou Generálního ředitelství, aby si to současní zaměstnanci ministerstev ¨ neošolíchali¨.

Návrh ČSSD dále umožňuje přechod stávajících zaměstnanců ministerstev do státní služby bez přijímacího řízení. Slovy Jana Wericha: ,, A jedeme dál, močálem černým kolem bílých skal...¨ Teď tedy proběhne noc dlouhých nožů a pak už se jen schválí zákon a vše zůstane při starém.

Konkrétní připomínky hnutí Úsvit k zákonu o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu připravil poslanec Jiří Štětina:  

 1.Hnutí Úsvit podporuje aktivity Rekonstrukce státu.
 2.Nepodpoříme však poslanecký návrh novelizace ústavní zákona o kompetencích NKÚ, protože tento návrh de facto i de jure tyto kompetence snižuje a neumožňuje kontrolu všech veřejných rozpočtů.
 3.Návrh ústavního zákona omezuje kontrolu obcí jen na soulad se zákony. NKÚ tak nebude moct kontrolovat vynakládání prostředků z hlediska hospodárnosti.
 4.Změna ústavy musí jít cestou vládního návrhu a nikoli návrhu poslaneckého.
 5.Definice pravomocí NKÚ musí být taková, aby se vykonávala kontrola veškerého hospodaření s veřejnými prostředky a s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního správního celku.

Tomio Okamura - předseda hnutí Úsvit přímé demokracie

Tomio Okamura

  • SPD
  • Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • poslanec

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomio Okamura

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Pohlaví existují jen dvě. Nic jiného není pravda

22:12 Senátor Hraba: Pohlaví existují jen dvě. Nic jiného není pravda

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výuce o genderu ve školách.