Roubík (SZ): Stavba dálnice nesmí zničit historickou obec Dluhonic

28.08.2015 11:17

Strana Zelených plně podporuje snahu obyvatel místní části Přerova - Dluhonic o maximální eliminaci dopadů plánované stavby dálnice D1 na tuto bývalou obec.

Roubík (SZ): Stavba dálnice nesmí zničit historickou obec Dluhonic
Foto: zeleni.cz
Popisek: Logo Strany zelených

Plánovači ŘSD před mnoha lety navrhli dálnici kolem města tak, že se obloukem vyhýbá dnes už rušenému letišti, zkrachovalým Přerovským strojírnám a okrajové části chemických závodů. V důsledku toho bezohledně zasahuje do zastavěného území bývalé obce Dluhonice.

Situace se za poslední roky dramaticky změnila. Je naprostý nesmysl trvat na trase, která se vyhýbá dnes už víceméně brownfieldům a opuštěným územím, a to za cenu likvidace části historické obce.

„Pokud by se stavba dálnice zdržela o jednotky roků, tak je to nic oproti životnosti takové stavby. Když se jednou dálnice D1 postaví ve špatné trase, tak v této špatné trase bude existovat a fungovat desítky nebo stovky let, nikdo s ní už nikdy nepohne. Než fanaticky obhajovat dnes už zcela překonané trasování dálnice z konce minulého století, bylo by nanejvýš moudré trasu upravit. Časové zdržení, které by to způsobilo, by možná bylo srovnatelné s časovým zdržením, které by přineslo „protlačování“ dálnice nevhodnou trasou. Příklad farmářky Havránkové je důkazem toho, že takový scénář je zcela reálný“ vysvětluje Tomáš Tužín, předseda přerovských Zelených a projektant dopravních staveb.

V období Rakouska – Uherska byla obec částečně zbourána a rozdělena stavbou železnice, během socialismu byla oddělená část obce „za kolejemi“ demolována v zájmu rozšiřování tehdejší chemičky. Dnes je opět na stole návrh na demolici další části Dluhonic. Odpor obyvatel je tak naprosto oprávněný. Město Přerov ani ŘSD nemá právo „obětovat“ tuto bývalou obec svým vlastním zájmům a neochotě změnit dřívější špatná rozhodnutí.

„Bývalá obec Dluhonice přitom patří k nejzachovalejším urbanistickým celkům na Přerovsku, typickou klidnou hanáckou náves lemují historicky cenné objekty původních selských stavení. Město Přerov se přitom k této obci, která byla pod město v časech komunismu nedobrovolně integrována, chová naprosto macešsky. Dlouhodobá snaha města Přerova zabránit osamostatnění této obce má zřejmě jediný cíl – zabránit tomu, aby Dluhoničtí mohli hájit svá práva tak, jak mohou občané jiných samostatných obcí. Vyzýváme proto všechny zúčastněné politiky a úředníky, aby opustili cestu nejmenšího odporu, přestali obhajovat přežitou trasu dálnice a intenzivně začali pracovat na nalezení takového řešení, které bude přijatelné pro všechny“ dodává Jiří Roubík, předseda Strany Zelených v Olomouckém kraji a architekt - specialista na historickou architekturu obcí.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

23:08 DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT představila první desítku svých kandidátů do eurovole…