Seďa (ČSSD): Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně

24.01.2014 5:28

Zvolená metoda per partes k projednávání branných zákonů je od samého počátku chybná. A to dokonce původně hodlalo ministerstvo obrany některé z těchto zákonů projednat ve zkráceném procesu podle §90 (2) Jednacího řádu Poslanecké sněmovny PČR.

Seďa (ČSSD): Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně
Foto: Daniela Černá
Popisek: Antonín Seďa, poslanec ČSSD

Základním problémem je totiž nutnost provázanosti jednotlivých zákonů, které vznikly na základě schválených koncepcí. A právě provázanost jednotlivých zákonů je tím kruciálním problémem, protože odhalí skutečné cíle předkládaných novel a jejich finanční náročnost. Poukazovat na skutečnost, že jak koncepce, tak některé zákony byly již projednány v příslušném výboru je liché, zejména z důvodu nové politické reprezentace a jejich programových priorit.

Příkladem chybného postupu bylo i projednání tisku 14, novely zákona o ozbrojených silách. Pokud bych měl tento zákon hodnotit objektivně, pak vůbec nebyl důvod k jeho rychlému projednání. Zejména z toho důvodu, že mělo dojít k provázanosti zákona se zákonem o vojácích z povolání. Připomínek k tomuto zákonu by bylo mnoho, ale to, co bylo nejproblematičtější, byla změna postavení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky, který namísto doposud platného zabezpečení velení bude nově velet armádě. Přitom velitelem ozbrojených sil je prezident republiky a ministr obrany vydává rozkazy. Podle odborníků je tato změna návratem před listopad 1989 a touto změnou dochází k omezení civilního řízení a kontroly armády. A nic na tom nemění dnešní stanovisko současného ministra obrany či NGŠ.

Dalšími problematickými ustanoveními mohou být rušení vojenských záchranných útvarů z organizační struktury AČR, zavedení úkolových uskupení, nekoncepční zavedení rizikového příspěvku pro občanské zaměstnance v zahraničí či ne jednoznačně definovaná možnost použití vozidla ozbrojených sil služebnímu orgánu k cestě do místa výkonu služby a zpět. Jako demokrat respektuji politickou vůli kolegů a kolegyň ponechat takto problematické znění zákona. Jsem však přesvědčen, že je nutné alespoň změnit problematické ustanovení §7 zákona o ozbrojených silách v průběhu druhého čtení. A to i přesto, že změna textu nemusí reálně nic znamenat. Navrhované znění totiž není dobrým signálem pro naši stále ještě mladou demokracii.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Schillerová (ANO): Několik slohových cvičení od klávesnicových bojovníků. Pak přišlo slovo ale

10:14 Schillerová (ANO): Několik slohových cvičení od klávesnicových bojovníků. Pak přišlo slovo ale

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k atentátu na Roberta Fica a reakcích na to.