Senátor Láska: Billboardová reklama má nejmenší výpovědní hodnotu pro voliče a je nejdražší

11.11.2015 16:30

Projev na 14. schůzi Senátu dne 11. 11. 2015

Senátor Láska: Billboardová reklama má nejmenší výpovědní hodnotu pro voliče a je nejdražší
Foto: Hans Štembera
Popisek: Senátor Václav Láska

Dobré ráno, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovoluji si vám předložit návrh zákona, který je velmi jednoduchý. Je v podstatě o jediném paragrafu a jeho záměrem je zákonem zakázat předvolební reklamu na velkoplošných reklamních zařízeních, zkráceně na billboardech.

K samotné definici zákona nepřicházím s žádnou novou definicí. Snažím se znění zákona navázat na platné předpisy, to znamená je to zásah do zákona o regulaci reklamy. Prosím, tady se nenechte zmást v úvodu tisku, který máte před sebou, kde se hovoří i o zákonu o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Ten neměníme, ale zákon, do kterého zasahujeme, se jmenuje takto složitě, proto je tam uveden. Ale zasahujeme toliko do zákonu o regulaci reklamy.

Samotné znění zákona je tam tedy podstatný § 2, odst. 1, kam se přidává nové písmeno "f", které hovoří o tom, že se zakazuje šíření oznámení týkající se voleb na zařízeních, jejichž celková plocha přesahuje 8 m2. Tady jsem si převzal definici tedy ze stavebního zákona, aby bylo na co navázat, kde je jasně řečeno nebo kde jsou specifikovaná zvláštní pravidla pro reklamní nosiče, které právě mají víc než 8 m2. To znamená - opět žádná nová definice, ale pracuji s definicí, kterou už zná stavební zákon.

Účinnost zákona navrhuji až 1. 1. 2017 z toho důvodu, aby byť třeba jen diskusí o tomto návrhu nebyly nějak zpochybněny přípravy na krajské a senátní volby v roce 2016. Aby byla zachována právní jistota, a ti, co připravují volební kampaně, aby věděli, že nedojde k nějaké změně uprostřed přípravy kampaně.

Co ještě bych tam chtěl v úvodu říci – já jsem se zaměřil na tento typ reklamy billboardové, protože ji považuji za typ reklamy, která má nejmenší výpovědní hodnotu pro občany, pro voliče, pro to, aby se rozhodli, komu dají svůj hlas. Jim billboard přinese opravdu nejméně informací relevantních k rozhodnutí. Zároveň je to jeden z nejdražších druhů reklamy, který zatěžuje rozpočty předvolebních kampaní a myslím si, že je to i typ reklamy, který obecně lidmi není příliš vítán, protože na to můžeme mít individuální názory, ale trošku jaksi příliš není estetický. Myslím, že se můžete setkat s tím, že v době předvolebních kampaní lidé úplně nekvitují to, že mají své náměstí, své města oblepeny velkoplošnou reklamou.

Proč volím cestu zákonného zákazu a nenechám to třeba na nějaké dohodě tak, aby to vyplynulo samo o sobě. Je to proto, že i když bude třeba shoda většiny politických subjektů na tom, že tento typ reklamy dělat nechceme, že je zbytečný a jen malá část případných politických subjektů se k tomu nepřipojí a bude dále trvat na tomto druhu reklamy, tak i ti, co s touto reklamou nesouhlasí nebo ji považují za zbytečnou, tak v ten okamžik budou nuceni k tomu, aby si reklamu pořídili také. Protože podle průzkumů, které jsou k dispozici, billboardová reklama nemá příliš velký vliv na rozhodování voličů. Na druhou stranu si dokáži představit, že kdyby tento typ velmi viditelné reklamy užívala jenom malá část politických subjektů, tak tím získají poměrně velkou výhodu. Takže se může stát, že vlastně se dostáváme do takového diktátu menšiny, která chce mít tento typ reklamy a zbytek politických subjektů, které s tím třeba nesouhlasí, jsou nuceny si ji pořídit také, aby vlastně srovnaly zbraně.

Otázkou je sankce za porušení eventuální zákazu. V úvodu jsem uvažoval i o tom, že bych žádnou sankci s tímto zákazem nespojoval. Měl jsem totiž možná třeba naivní představu, že porušení zákona v předvolební kampani by vlastně sankcí samotnou měla být nevůle nebo neradost voličů z toho, že daný politický subjekt zákon porušil. Možná je to představa naivní. Nakonec jsem se rozhodl, že tam sankci připojím i ve výsledku toho, že jsme tu nedávno projednávali novelu zákona o reklamě, který byl právě o tom, že když jsme se shodli na zákazu anonymní politické reklamy bez sankce, že to nefungovalo. Musela tam být sankce připojena. Tudíž jsem se z toho poučil, že by možná stejný osud čekal i tento zákaz. A k sankci, která je definována pro použití anonymní politické reklamy jsem se připojil. To znamená, že sankce pro eventuální porušení zákazu předvolební kampaně na billboardu je úplně stejná, procesně výší, definicí, jako je porušení zákazu anonymní politické reklamy.

Poslední, co k tomu ještě zmíním, že jsem se trošku inspiroval i v zahraničí. Nevymýšlím tu nic, co by nikde jinde nebylo, neexistovalo. Jsou země, kde podobné úpravy jsou, vesměs ještě daleko jaksi přísnější a širší, co se týče možných způsobů předvolební reklamy. Konkrétně Belgie, Francie, Itálie, Irsko. To znamená, není to tak, že bych úplně objevoval Ameriku, částečně jsem se inspiroval i existující právní úpravou v jiných zemích.

Tímto vás zdvořile prosím o podporu tomuto návrhu, abyste ho propustili do druhého čtení, kde můžeme o některých otázkách vést podrobnější diskusi. Děkuji.

Mgr. Václav Láska

  • BPP
  • Tento profil nevytvořil Václav Láska, proto zde není aktivní
  • senátor

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

23:08 DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT představila první desítku svých kandidátů do eurovole…