Bohužel se nevyvíjí tak, jak bych si představoval a přitom na úrovni školství závisí úroveň celé naší společnosti. To sice proklamují všechny politické strany, ale po volbách vše bývá jinak. Nejhorší jsou ministři školství – novátoři. Myslím, že nejhůře poznamenala naše školství ministryně Petra Buzková za vlády soc. dem. vedené Milošem Zemanem. Zrušení pevných osnov a zavedení tzv. výchovně vzdělávacích plánů, které si dělaly školy samy, spolu se zrušením povinné maturity z matematiky, byly osudové chyby našeho školství. Pevné osnovy znamenaly jasný obsah učiva pro jednotlivé předměty a časové úseky. Byly zpracované metodiky, které byly nápomocny především pro začínající učitele, žák školy v Berouně i Ostravě měl stejný obsah učiva. Návaznost v jednotlivých ročnících i mezipředmětová souvislost byla propracovaná a lety prověřená. (Nemluvím o dějepisu ani občanské nauce – to by byla samostatná kapitola.) Není pravda, že byli učitelé sešněrováni, osnovy nebránily invenci a aktivitě vyučujících. Naopak zrušením osnov došlo k chaosu a propadu úrovně vzdělávání.
Další chybou bylo zavádění učebních oborů s maturitou a zrušením jednotných maturit. Došlo k dramatickému snížení jejich úrovně, kterou se snažíme pracně obnovit. Nápady zavést dvě úrovně maturit by bylo další chybou.
V nedávné době se v novinách objevily informace o tom, že nová ministryně chce obnovit pevné osnovy pro ZŠ. Chtěl jsem jí zatleskat. Bohužel tuto informaci ve sdělovacích prostředcích vyvrátila. Jediné, co oznámila, že dojde ke zvýšení platů učitelů i dalších pracovníků ve školství o 3 %. Samozřejmě i za to málo jsou všichni vděční. Vzpomínám si, že jsem hned po roce 90 v diskusi s tehdejším vedoucím odboru školství v J. Hradci, kterým byl Vladimír Špidla, apeloval na razantní zvýšení platů učitelů. Souhlasil. Poté jako ministerský předseda měl již jiné priority. Můj názor se v té věci ale nezměnil. Pokud dobře nezaplatíme pedagogy, lze jen těžko očekávat kvalitní školství.
Způsob financování školství, kde úhrady jsou podle počtu žáků, chce ministryně změnit podle počtu učitelů. I v té věci jsem velmi skeptický, nevím, čeho chce touto změnou docílit. Že by tím došlo k optimalizaci školství, je iluzorní. Základní školy zřizují obce a střední školy kraje. V jejich kompetenci je podnikat takové kroky, aby školství bylo efektivní, mělo potřebnou úroveň a struktura odpovídala potřebám praxe. Kraje dnes ovládají socialisté a pro ně je, zdá se, rčení – kdo nic nedělá, nic nezkazí – určující. Vidíme to v Jihočeském kraji, kde má školství v gesci KSČM, koaliční partner ČSSD. Žádná optimalizace se tu nekoná, stále máme nedostatek absolventů technických oborů, chybí učni a řemesla obecně. Pokud nedojde ve školství a především středním, za které jsou odpovědné kraje, k smysluplným změnám, naši společnost, a to nejen výrobce, to bude nadále poškozovat.
PaedDr. Jan Váňa
místopředseda místního sdružení
předseda oblastního sdružení
člen oblastní rady
místopředseda regionálního sdružení
zastupitel
krajský zastupitel
zastupitel města
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV