Že elektromobil jezdí na elektřinu a při jízdě nevyrábí výfukové plyny, víme všichni, nevím ale, zda si všichni uvědomujeme také následující:
Polovina elektřiny v České republice se vyrábí v uhelných elektrárnách a třetina v jaderných. Zjednodušeně lze tedy napsat, že každý elektromobil má dnes „vývod svého výfuku“ z poloviny v některé z uhelných a z jedné třetiny v některé z jaderných elektráren.
Průměrný elektromobil potřebuje na ujetí 100 km asi 20 kilowatthodin (kWh). To znamená, že pokud ujedeme s elektromobilem například 300 km, potřebujeme na jeho dobití při příkonu 10 kW dobu 6 hodin. Pro představu příkon 10 kW odpovídá zhruba příkonu 4 současně zapnutých varných konvic. Logicky je tedy zřejmé, že dobití elektromobilu na dojezd 300 km za 3 hodiny z běžné domácí sítě je velmi problematické, protože naše domácí elektrická síť současné tříhodinové zapnutí 8 varných konvic do jedné zásuvky nejspíše nezvládne.
Elektromobil má místo nádrže baterii, která kromě jiného obsahuje vzácné kovy, které se těží s negativními dopady na životní prostředí a někdy i za nedůstojných podmínek například v Africe.
Osobně jsem přesvědčen, že využití elektromobilů zejména v hustém městském provozu je přesto žádoucí a měli bychom je podporovat. Zároveň bychom se však měli snažit o to, abychom více akcentovali shromažďování elektrické energie vyrobené ze sluneční nebo větrné energie ve velkokapacitních bateriích a tyto baterie jsme potom využívali jako „čerpací stanice pro elektromobily“. Pokud toto dokážeme, snížíme jednak zatížení elektrické sítě a zároveň bude skutečně platit, že takto nabité elektromobily budeme opravdu moci při jízdě po právu považovat za téměř bezemisní.
Miloš Vystrčil
místopředseda strany
předseda senátorského klubu
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV