Vedení kraje (opět bez spolupráce se středočeskými obcemi) umožňuje dopravcům vybrat si z více cen. Jeho povinností je však určit jednotnou výši cen. Porušení tohoto pravidla by mohlo vést k tomu, že by dopravce, který se rozhodl zavést vyšší ceny, nemusel akceptovat jízdenky předplacené u „levnějšího“ dopravce. V extrémním případě by kvůli neschopnosti vedení kraje mohl cestujícího vyhodit z autobusu. Nejde zde totiž o svobodnou tržní konkurenci, která by vedla k levnějším cenám pro spotřebitele, ale o nutnost spolupracovat na základě jednotných pravidel ve složitém systému integrované dopravy, financovaném převážně z veřejných zdrojů.
Nabízí se otázka, jestli si kraj nepřipravuje půdu pro to, aby odpovědnost za problémy házel na jednotlivé dopravce. Problémy však způsobuje Středočeský kraj sám. Nejen tím, že porušuje vlastní pravidla, ale také tím, že opakovaně obchází názory více než tisíce středočeských obcí. Ty přitom na provoz regionální dopravy ze svých rozpočtů doplácejí významné částky. Taktéž zcela ignoruje názor hlavního města, do kterého spousta Středočechů dojíždí, a se kterým je nutno projednat všechny důležité změny kvůli návaznosti dopravy. Opakuje se tak situace z května minulého roku, kdy vedení kraje jednostranně vypovědělo smlouvy autobusovým dopravcům bez konzultace se starosty dotčených obcí či zástupci magistrátu.
Chaotická a nekoncepční práce Kraje se projevuje i v růstu cen. Zdražování regionální dopravy přitom vůbec není nutné. Stačilo by, kdyby kraj zrušil nesystémové a diskriminační žákovské jízdné a zároveň také slevy za bezhotovostní platbu čipovou kartou. Odstraněním těchto slev by Středočeská integrovaná doprava získala více prostředků, než aktuálně potřebuje. Hejtman David Rath se však zřejmě rozhodl své Středočechy zbytečně finančně vyždímat.
Helena Langšádlová, poslankyně za Středočeský kraj