RNDr. Luděk Niedermayer

  • TOP 09
  • europoslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,31. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.10.2023 19:05:00

Vysoká vyspělost čínských autoproduktů si zaslouží respekt

Vysoká vyspělost čínských autoproduktů si zaslouží respekt

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ohrožení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu

 Před nedávnem vyhlásila šéfka Evropské komise, že její úřad prošetří, zda čínské automobilky nevyužívají k proniknutí na unijní trh „nedovolenou podporu“. Vzbudilo to souhlas (svůj trh musíme chránit) i obavu (dnes není dobrá doba na start obchodní války s Čínou). A obchodní vztahy EU s Čínou jsme řešili s Komisí i na plénu Evropského parlamentu (brzy o tom napíši více).

Nicméně ti, co trh elektroaut sledují, přitom ví, že mnohem více než čínští výrobci bateriových aut (BEV) těm evropským zatápí Tesla, která výrazně snížila ceny svých velmi kvalitních aut (z nich to klíčové, model Y, je vyráběn u Berlína). Naproti tomu dnes importovaná čínská BEV drží od srovnatelných „domácích“ výrobků cenový odstup řádově 10-15 % (třeba MF od PSA nebo Hyundai Kona z Nošovic), což zase tak převratné není.

Přesto však bude, myslím, na místě model čínského pronikání na náš trh (který mimo rizika pro domácí výrobce znamená i vítaný tlak na snížení cen) sledovat. Dle nedávného textu agentury Reuters totiž může mít Peking další doutnající problém. Stejně jako u nemovitostí (viz na hraně krachu se pohybující gigantický developer Evergrand) není vyloučeno, že čínští výrobci aut „trochu“ přeinvestostovali.

Dle uvedených dat je využití tamních kapacit továren jen něco přes 50 %. Klesají nejen ceny (třeba baterií) a auta se prodávají za nebývalé ceny (BEV od koncernu VW čínské výroby stály v minulých týdnech hluboko pod polovinou ceny v Evropě), ale dělníci si nosí domů pro nás těžko představitelné mzdy (přiložený text mluví o platu 7400 Kč za měsíc – a to lze čekat, že u dodavatelů budou mzdy nižší). Výrazně padá ziskovost, a to i podle kdo ví jak robustních, místních účetních standardů.

Za těchto situací může komunisty v Pekingu napadnout řešit zjevný problém „útěkem vpřed“, třeba pomocí masivních vývozních dotací…

Není pochyb, že vysoká vyspělost čínských autoproduktů si zaslouží respekt. A je zjevné, že na rozdíl od většiny evropských výrobců udělaly tamní automobilky správné strategické rozhodnutí do elektromobility investovat. Ale je možné, že tamní prostředí, podporující extenzivní růst (kdo ví jakými všemi cestami podporovaný), obrátí tuto výhodu v něco, z čeho nakonec bude bolení hlavy (doufejme, že toliko tam, kde problém vznikl).

P.S.: S tím, jak se stále častěji mluví o trablech evropského autoprůmyslu, připomenu jen pár čísel. V roce 2022 bylo do EU dovezeno 3,2 milionu aut. Vyvezeno z unie bylo 5,5 milionu.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama