PhDr. Walter Bartoš, Ph.D., MBA

místostarosta města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,75. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.11.2016 18:39:37

Kariérní řád pro učitele není to pravé ořechové

Kariérní řád pro učitele není to pravé ořechové

Vláda schválila kariérní řád pro učitele. Myslí si snad, že je možné z centra rozhodnout, kdo je, či není dobrým učitelem? Opravdu se domnívá, že je možné z úrovně státu dohlédnout do každé školy a zjistit jaké jsou její potřeby?

 Vláda konečně schválila kariérní řád pro učitele. Včera v televizních „Událostech a komentářích“ tuto skutečnost komentoval šéf poradců ministryně školství Pavlík tak, že se této vládě podařilo něco, na co předchozí pravicové vlády evidentně nestačily.Nikde, s výjimkou řady učitelů a ředitelů škol, jejichž názor nejspíše podle ministerstva není podstatný, neslyším zejména z řad vládní koalice žádné výrazné nesouhlasy, takže vše bude asi v pořádku, pohoda, školství a zejména učitele teď čekají šťastné zítřky. Je mi líto, ale toto přesvědčení nesdílím.Když jsem v období stínové vlády Mirka Topolánka psal školský program ODS, jeho filosofie byla postavena na silném postavení ředitele, který nese odpovědnost za to, jak škola funguje a samozřejmě rozhoduje i o nadtarifním odměňování učitelů. V takovém modelu nemá centrální kariérní řád žádné místo. O kantorském platu rozhoduje totiž to, jak je učitel pro danou školu důležitý, jaký podává pedagogický výkon a právě tyto skutečnosti pak zohlední ředitel, osoba nanejvýš povolaná. Mimochodem – není-li ředitel takovou osobou nanejvýš povolanou, nenapravíme to kariérním řádem, ale výměnou ředitele. Bohužel doba se za těch třináct let posunula úplně jinam, autonomie školy jako subjektu reagujícího na potřeby, očekávání a přání žáků a rodičů už prostě dnes není sexy. Ostatně na nerozumnosti koncipování kariérního řádu pracovalo ministerstvo i za působení dnešního předsedy ODS Petra Fialy. Hayekovským principům, že z centra nelze zjišťovat konkrétní potřeby lidí, že tyto potřeby mohou být velmi různorodé a že způsoby, jak je uspokojit mohou být velmi pestré, se v dnešní době už asi nevěří.Zkusme si tedy položit pár otázek ke kariérnímu řádu.

  1. Jak lze poznat kvalitního učitele? Z vlastní praxe vím, že učitel úspěšný v jedné škole může být velmi neúspěšným v jiné. Záleží na vlastnostech a schopnostech, které se hodí, popřípadě nehodí do daného prostředí. Jinými slovy učitel v Chánově potřebuje jiné osobnostní vybavení než učitel v Praze či učitel v málotřídce někde na Moravě. Požadavky na kvalitu tedy mohou být velmi odlišné a diferencované. Bude umět toto centrální kariérní řád odlišit? Není vhodnější ponechat rozhodování o kvalitě učitele na řediteli než mu direktivně vnucovat centrální moudro?
  2. Předpokládejme, že učitel postoupí do třetího, nejvyššího stupně, bude mít tedy nárok na vyšší ocenění. Co když se ale jeho výkon před žáky zhorší např. v důsledku toho, že má již jistý finanční stupeň, o který nemůže přijít, a tudíž jej nic nenutí již předvádět před katedrou to nejlepší? Na argument, který jsem také zaslechl, že kariérní bude něco jako třešinka na dortu a že výkon učitele zohlední i nadále osobní příplatek, se ptám, proč tedy takový kariérní řád děláme? Nebylo by lépe dát více volných peněz ředitelům, aby mohli dobře ohodnotit kvalitního učitele? A což takhle radikálně zvýšit tarifní mzdu na slibovaných 130% průměrného platu a nechat ředitele škol, aby si z nabídky učitelů mohli vybírat ty pro jeho školu nejpotřebnější?
  3. O kvalitě učitele budou rozhodovat atestační komise. To ale předpokládá, že učitelé budou zřejmě skládat nějakou zkoušku. Zažil jsem za dobu svého působení řadu lidí, kteří složili mnoho zkoušek, jenže když se postavili před děti ve třídě, byl to docela velký průšvih. Zvláště na prvním stupni základní školy je to velmi zřetelné. Tam jsou totiž známkou dobrého učitele v daleko větší míře jeho osobnostní vlastnosti nebo spíše talent než zkouška před nějakou komisí.
  4. Na to, aby se zlepšila kvalita učitelů, je třeba mnoho peněz. Připomínám, že deklarované tři miliardy neřeší vůbec nic. Kde ministerstvo finance najde? Navíc je evidentní, že situaci bude v budoucnu komplikovat i nový způsob financování, a nepochybně i plošná nerozumnost tzv. inkluze, ale to už je na jinou debatu.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama