Extrémní výdaje na volební kampaně mají smysl, míní expert

19.05.2010 14:11

Je volební kampaň jen nesmyslným plýtváním peněz? Vzhledem k tomu, o co politickým stranám při ní jde, není, soudí pro Lidové noviny marketingový expert Horák.

Extrémní výdaje na volební kampaně mají smysl, míní expert

Pokud sečteme náklady politických stran na letošní kampaň, dostaneme zhruba 400 milionů, což vychází přímo z údajů samotných stran. Pokud by se připočetly i nepřiznané náklady na negativní kampaně, podhodnocení nákladů a nepřiznaný sponzoring podnikatelů, dostaneme se na zpřesněný odhad 700 milionů korun investovaných do letošní kampaně. Odhaduje to produkční ředitel agentury TBWA Jakub Horák v Lidových novinách.

„Politické strany chtějí, abyste zvolili budoucího premiéra a prezidenta, výši daní, výši sociálních dávek. A i když se to třeba dnes nezdá, občas někdo přijde i s nějakou vizí, která nás nadchne a dá nám pocit, že naše společnost někam směřuje. V tomto kontextu už výdaje na volební kampaně nevypadají tak šíleně," myslí si marketingový expert Jakub Horák.

Výběr SIM karty ovlivňuje větší mediální masáž než volby

Ten srovnává náklady volební kampaně s reklamou mobilních operátorů, kteří vydávají ročně 900 milionů a chtějí, abyste s nimi telefonovali. „Vězte, že každý z telefonních operátorů - O2, T-Mobile nebo Vodafone - utratí každým rokem 300 až 350 milionů jen za tím účelem, abyste si vybrali jejich SIM kartu," připomíná Horák.

Výdaje na volební kampaně tedy nejsou podle marketingového experta nijak přehnané ve srovnání s chováním jiných subjektů soupeřících o naši pozornost. „Vnímáme je tak intenzívně proto, že jsou soustředěny do několika měsíců před volbami," vysvětluje Horák, proč ve veřejnosti často převládá názor o zbytečném mrhání penězi.

Investice do kampaně se může na příspěvcích od státu bohatě vrátit

„Pokud sečteme všechny peníze, které byly v loňském roce utraceny za billboardy, televizní reklamy, inzeráty ve všech časopisech, spoty v rádiích a bannery na internetu, činí to 18,5 miliardy korun," konkretizuje Horák představu o velikosti inzertního trhu v České republice. Takové peníze tedy ročně investují firmy do toho, aby o nich potenciální zákazníci vůbec věděli. A náklady na kampaň politických stran z toho představují necelá čtyři procenta.

Marketingový expert také uvádí, že politická strana je i bez sponzorů výhodným druhem podnikání. „Dostane-li se strana ve volbách do Poslanecké sněmovny, získává 900 tisíc korun za jeden mandát ročně. Vynásobme 200 mandátů zmíněnou částkou a čtyřmi roky volebního období a získáme 720 milionů. Investice do volební kampaně se tedy může bohatě vrátit," uvádí Horák pro Lidové noviny.

Související:

Kampaň za Věci veřejné zaplatí podnikatelé 

Omezme kampaně délkou i financemi, vyzývá Svoboda 

Nejhnusnější kampaň, kritizuje antikampaně Neff 

Foto: Hans Štembera

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

5:00 „Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

TÝDEN V MÉDIÍCH Dokud byl Pavel Tuleja rektorem Slezské univerzity v Opavě, nikoho jeho publikační č…