Psali jsme:
Pravicový Havlík: Jen škrty a zvyšování daní. To ulice nepřijme
Kalousek národu: Nikomu z vás nezvyšuji daně
Islandská revoluce po česku. Kolik času zbývá Nečasově vládě?
SLEDUJEME téma: Státní rozpočet
Budeme bojovat
Zprvu byly tyto poplatky neobvykle nízké, nároky Českých drah ale v posledních letech razantně vzrostly. Poté, co byla z mateřské společnosti oddělena nákladní doprava, což zabránilo tzv. křížovému financování, propadla se dopravní společnost do velké ztráty. Kompenzací mělo být až zdvojnásobení plateb od krajů v roce 2010.
Ačkoli nově stanovené ceny nebyly v evropském kontextu nijak mimořádné, kraje na ně vesměs neměly. Stát sice převedl starost o regionální vlaky na kraje, ale nezměnil rozpočtové určení daní. Kompenzovat to měly zvláštní dotace, které v roce 2009 přislíbila Fischerova vláda proplácet krajům na regionální železniční dopravu. Současná vláda ale oznámila, že celkovou částku, kterou regiony dostanou, sníží z 2,6 miliard zhruba na dvě miliardy korun. Každý kraj tak příští rok může mít na železniční dopravu o několik desítek milionů méně.
„Budeme bojovat o zachování sjednané výše státního příspěvku a tím pádem i rozsahu regionální železniční dopravy. Pokud Nečas s Kalouskem poruší dlouhodobý závazek vlády na spolufinancování, bude to mít s největší pravděpodobností důsledek v podobě rušení vlakových spojů. Naštvané občany pak budu směrovat na ODS a TOP 09, které bojkotují memorandum uzavřené v roce 2009 premiérem, ministrem dopravy a ministrem financí," sdělil pro ParlamentníListy.cz šéf asociace hejtmanů a jihomoravský hejtman Michal Hašek z ČSSD.
Budou chybět desítky milionů
„Pokud vláda nenaplní podepsané memorandum, bude nám chybět zhruba čtyřicet milionů korun. Ty peníze však vláda posílá přímo Českým drahám a nejdou přes náš rozpočet. Očekávám tedy, že tuto částku na nás budou nárokovat České dráhy. V minulých dnech již přišel jejich požadavek na navýšení plateb a to z důvodu zvýšení cen nafty a energie. V součtu by nás tedy doprava na železnici stála v roce 2012 o osmdesát milionů více než letos. Je to opět snaha vlády o přenášení nákladů státu na kraje a obce. Škrtat lze pouze u investic a to u těch vlastních, tedy u těch, kde není vícezdrojové financování, například EU nebo norské fondy. Tyto projekty, kdy se podílíme jen na části nákladu, budeme nadále preferovat," vysvětlil pro ParlamentníListy.cz hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy Milan Chovanec.
„Vládní škrty budou tvrdě dopadat na všechny oblasti. My redukovat vlaky nechceme, tak ať si to vláda vyřídí se svým podnikem České dráhy, kterým snižuje dotace," říká pro ParlamentníListy.cz středočeský hejtman David Rath.
Dále čtěte:
Hašek tvrdí: Tato vláda pracuje stylem pokus, omyl
Střetu mezi vládou a kraji se nevyhneme, varuje Hašek
Kalousek: Jedl jsem jako čuně, alkoholik ale nejsem
Fotokoláž: hns
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš Urban