Škrty dopadnou tvrdě na občany. Hašek: Bežte za Kalouskem a Nečasem

04.08.2011 20:43

Dotace na regionální železniční dopravu pro kraje se mají podle plánů vlády v příštím roce snížit o 600 milionů. Pokud k tomu opravdu dojde, bude to mít nedozírné následky pro tisíce lidí, kteří spoje využívají. Hejtmani doufají, že Nečas s Kalouskem dlouhodobý závazek vlády vlády na spolufinancování neporuší a nebude potřeba další spoje rušit. Pokud ano, hodlají věc řešit soudně. Lidem v některých oblastech hrozí opravdu odříznutí. Předseda asociace hejtmanů Michal Hašek říká, že naštvané občany bude směrovat na ODS a TOP 09 na Nečase a Kalouska.

Škrty dopadnou tvrdě na občany. Hašek: Bežte za Kalouskem a Nečasem

Dotace od vlády měly vyřešit situaci, do které se kraje dostaly v průběhu uplynulého desetiletí. V jeho polovině vznikl nový způsob organizace železniční dopravy, kdy stát objednává a platí pouze dálkovou dopravu (rychlíky a expresní vlaky), zatímco za provoz regionálních spojů (spěšné a osobní vlaky) jsou plně zodpovědné kraje - musí je objednávat, ale také doplácet dopravci tzv. prokázanou ztrátu z jejich provozu.

Psali jsme:
Pravicový Havlík: Jen škrty a zvyšování daní. To ulice nepřijme
Kalousek národu: Nikomu z vás nezvyšuji daně
Islandská revoluce po česku. Kolik času zbývá Nečasově vládě?

SLEDUJEME téma: Státní rozpočet

Budeme bojovat

Zprvu byly tyto poplatky neobvykle nízké, nároky Českých drah ale v posledních letech razantně vzrostly. Poté, co byla z mateřské společnosti oddělena nákladní doprava, což zabránilo tzv. křížovému financování, propadla se dopravní společnost do velké ztráty. Kompenzací mělo být až zdvojnásobení plateb od krajů v roce 2010.

Ačkoli nově stanovené ceny nebyly v evropském kontextu nijak mimořádné, kraje na ně vesměs neměly. Stát sice převedl starost o regionální vlaky na kraje, ale nezměnil rozpočtové určení daní. Kompenzovat to měly zvláštní dotace, které v roce 2009 přislíbila Fischerova vláda proplácet krajům na regionální železniční dopravu. Současná vláda ale oznámila, že celkovou částku, kterou regiony dostanou, sníží z 2,6 miliard zhruba na dvě miliardy korun. Každý kraj tak příští rok může mít na železniční dopravu o několik desítek milionů méně.

„Budeme bojovat o zachování sjednané výše státního příspěvku a tím pádem i rozsahu regionální železniční dopravy. Pokud Nečas s Kalouskem poruší dlouhodobý závazek vlády na spolufinancování, bude to mít s největší pravděpodobností důsledek v podobě rušení vlakových spojů. Naštvané občany pak budu směrovat na ODS a TOP 09, které bojkotují memorandum uzavřené v roce 2009 premiérem, ministrem dopravy a ministrem financí," sdělil pro ParlamentníListy.cz šéf asociace hejtmanů a jihomoravský hejtman Michal Hašek z ČSSD.

Budou chybět desítky milionů

„Pokud vláda nenaplní podepsané memorandum, bude nám chybět zhruba čtyřicet milionů korun. Ty peníze však vláda posílá přímo Českým drahám a nejdou přes náš rozpočet. Očekávám tedy, že tuto částku na nás budou nárokovat České dráhy. V minulých dnech již přišel jejich požadavek na navýšení plateb a to z důvodu zvýšení cen nafty a energie. V součtu by nás tedy doprava na železnici stála v roce 2012 o osmdesát milionů více než letos. Je to opět snaha vlády o přenášení nákladů státu na kraje a obce. Škrtat lze pouze u investic a to u těch vlastních, tedy u těch, kde není vícezdrojové financování, například EU nebo norské fondy. Tyto projekty, kdy se podílíme jen na části nákladu, budeme nadále preferovat," vysvětlil pro ParlamentníListy.cz hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy Milan Chovanec.

„Vládní škrty budou tvrdě dopadat na všechny oblasti. My redukovat vlaky nechceme, tak ať si to vláda vyřídí se svým podnikem České dráhy, kterým snižuje dotace," říká pro ParlamentníListy.cz středočeský hejtman David Rath.

Dále čtěte:
Hašek tvrdí: Tato vláda pracuje stylem pokus, omyl
Střetu mezi vládou a kraji se nevyhneme, varuje Hašek
Kalousek: Jedl jsem jako čuně, alkoholik ale nejsem

Fotokoláž: hns

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš Urban

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Takhle začíná válka. Z otřeseného Slovenska chodí temné zvěsti

11:31 Takhle začíná válka. Z otřeseného Slovenska chodí temné zvěsti

Slovensko zažívá šok z atentátu na svého demokraticky zvoleného premiéra. „Je to odrazem násilného p…