„Tankodrom“ D1 čeká oprava. Ministr dopravy Dobeš to slíbil na Žofíně

02.04.2012 19:15

Stát zahájil miliardové investice do dálnic. Opravy se tak dočká i nejstarší dálnice D1, které se kvůli špatnému stavu někdy přezdívá tankodrom. Na Žofínském fóru to prohlásil ministr dopravy Pavel Dobeš (VV), který k tomu mimo jiné řekl, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyhlásilo v minulém týdnu kvůli D1 pět výběrových řízení.

„Tankodrom“ D1 čeká oprava. Ministr dopravy Dobeš to slíbil na Žofíně
Foto: Ministerstvo dopravy
Popisek: Česká delegace v čele s ministrem dopravy Pavlem Dobešem

Jak dlouho bude ministerstvo dopravy váhat s celkovou rekonstrukcí dálnice D1 mezi Prahou a Brnem? Po dnešku je tato otázka zčásti zodpovězená. Na Žofínském fóru, které bylo v pondělí věnováno Dopravní infrastruktuře, totiž ministr dopravy Pavel Dobeš řekl, že již bylo vypsáno pět výběrových řízení na opravu D1.

„V minulém týdnu došlo k vypsání pěti výběrových řízení na pět úseků dálnice D1. Je to projekt, který byl připravován dlouhou dobu a to pět až deset let. Není to tedy projekt, který by se v září, či v říjnu nějak najednou urodil,“ poznamenal k tomu Dobeš.

Podle něj se dosud mělo za to, aby se nejdříve dostavěla R35, která má propojit Pardubice a Olomouc a teprve poté se měla modernizovat D1. „Já ale říkám, že je to špatná varianta, neboť než bude dostavěna R35, tak by tady byla otázka, jestli jsme schopni udržet v provozuschopném stavu dopravní obslužnost ´dé jedničky´, které se říká  nejstarší tankodrom v Čechách,“ řekl dále Dobeš.

Další výběrové řízení se podle něj týká stavby D1/137 kolem Přerova, kde chybí jen dva úseky, které je třeba dokončit a také byly vypsány dva tendry na D3 k propojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi. „Tato výběrová řízení – až získáme stavební povolení - budou v průběhu roku spuštěna,“ upozornil ministr.

PPP projekty na D3

Problémem je ale podle něj zajištění financování na stavby dalších dálnic. Minulý týden na poradě ekonomických ministrů byl proto schválen dokument, který uvolňuje ruce k tomu, aby ministerstvo dopravy vyzkoušelo pilotní projekt modelu financování formou PPP projektů a to na komunikaci D3.

„Já pevně doufám, že ten současný pilotní projekt nedopadne stejně, jako kauza na D 47 a izraelských investorů,“ poznamenal ale k tomu ironicky ministr. Vysvětlil, že tady dojde k "těsné" spolupráci ŘSD, Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a ministerstva dopravy a to proto, aby se již nechybovalo.

Pomoci má také transformace ŘSD do nějaké formy obchodní společnosti a to nejlépe na státní podnik, aby mohl stát vybírat peníze z mimorozpočtových prostředků od soukromých zdrojů. Stát zároveň ale podle Dobeše prý řeší, jak vylepšit rozpočet na stavby dálnic systémem odložených plateb.

„To je samozřejmě věc, která bude muset být někdy splacena, ale v dobách hospodářské recese je důležité, abychom do dopravní infrastruktury investovali více finančních prostředků s tím, že až bude hospodářský růst vyšší, tak bude jednodušší ty finanční prostředky splácet,“ dodal Dobeš a také zdůraznil, že navíc jeho resort pracuje na tom, aby se více využilo i peněz z Evropské komise.

„Tam využijeme možná posledního zúčtovacího sedmiletého období, kdy budeme příjemci finančních prostředků a ne jen přímými plátci,“ upozornil.

"Porodil" dceru a pak ukázal mapu migračních koridorů savců

Kromě Dobeše vystoupil na Žofínském fóru například i pověřený ředitel Ředitelství silnic a dálnic René Poruba. Ten přítomné hned na počátku svého vystoupení rozveselil, neboť poznamenal: „Radši bych teď byl jinde, neboť se mi dnes ráno v 9:15 narodila druhá dcera a byl jsem u toho.“

Poruba ale krátce poté vyloudil ještě podruhé na tvářích posluchačů mírný úsměv  Ukázal totiž mapu migračních koridorů pro savce a snažil se také vysvětlit, že ŘSD má zcela odlišné postavení vůči energetikům a je to dle něj zapříčiněno hlavně špatnou legislativou. „My nesmíme kácet stromy bez správního řízení, kdežto díky energetickému zákonu soukromé subjekty ano,“ upozornil kromě jiného k vyvlastňování pozemků, kde mají prý prospěch a "volno" především energetické soustavy.

Do výstavby silnic a dálnic pak mluví podle něj často i ekologové, neboť někteří savci jako je medvěd hnědý, vlk obecný, rys ostrovid, jelen či los evropský potřebují pro svou existenci nejen vhodné biotopy, ale také krajinný prostor, ve kterém může probíhat jejich migrace a vzájemná komunikace populací. Jenže průmyslový rozvoj a dopravní infrastruktura vytváří bariéry, jež rozdělují krajinu na stále menší části, které pro tyto živočichy pak přestávají plnit své funkce.

K tomu pak Poruba ukázal i mapu, kde byla nakreslená struktura migračních koridorů pro tyto živočichy. „Dá se ale říci, že již pomalu ministerstvo životního prostředí chápe naše problémy,“ dodal.

„Ten snad pracoval u Bárty v ABL, ne?“ poznamenal pak na jeho konto jeden z posluchačů fóra. Nebyl ale ani sám, kdo se smál. „Gratuluji k dceři. Nevím, jestli to vaše vystoupení nebylo již trochu tím podmalováno,“ dodal pak v humorném tónu k vystoupení Poruby i další z řečníků - prezident Svaz podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Čoček: Fond letos vybere o stovky milionů méně

Na Žofínském fóru vystoupil i ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Kromě jiného uvedl, že příjmy fondu letos nedosáhnou předpokládané výše, neboť se vybere méně na daních a mýtném. Obdobná situace je pak prý i u silniční daně. V rozpočtu fondu proto budou zřejmě chybět stovky milionů korun.

Celkově má fond v letošním roce získat 26 miliard korun, loni se z těchto zdrojů podařilo vybrat 24 miliard korun. „I přesto, že byly zdraženy dálniční kupony a zvedly se ceny mýta, tak pravděpodobně vznikne příjmový propad. Nemělo by to být v řádu miliard korun, ale ve stovkách milionů to určitě bude," řekl Čoček.

Státní fond dopravní infrastruktury má za úkol rozvoj, výstavbu a údržbu českých silnic a dálnic, železničních dopravních cest a vnitrozemských vodních cest. Mezi příjmy fondu patří mimo jiné převody výnosů silniční daně, převody podílu z výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv a převody výnosů z poplatků za použití vybraných dálnic.


Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jejda, pirátské špinavé prádlo. „Řežou se mezi sebou.“ V Praze problém až u soudu

4:44 Jejda, pirátské špinavé prádlo. „Řežou se mezi sebou.“ V Praze problém až u soudu

Prozradil pirátský poradce Petr Beneš z pražského magistrátu citlivé informace protistraně, s níž se…