Billboardy zmizí z českých silnic, rozhodl Bártův resort

04.08.2010 5:56

Mnisterstvo dopravy se rozhodlo příští rok neprodloužovat agenturám smlouvy na reklamní plochy kolem českých komunikací. Očekávaným výsledkem má být úbytek téměř 900 billboardů.

Billboardy zmizí z českých silnic, rozhodl Bártův resort

Česko podle plánů ministerstva dopravy přestane připomínat východoevropskou plakátovou zemi, respektive doba velkoplošných reklam kolem dálnic a rychlostních silnic už bude minulostí. Proč?

Důvody jsou prosté. Smlouvy na umístění reklam kolem českých silnic a dálnic, které byly uzavřené v devadesátých letech už příští rok skončí a ministerstvo dopravy nemá v plánu nadále je prodlužovat či obnovovat. Příští rok by tak mohlo zmizet na 400, další rok pak 500 z nich.

„Není naším zájmem prodlužovat souhlas s umístěním billboardů. Po roce 2012 jich budou v Česku zhruba dva tisíce, a to zejména u silnic ve správě krajských úřadů," řekl ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Pavel Šustr.

Tak proč nebyly jednoduše zrušeny?

Předčasné ukončování smluv s reklamními agenturami podle ministerstva dopravy jednoduše nešlo. „Byly bohužel nevýhodně nastaveny a stát by platil sankce," řekl mluvčí resortu Karel Hanzelka.

Ministerstvo samo ani nemá rozhodující slovo v tom, zda u silnic a dálnic obří reklamy budou stát. Dává pouze souhlas s umístěním, potvrdit ho ale musejí stavební úřady spádových měst. Na druhou stranu má ale souhlas velkou váhu. Když ministerstvo přestalo souhlasy udělovat, reklamy kolem dálnic přestaly růst. „Kolem nových úseků už velké billboardy nejsou," říká Hanzelka.

Některé z velkoplošných reklam sice vyrostou či zůstanou u českých dálnic, ale půjde jen o ty, které neodporují zákonu. To znamená, že jsou 250 metrů od krajnice. Pro tyto případy reklamní agentury už souhlas ministerstva nebo kraje nepotřebují, protože billboardy nezasahují do ochranného pásma silnice.

A proč je rušit?

Billboardy jsou nebezpečné především kvůli svým rozptylováním řidičů od sledování provozu a mohou ohrozit život řidičů i při dopravní nehodě. Ani pro stát nepředstavují výrazný zdroj příjmů. Podle fragmentu výpisů Ředitelství silnic, který mají HN k dispozici, vydělá stát na 489 billboardech přibližně 10 milionů ročně.

Související:
Bárta: Jedno pivo před jízdou? To v žádném případě. Bez diskuze

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala to musí říct první... Úniky z tajných služeb vybraným novinářkám? „Kauza“ Bystroň. Generál varuje

8:20 Fiala to musí říct první... Úniky z tajných služeb vybraným novinářkám? „Kauza“ Bystroň. Generál varuje

Není dobré, pokud tajné služby používají média k „únikům“ ze svých dokumentů, varuje generál a bezpe…