Co čeká oběti tragických nehod? Často léta utrpení a soudních tahanic

28.07.2012 17:45

Mediální šílenství kolem nedávné tragické nehody českých turistů v Chorvatsku přináší mnohé otázky. Například, jak odlišný je přístup k obětem dopravních nehod. Zatímco při té chorvatské se všichni předhání v pomoci pozůstalým osmi zemřelým, rodiny jedenácti osob, které zahynuly na našich silnicích o víkendu, zůstávají prakticky bez povšimnutí.

Co čeká oběti tragických nehod? Často léta utrpení a soudních tahanic
Foto: Hans Štembera
Popisek: Policejní vůz

Jak ale nakonec veškerá ta okázalá  pozornost většinou skončí, ukazuje příběh známé nehody u Nažidel.

Havárie autobusu u Nažidel patří k nejtragičtějším v našich dějinách vůbec. Bilance je dodnes děsivá. Dvacet obětí v jediném autobuse, který se v březnu roku 2003 vracel z lyžařského zájezdu do Alp.Většina mrtvých pochází z Karlovarska, šlo o členy a rodinné  příslušníky tělovýchovné jednoty Slovan Karlovy Vary. Václav Haluška z Dalovic u Karlových Varů jel na lyžařský zájezd jen jako náhradník. Vůbec nejsmutnější je osud rodiny Pudilovy, která při nehodě přišla o dvě dcery a další dva příbuzné. Někteří pozůstalí se z tragédie nikdy nevzpamatovali a dodnes bojují o zadostiučinění.

Řidič bez oprávnění

Jedním z nich je i Karel Hart z Karlových Varů, který  vzal kvůli smrti syna Viktora spravedlnost do svých rukou. Kauze masakru u Nažidel věnuje webové stránky, kde popisuje neuvěřitelnou anabázi, pocity beznaděje a  téměř desetiletou bilanci soudních tahanic. Řidič Pavel Krbec dostal za zabití dvaceti lidí pouhých osm let, přičemž byl po pěti letech  propuštěn. V okamžiku havárie řídil autobus podle svědků prý "jako prase“, jel 118 kilometrovou rychlostí. Když byl odsouzen, podle mnohých byl jeho trest  příliš nízký, zbaběle se měsíc vyhýbal nástupu do vězení.

Nakonec  pod tlakem veřejného mínění nastoupil do dohledové věznice, která je považována spíše za pionýrský tábor. Pozůstalí považují za skandální také skutečnost, že Krbec nikdy neprojevil dostatečnou lítost ani sebereflexi. Karel Hart upozorňuje na stěží uvěřitelný fakt, že řidič neměl profesní průkaz způsobilosti pro jízdu autobusem a dopustil se celé řady dalších vážných provinění.

Krutá spravedlnost

Spravedlnost, byť velmi krutá, zasáhla  pouze v případě  majitele cestovní kanceláře CK Vlna Chomutov, která  zájezd smrti pořádala a nesla za něj tedy plnou odpovědnost. Dočkal se konce, jakoby  opsaného z filmového scénáře. Před dvěma lety totiž  zahynul při doprovodu  klientů své cestovní kanceláře do rakouských Alp. „Věřím, že boží  mlýny melou,“ říká  Karel Hart a nevzdává svůj boj.  Nyní  dokonce svedl další bitvu, aby nemusel platit náklady exekuce proti Krbcovi, který mu dluží 200 tisíc korun jako odškodnění za smrt syna.  Díky médiím nakonec exekutor přestal požadovat  odměnu a náklady řízení.

Osm mrtvých - pouhý zlomek

Osm mrtvých z chorvatské nehody je pouhým zlomkem z množství lidí, co každý rok o prázdninách zahynou. Jenom loni na silnicích zemřelo 138 osob a 634 bylo těžce zraněno. V návaznosti na stále se opakující vážné nehody českých autobusů nás zajímalo, zda státní orgány připravují nějaká další opatření, aby došlo k jejich snížení. Mluvčí ministerstva dopravy  Martin Novák k tomu  ParlamentnímListům.cz řekl:“.Domníváme se, že z naší strany existuje dostatečně přísný dohled a koná se řada dopravně bezpečnostních akcí, kde se kontroluje technický stav vozidel a plnění povinností a předpisů řidiči.  Domnívám se, že rezervy existují právě  na straně řidičů. Ti se musí bránit, aby je zaměstnavatelé nenutili porušovat předpisy. “

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Hana Čechová

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

15:55 Na resortu dopravy budí vášně jediná žena

„Jsme zaměstnanci Ministerstva dopravy a už nemůžeme nečinně přihlížet. Věřili jsme, že přinesete do…