Kapitáne, kam s tou lodí? Zelení by ji nejradši zlikvidovali

24.03.2012 23:10

REPORTÁŽ Na řeky se dost kašle, protože nikdo z ministrů nemá příbuzného, co by podnikal v lodní dopravě. Zelení se v tomto případě chovají úplně nesmyslně. Samé trápení. A tak kapitána Zdeňka Koulu, co s plně naloženým šífem stále brázdí Labe, uklidňuje jen pomalu plynoucí řeka. Redaktoři ParlamentníchListů.cz se s ním plavili po dost kritických místech, kde šífy často dřou dnem.

Kapitáne, kam s tou lodí? Zelení by ji nejradši zlikvidovali
Foto: Hans Štembera
Popisek: Odvázat a můžeme vyplout

Prostě říční doprava, byť nejlevnější a nejekologičtější, je v Česku Popelkou. Vláda jí nicméně nedávno vyjádřila podporu.

„Je to zcela neekonomické, neperspektivní a v neposlední řadě to též ohrožuje cenné části přírody. Peníze na tuto zbytečnou stavbu budou chybět na obchvaty měst a byly by efektivněji vynaloženy na železniční koridory, které mají o řád vyšší kapacitu,“ napsal již dříve předseda Strany zelených Ondřej Liška k dopravě na Labi a úvahám o stavbě jezu v Děčíně. Zelení prostě šífy neradi. Říční doprava v Česku skomírá a tuzemští rejdaři jsou zoufalí. Ostatně to lze říct i o lidech, co na lodích plných nákladu po Labi plují.

Bordel od kamioňáků

V Lovosicích kousek za zdymadlem stojí plně naložený šíf, včetně připojené části, takzvané vany. Tuny chemického hnojiva, přesněji ledku z místní chemičky, zmizely v jeho útrobách a teď míří do Německa. Čtyřčlenná posádka je na palubě, stačí odvázat lana a vyrazí se. Místní zdymadlo vyrovná hladinu. Kapitán Koula si na kapitánském můstku pochvaluje, že je sice špatné počasí, ale hloubka v Labi pro plavbu ideální. Dnes prý loď Vera, kterou postavili v době převratu roku 1989 v Mělníce, drhnout dnem o dno řeky nebude. Jindy se to stává dost často. I kvůli tomu musí každých pět let na technickou prohlídku.

„Já zelený prostě nechápu. Ještě jim petici proti nám podepisuje ta hérečka Táňa Fischerová. Máme homologované motory, znečištění vody minimální. Všechno vynášíme tam, kam to patří. Vždyť nás ta voda živí. A podívejte se po březích, kde jsou silnice plné kamionů. To je binec,“ povzdechne si Koula a ukáže na krajinu. Má pravdu. Břeh, na kterém sviští náklaďáky jako při závodě trucků, se svažuje k Labi a je skoro zakrytý odpadky. Plechovky od pití, obaly z fast foodů, prostě bordel úplně všude.

Kapitán to vidí černě

„Postoj zelených mě dojímá k pláči. Vodní přeprava je výhodná jak ekonomicky, tak i ekologicky,“ řekl kdysi poslanec ČSSD a dlouholetý říční kapitán Jaroslav Foldyna. „Víte, opravdový ekolog by vodní dopravu určitě podporoval. Myslím si, že řada takzvaných českých ekologů nikdy neviděla například Středozemní kanál, vodní cesty v Holandsku s hustým osídlením anebo dálnice a dálniční tunely v Alpách. Pak by totiž naopak tlačili na rychlé dobudování dálnic a vodních cest. To je jediná možnost jak docílit snížení emisí a hluku z aut,“ sdělil již dříve ParlamentnímListům.cz jednatel rejdařství Evd s. r. o. Lukáš Hradský. Právě tato firma je dnes, co se týče říční dopravy, nejaktivnější. Pro ni pracuje i kapitán Koula.

Bezmála sto čtyřicet metrů dlouhá a dohromady skoro dva tisíce tun těžká loď si to pomalu, zhruba třináct kilometrů za hodinu, šine dál. Další zastavení. Zdymadlo Masaryk, nad nímž se tyčí zřícenina hradu Střekov. Ostatně zdymadlo má na jednom ze sloupů obrovský, do kamene vytesaný, znak se stojícím lvem. „Na ministerstvu dopravy se pořád mění úředníci. Nejsilnějšími lobbisty jsou lidé v silniční a železniční dopravě. Nikdo z vlivných politiků na tom ministerstvu navíc nemá žádného příbuzného, co by podnikal v říční dopravě, proto jsme na tom tak špatně. Nemají o nás zájem. Plavební komora v Děčíně by nám opravdu dost pomohla,“ sděluje Koula, jenž se stal kapitánem ve dvaatřiceti.

  • Další reportáže ParlamentníchListů.cz ČTĚTE ZDE

Mrtvé loděnice

Na macešské chování ministerstva dopravy i zelených k lodní dopravě nadávají skoro všichni lidé od lodí. Podle rejdaře Hradského nečinnost ministerstva všem vyhovuje a vršení nových a nových posudků na jez v Děčíně představuje snadnou obživu pro spoustu lidí. Na inkriminovaném ministerstvu jsou obecní. Aktuálně však vláda vydala usnesení, že by se měla vnitrozemská vodní doprava rozvíjet a ministerstvo dopravy má v přípravách na stavbu plavebních stupnů v Děčíně i Přelouči pokračovat. K podobným prohlášením na papíře jsou však lidé kolem Labe skeptičtí. Takových už bylo.

Labe je mezinárodní řeka, v Česku s minimálním provozem. Za celou plavbu z Lovosic do Děčína potkáme pět lodí. Tři šífy, jedna loď měří hloubku řeky, druhá se stará o bóje a úpravu břehů. Podle kapitána je to oproti cvrkotu na německé straně anebo v Nizozemí, takřka mrtvolný stav. O jeho slovech svědčí i opuštěné loděnice u řeky. Jedna v Ústí nad Labem, druhá v Děčíně. Ostatně těch polorozbořených prázdných továren je po krajích Labe nespočet. Chemické hnojivo veze loď Vera, která má jméno jako manželka kapitána Kouly, do dvou německých měst. Jde o množství, které by uvezlo dohromady sedmdesát náklaďáků. Spotřeba pohonných hmot je samozřejmě nesrovnatelně nižší. Z plavby, na níž bude s českou vlajkou na zádi převážet různé náklady, se vrátí až za měsíc.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

30 000 Kč pokuta za zákaz Ukrajincům. Mezitím další rvačka. „Policie ČR nepřijela.“

8:46 30 000 Kč pokuta za zákaz Ukrajincům. Mezitím další rvačka. „Policie ČR nepřijela.“

Ukrajincům vstup zakázán, demolují nám diskotéku. Tak se nedávno vyjádřil IMC Music Club ve východoč…