SČS: Pomazánkové máslo a žabomyší války

19.10.2012 8:31

Sdružení českých spotřebitelů nejdříve s pobavením, ale poté spíše se smutkem sledovalo interview ČT 24 s Generálním ředitelem Madety, který se ve čtvrtek 18. 10. večer vyjádřil, že je zhnusen rozhodnutím EU ohledně zákazu používání názvu „pomazánkové máslo“ a že s ním jsou zároveň zhnuseni i spotřebitelé.

SČS: Pomazánkové máslo a žabomyší války
Foto: red
Popisek: Sdružení českých spotřebitelů

Proč NAŠE pobavení? Proč smutek?

Obojí vyplývá z toho, jak tak vysoce postavený český podnikatel může být tak absolutně nepoznamenán základy evropské potravinové legislativy. To může nejdříve pobavit, ale je to tragédie (tedy onen smutek), právě proto, že se dovolává spotřebitelů.

SČS připomíná, že může doložit velmi usilovnou snahu o spolupráci se stranou podnikatelů po řadu let. A není to jen snaha, jsou to naprosto evidentní výsledky. Jsme přesvědčeni, že případné problémy se nejlépe řeší konstruktivně a nikoliv nátlakově  - a to nikoliv pouze ze strany „idiotů“ (neomlouváme se)  lezoucích ve jménu občanů na komíny, ale pak také ani ze strany manažerů, argumentujících ve jménu spotřebitelů. 

Ve věci „pomazánkového másla“ si dlouhodobě s českými podnikateli a vládou (MZe) nerozumíme. Jejich zápal pro opakované nastolování problému sice chápeme, ale jen potud, pokud se nebudou mluvčí těchto zainteresovaných stran ohánět spotřebitelem. Naše sdružení velmi, velmi zásadně odmítá, aby spotřebitel byl brán jako zástava v komerčních (a zbytečných) bitkách s Evropskou komisí.

Česká republika by měla řešit nesmírně důležité zájmy celorepublikové a nikoliv se zabývat žabomyšími válkami s Komisí provokovanými partikulárními zájmy, které vůbec nejsou v zájmu spotřebitelů.

Co chtějí spotřebitelé? Aby kakao bylo kakao; aby čokoláda byla čokoládou; aby pivo bylo pivem; aby med byl medem; a třeba -  překvapivě – aby i máslo máslem; to by mohl pan ředitel Madety chápat. Pokud tomu nerozumí, je to škoda. Pro české spotřebitele. Výrobce nemůže na názvu výrobku parazitovat a manipulovat tak spotřebitele. Pokud výrobek není máslo, nemůže tak být nazýván. Pan ředitel Madety by měl umět posoudit, co chce on, výrobce, a co chce spotřebitel. My spotřebitelé bychom rádi, kdyby to bylo přiměřeně identické. My spotřebitelé děkujeme za pochopení.

Chápeme - například - problematiku terminologie jamů a marmelád, což je nyní další „mediální kauza“ (nyní dle legislativy EU je ‚marmeláda‘ pouze a jedině ovocný produkt z citrusů).  V této oblasti naše sdružení provedlo průzkum vnímání spotřebitelů, který podpořil používání termínu „marmeláda“ tak, jak u nás byl chápán v minulosti. Problém je, jak to podnikatelé a vládní orány použily: Místo aby argumentovaly potřebou změny legislativy EU, žádaly v EU o výjimku z platného evropského práva (takový postup je přeci téměř bez šancí!). Jsme připraveni i v těchto oblastech dále spolupracovat. S výrobou, obchodem, i administrativou. Kéž by naší asistence nebylo potřeba.

Ani jedna sféra nás o své kompetenci zatím příliš nepřesvědčila. Budeme optimisté.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Renáta Zajíčková byl položen dotaz

Ministerstvo pro vědu a výzkum

Můžete mě nějak přesvědčit, že toto ministerstvo není jen politickou trafikou? Protože ho stejně řídí lidi bez kompetence nebo vám snad přišla Langšádlová nebo teď Ženíšek kompetentní? A nezvládlo by agendu ministerstvo školství? Protože dřív to zvládalo. Jak to vysvětlíte?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Zástupce radí českým turistům, jak se vyhnout nepříjemnostem na mexických letištích

22:04 Ombudsman: Zástupce radí českým turistům, jak se vyhnout nepříjemnostem na mexických letištích

Chystáte se na dovolenou do Mexika? Pokud ano, čtěte pozorně. Poradíme vám, jak předejít tomu, aby v…