Historické autobusy BusLine svezly stovky účastníků Muzejní noci

09.06.2013 11:09

BusLine a.s. na včerejší akci „Muzejní noc pod Ještědem“ svezl v rámci vyhlídkových jízd z Liberce do Jablonce nad Nisou na tři sta cestujících.

Historické autobusy BusLine svezly stovky účastníků Muzejní noci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Autobusové nádraží, ilustrační foto

V roli průvodčích se představili Michaela Dolinová a Ivan Vyskočil, kteří nejen účastníky akce pobavili, ale také jim na památku „štípli“ a podepsali jízdenku.

 „Těší nás, že Severočeské muzeum v Liberci, jako organizátor akce „Muzejní noc pod Ještědem“, oslovilo BusLine k participaci na této akci. Díky tomu jsme mohli veřejnosti představit naše historické autobusy Škoda RTO, které patří mezi sběratelské klenoty naší společnosti. Veterány využíváme především k vyhlídkovým jízdám v rámci pořádání různých akcí pro veřejnost, objednat si jeho služby ale může i jednotlivec. Jeden z vozů se v roce 2012 objevil i v oblíbeném českém seriálu „Vyprávěj“. Návštěvníci akce měli možnost zavzpomínat na historii cestování společně s herečkou a moderátorkou Michaelou Dolinovou a dále hercem a autobusovým fandou Ivanem Vyskočilem, kteří se představili v roli průvodčích,“ uvedl generální ředitel společnosti BusLine a.s., Tomáš Roubiček.

Vyhlídkové jízdy zajistily dva historické autobusy, Škoda RTO – JELCZ z roku 1968 a ŠKODA RTO 706 z roku 1972. Oba byly vyrobeny v podniku LIAZ Rýnovice, disponují 43 místy k sezení a jejich délka je téměř 11 metrů. Celková hmotnost je více než 14.000 kg, počet rychlostí 5 + 1 a za hodinu ujedou maximálně 75 km.

První jízda startovala v 19:00 v Jablonci nad Nisou od Muzea skla a bižuterie a pokračovala do Liberce k Oblastní galerii a Severočeskému muzeu. Ve všech třech kulturních zařízeních byl pro návštěvníky akce připraven bohatý kulturní program, a to nejen pro dospělé, ale i pro děti. Po druhé se mohli cestující svézt z Liberce do Jablonce ve 22:30 a poslední jízda zakončila akci o půlnoci.

„Pro mě to byla hezká vzpomínka na moje dětství, protože jsem jako malá šestiletá holka tímto autobusem jezdila každý týden s babičkou na Moravě recitovat na svatby, takže tyto zážitky mám spojené se svými prvními hereckými začátky. Pamatuji si, že vždycky byl ve voze velký hluk, a to se mi potvrdilo i dnes.

Vždycky, když si někdo z pasažérů sednul dopředu a chtěl si povídat s řidičem, tak doslova řvali tak, že je slyšel celý autobus. Jen těžko si dnes umíme představit, jak se s takovým autobusem mohlo cestovat na delší trasy, muselo to být dost únavné. Pozorovala jsem pana řidiče, když vytáčel zatáčku a musím říci, že jde doslova o posilování. A on sám mi potvrdil, že když dříve řídil takový autobus, tak měl svaly a fyzičku, opravdu si to tvrdě odmakal,“ sdělila oblíbená herečka a moderátorka Michaela Dolinová, která se dle svých slov představila v roli průvodčí vůbec poprvé.

„Mně osobně by se ještě více líbila role řidiče než průvodčího, ale pochybuji, že bych s tím autobusem zajel k Oblastní galerii v Liberci, to by se mi asi nepovedlo,“  pochválil řidičské umění oblíbený herec Ivan Vyskočil, který je držitelem průkazu profesní způsobilosti opravňujícího nejen k řízení autobusu, ale také k přepravě cestujících. „Jsem rád, že jsem mohl návštěvníky této pěkné akce pobavit a představit se jim v roli průvodčího. Byl to pro mě moc příjemný zážitek, těšilo mě, že se všichni po cestě usmívali a vypadali, že jsem je pobavil. Na historii cestování jsem zavzpomínal moc rád, protože jsem s takovými, dokonce ještě staršími autobusy, jezdil jako dítě a později i student, takže pro mě zas až tak nic nové,“ dodal s úsměvem Ivan Vyskočil.

Technická specifikace historických autobusů:

ŠKODA 706 RTO

výrobce: Jelczanskie zaklady samochodowe - JELCZ, Polsko

rok výroby: 1968

výrobce: LIAZ Rýnovice

motor: čtyřdobý, vznětový, kapalinou chlazený šestiválec OHV,

umístěný podél nad přední nápravou

zdvihový objem: 11 781 cm3

výkon: 117,8 kW

převodové ústrojí: převodovka v boku s motorem, pohon zadní nápravy

dvoudílným spojovacím hřídelem

počet rychlostí: 5 + 1

podvozek: rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U profilů

výrobní číslo: 72037

pneumatiky: 11.00-20

celkové rozměry: délka 10 840 mm

šířka: 2 500 mm

výška: 2 980 mm

hmotnost – celková: 14 000 kg

provozní: 8 650 kg

počet míst: 41 + 2 k sezení, 30 ke stání

maximální rychlost: 75 km/hod.

vozidlo bylo opraveno v letech 2007–2009 ve společnosti BusLine a.s.

celkem bylo odpracováno 3600 hod.

ŠKODA RTO 706 MTZ

rok výroby: 1972

výrobce: LIAZ Rýnovice

motor: LIAZ, zdvihový objem: 11 781 cm3

převodové ústrojí: převodovka v boku s motorem,

pohon zadní nápravy dvoudílným spojovacím hřídelem

počet rychlostí: 5 + 1

výrobní číslo: 71624112

karoserie: celokovová

pneumatiky: 11.00-20

počet náprav: 2 – 1 zadní

celkové rozměry – délka: 10 810 mm

šířka: 2 500 mm

výška: 2 980 mm

hmotnost – celková: 14 400 kg

provozní: 8 700 kg

počet míst: 41 + 2 k sezení

maximální rychlost: 75 km/hod.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

BESIP: Skrytá měření odhalila další rizikové místo v Libereckém kraji

7:14 BESIP: Skrytá měření odhalila další rizikové místo v Libereckém kraji

V Hajništi překračuje maximální povolenou rychlost v obci skoro 90 procent motoristů. Výjimkou nebyl…