Roland Berger: Evropské aerolinie a letiště čelí dalším zásadním změnám

10.06.2013 17:33

Rostoucí popularita nízkonákladových přepravců a aerolinií z Blízkého východu mění konkurenční prostředí. Vysoká citlivost na cenu u volnočasových i obchodních cestujících negativně ovlivňuje průměrné výnosy aerolinií. Provoz evropských aerolinií a letišť dále omezují přísnější regulace, jako například rozšíření zákazu nočních letů nebo dodatečná bezpečnostní opatření.

Roland Berger: Evropské aerolinie a letiště čelí dalším zásadním změnám
Foto: Hans Štembera
Popisek: Letiště Václava Havla, ilustrační foto

  • Podle "Evropského leteckého radaru 2013" jsou mezi hlavními faktory vyvíjejícími tlak na evropské aerolinie a letiště rostoucí citlivost na cenu mezi spotřebiteli, konkurenční tlak ze strany nízkonákladových přepravců a aerolinií z Blízkého východu, přísnější regulace a krize eura
  • V důsledku už započatých kroků očekávají zástupci 42 hlavních evropských společností z oblasti letectví mírné zlepšení meziročního vývoje v roce 2013
  • Nicméně očekávají také další nárůst cen leteckého paliva a rychlejší tempo konsolidace trhů
  • Experti Roland Berger identifikovali klíčové oblasti pro provádění změn v leteckém průmyslu, které povedou k úspěšnému vypořádání se s měnícím se tržním prostředím
  • Je potřeba zavádět nové modely spolupráce mezi aeroliniemi, letišti a dodavateli, stejně tak jako alternativní výnosové modely

Mnoho společností z oblasti letectví už odpovědělo zavedením komplexních programů pro zvýšení efektivity a restrukturalizace. Ty vedly k optimističtějším předpovědím meziročního vývoje v roce 2013. Osobní aerolinie a letiště očekávají do konce roku nárůst počtu cestujících, ale zůstávají v předpovědích růstu opatrnější než Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA).

Nákladní segment je jediným segmentem, ve kterém respondenti očekávají lepší vývoj pro rok 2013 než IATA: 83% provozovatelů nákladní přepravy předpovídá pro tento rok nárůst o více než 2,4%. Experti ale varují před přehnaným optimismem: "To, co se na první pohled jeví jako pozitivní vývoj, může v budoucnu způsobit problémy, pokud by se letecký trh vyvíjel pomaleji nebo pokud by plánované kroky nebyly včas implementovány" varuje Björn Maul, partner v Roland Berger Strategy Consultants.

Evropský letecký trh čelí zásadním změnám

Hlavní hráče nejvíce znepokojuje růst cen kerosinu: 54% z nich očekává další nárůst cen před koncem roku. To by mělo negativní dopad na vývoj podnikání. Více než třetina respondentů si myslí, že růst na asijských trzích zpomalí, což bude mít významný dopad na osobní i nákladní sektor. Konkurenční tlak může také výrazně zvýšit zrychlená konsolidace trhu (96%), expanze nízkonákladových aerolinií (79%) a pokračující expanze leteckých společností z regionu Perského zálivu do Evropy (88%).

Další překážkou, kterou musí společnosti z leteckého sektoru překonávat, je pořád přísnější regulace téměř ve všech podnikatelských segmentech. Letiště jsou vyzývána k implementaci zákazů nočních letů a osobní i nákladní letecké společnosti se musí přizpůsobit přísnějším hlukovým normám a kratším provozním hodinám pro svoje letadla, což znevýhodňuje evropské společnosti proti jejich globálním konkurentům.

Společnosti mají různé strategické cíle

Pro nalezení východiska z této složité situace na trhu plánuje letecký sektor přijmout různá opatření, především efektivnější cost management. 80 % osobních aerolinií plánuje v důsledku zvýšené konkurence a zvyšování cen paliva další snižování nákladů ve všech částech hodnotového řetězce. Ale jen snižování nákladů nestačí: "Evropské osobní aerolinie budou reagovat na narůstající konkurenční tlak vytvářením strategických joint ventures, přijímáním nových cenových modelů a nabídkou nových služeb," říká Roland Zsilinszky, Principal z české kanceláře Roland Berger Strategy Consultants. "Akvizice v odvětví budou zatím ojedinělé." 

Nákladní přepravci vidí potenciál pro akvizici nových klientů prostřednictvím větší diferenciace jejich produktové nabídky. Navíc plánují zlepšit své nákupní procesy a celkovou efektivitu.

Většina letišť usiluje o přilákání nových klientů a zvýšení výnosů z neleteckého sektoru – z retailových prodejen, nemovitostí a parkování. K dalším krokům, které plánují více než tři čtvrtiny provozovatelů letišť, patří nové modely spolupráce s aeroliniemi a klíčovými dodavateli. "Rychlý rozvoj podnikání u aerolinií z Blízkého východu a nízkonákladových aerolinií bude dále měnit konkurenční prostředí," vysvětluje Maul. "Letiště budou muset odpovědět strukturálními změnami, pokud si chtějí zajistit růst v příštích letech."

Společnost Roland Berger Strategy Consultants, založena v roce 1967, je jedním z vedoucích světových poskytovatelů strategického poradenství. S 2700 zaměstnanci v 51 kancelářích a 36 zemích jsme přítomni na všech velkých mezinárodních trzích. Firma je zcela nezávislá, vlastněna přibližně 250 partnery.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…