Armáda ČR: I vrtulníky se připravují na letní sezónu

17.05.2020 22:02

Stejně jako motoristé každé jaro přezouvají pneumatiky a automobily nechávají zkontrolovat, musí se na novou sezónu připravit i vrtulníky. Na rozdíl od vozidel ale taková prohlídka trvá i dva týdny a vystřídají se při ní specialisté čtyř vojenských odborností.

Armáda ČR: I vrtulníky se připravují na letní sezónu
Foto: Armáda ČR
Popisek: Armáda ČR, logo.

„Časté střídání teplot a vysoká relativní vlhkost v jarních měsících, vysoké teploty a intenzita UV záření během léta, či naopak teploty sahající hluboko pod bod mrazu v zimě mají na vlastnosti vrtulníků, které jsou provozovány na 22. základně vrtulníkového letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou, přímý vliv,“ vysvětluje kapitán Miroslav Buřinský, velitel roje pro draky a motory 223. letky oprav letecké techniky.

Rozdíl v teplotách negativně ovlivňuje například kvalitu oleje a paliva. „Platí, že čím nižší je teplota okolí, tím je olej hustší a musí se zředit řidším olejem. V létě se pak používá olej bez úprav,“ doplňuje Buřinský.

Výměnou oleje ale prohlídka strojů zdaleka nezačíná. Takzvané přechody na letní či zimní provoz jsou zahájeny důkladným očištěním vrtulníků od nečistot způsobených provozem v předešlém období a patří mezi stěžejní úkoly technického personálu jak na vrtulníkových letkách, které vrtulníky provozují, tak v hangáru oprav letecké techniky, kde jsou zajišťovány další servisní práce na letecké technice.

Během kontrol se na vrtulnících vystřídají dohromady čtyři vojenské odbornosti: specialisté na motor-drak, elektrospecialisté, zbrojíři a odborníci na radiotechnické zabezpečení. „Doslova každý šroubek se musí zkontrolovat a promazat. Proto také prohlídky netrvají pár hodin, ale až dva týdny,“ podotýká Miroslav Buřinský.

Kontrolují se nejen vrtulníky

Přechody jako takové se rozdělují do dvou částí – přechody na vrtulnících a přechody na pozemním zařízení, na infrastruktuře a na dalších zařízeních. „Na hangáru ošetřujeme svěřené vybavení, kontrolní měřící techniku, a všechna zařízení, která potřebujeme pro chod hangáru,“ dodává k práci techniků kapitán Miroslav Buřinský.

Jedná se například o pozemní zdroje, zvedáky letecké techniky, dále elektro vybavení a kontrolní měřící techniku jako takovou. Na nanometrech, šuplerech a momentových klíčích se provádějí kalibrace. Zvedací zařízení a vázací prostředky se musí prohlédnout a provést na nich revize a předepsané práce.

Po ukončení údržbových prací v rámci přechodů na vrtulnících Mi-24/35 a Mi-171 se provádí závěrečná kontrola z oddělení inženýrsko-letecké služby, která zahrnuje kontrolu letecké techniky, kontrolu měřící techniky a provozního vybavení. Přezkušuje se také personál. „Každý vrtulník je po přechodech uvolněn do provozu zápisem do tzv. drakové knihy. Ten provádí zástupce velitele 22. křídla vrtulníkového letectva – hlavní inženýr,“ uzavírá Buřinský.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

22:12 DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. …