ČOI: Počty diskriminovaných klesají, obsah stále závažný

15.12.2016 15:20

Nepříznivé zacházení s jednotlivcem nebo skupinou v oblasti prodeje nebo nabízení služeb je nezákonným jednáním všech obchodníků, kteří se takového chování ve styku se spotřebitelem dopustí.

ČOI: Počty diskriminovaných klesají, obsah stále závažný
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Kontroly České obchodní inspekce ve 3. čtvrtletí 2016 potvrdily snížení počtu diskriminačního jednání, kdy pouze v 1 případu došlo k diskriminaci cizince v restauračním zařízení, což je o dva případy méně než ve 2. čtvrtletí 2016. O to více se jeví závažnější obsahová sdělení, kdy například v restauraci cizojazyčně hovořícím spotřebitelům byla účtována navíc cena za tzv. „servis“ „Těší mě, že ve 3. čtvrtletí bylo při kontrolách zjištěno méně případů diskriminačního jednání. Přesto však je třeba této problematice věnovat trvalou pozornost, abychom se s diskriminačním chováním vůči spotřebitelům setkávali v budoucnu čím dál tím méně, “ řekl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.         

V období od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016 provedla Česká obchodní inspekce celkem 372 kontrol. V rámci těchto akcí prováděla i kontroly dalších právních předpisů, především pak zákona o ochraně spotřebitele. Porušení předpisů bylo zjištěno ve 152 případech, což je 40,9 % kontrolovaných jednotek. Podezření na některou z forem diskriminace bylo zjištěno ve 3 případech, což je 0,8 % z celkového počtu 372 provedených kontrol.

Kontroly diskriminace od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištění v procentech

celkem

diskriminace 

celkem

diskriminace

Středočeský a Hl. město Praha

55

19

2

34,6%

3,6 %

Jihočeský a Vysočina

45

12

0

26,7%

0,0 %

Plzeňský a Karlovarský

91

53

0

58,2%

0,0 %

Ústecký a Liberecký

34

5

0

14,7%

0,0 %

Královéhradecký a Pardubický

29

11

0

37,9%

0,0 %

Jihomoravský a Zlínský

54

24

1

44,4%

1,9 %

Moravskoslezský a Olomoucký

64

28

0

43,8%

0,0 %

Celkem

372

152

3

40,9%

0,8 %

Zjištěné nedostatky

  • v 1 případu se jednalo o diskriminaci z důvodu národnosti, kdy v restauračním zařízení byla cizojazyčně hovořícím spotřebitelům účtována navíc cena 52 korun za tzv. „servis“
  • v 1 případu se jednalo o obecnou diskriminaci, kdy při podání žádosti občana EU o poskytnutí spotřebitelského úvěru byly zprostředkovatelem úvěru požadovány 3 doklady totožnosti, tj. o 1 doklad více, než je požadováno po občanech ČR
  • v současné době je stále v šetření 1 případ, kdy kontrolovaná společnost měla na svých internetových stránkách uvedeno: „pro imigranty nevaříme“

Součástí kontrolní akce bylo ověřování plnění ostatních právních předpisů, kdy nejčastěji došlo k porušení:

  • ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

    - v 84 případech došlo v nedodržování zásad poctivosti prodeje - § 3 (např. nesprávná hmotnost pokrmu nebo míra nápoje a následné nesprávné účtování v návaznosti na seznámení s cenou)

    - ve 49 případech bylo porušeno ustanovení § 12, neboť prodávající neseznámili spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb
     
  • nařízení EU o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků  - zjištěno v 9 případech 
     
  • ve 12 případech bylo zjištěno porušení dalších právních předpisů v dozorové kompetenci České obchodní inspekce.

Uložené sankce

Za porušení obecně závazných právních předpisů bylo v rámci kontrolní akce v období od 1. 7. 2016 do 30. 9. 2016 pravomocně uloženo celkem 130 pokut v celkové výši 555 000 korun. Z tohoto počtu nabyly, v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním, právní moci 2 pokuty v celkové hodnotě 60 000 korun. V dalších 3 případech nabyly právní moci sdružené pokuty, které byly uloženy za porušení zákazu diskriminace spotřebitele a dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele. Výše těchto 3 pokut činí 190 000 korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…