Česká pošta: Podávání dat k zásilkám do třetích zemí v elektronické podobě

01.01.2021 15:40

Od 1. 1. 2021 na základě předpisů Světové poštovní unie je uložena povinnost předávat adresní a celní informace o zásilkách do třetích zemí výlučně v komplexní datové podobě ke stávajícím tiskopisům (CP 72, CN 22, CN 23 a EMS).

Česká pošta: Podávání dat k zásilkám do třetích zemí v elektronické podobě
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta

V praxi to znamená, že když půjde do třetí země poštovní zásilka se zbožím (jakákoliv obchodovatelná komodita), tak kromě tiskopisu CN22 nebo CN23, který je součástí zásilky, půjdou i veškerá data o této zásilce a jejím obsahu elektronicky datovou zprávou (EDI ITMATT), a to dokonce dříve než samotná zásilka. Bez zaslání dat předem totiž nebude povolen dovoz zásilky do cílové destinace.

Například Spojené státy americké také nyní informují, že zásilky, u kterých bude chybět vygenerovaná datová zpráva z podání, budou automaticky vracet. Pro USA se po 1. 1. 2021 stane zpracování poštovních dat o obsahu zásilky součástí postupů, které bez výjimek požadují celní orgány USA.

Důležité je, aby zákazník vyplnil k dané zásilce správný tiskopis celní prohlášky a ideálně předal úplná a správná adresní data, kontaktní data a data celní prohlášky k podávaným zásilkám v ELEKTRONICKÉ podobě. Tyto údaje v elektronické podobě pak slouží jako podklad k vygenerování datové zprávy.

Proč předávat podací data elektronicky?

  • Chytré aplikace a kontroly - předání podacích dat je snadné:
    - díky aplikacím, které umožní zadávání adresních a celních údajů k zásilkám
    - díky rozšiřování našeptávačů a kontrolních mechanismů, které zvyšují kvalitu předávaných dat.
     
  • Slevy - zákazníci za předání podacích dat v elektronické podobě získají slevu až 8 Kč za listovní zásilku a až 10 Kč za balíkovou zásilku.
     
  • Samoobsluha - zákazník si sám pohodlně a rychle vyplní všechna data elektronicky a vše si v klidu zkontroluje.
     
  • Bezchybnost – předáním správných a úplných dat elektronickou formou odpadá nutnost zásahu do dat ze strany ČP a tím i případná chybovost při přepisu dat z papírových formulářů
     
  • Rychlejší podání – díky vygenerovanému kódu z aplikace, který sdělíte na poště při podání zásilky.
     
  • Zkrácení celkové doby přepravy – data k zásilce již nemusí být doplňována a upravována v průběhu přepravy, nedojde k zastavení zásilky nebo k případnému vrácení zásilky na náklady odesílatele (zpáteční poplatky).
     
  • Bezproblémové celní řízení a dodání– správné a úplné vyplnění požadovaných údajů k zásilce usnadní a urychlí průběh celního řízení a dodání zásilky v zemi určení.
     
  • Vše v emailu – potvrzení o podání najdete ve svém emailu, vždy po ruce.
     
  • Smluvní zákazníci předávají data k podávaným zásilkám rovnou ze svých systémů.

Zákazníci mají několik možností, jak nám předávat podací data elektronicky:

A. Nesmluvní (retailový) zákazníci prostřednictvím:

  • Aplikace Poslat zásilku na www.poslatzasilku.cz
  • Elektronického podacího archu (ePA) přes USB (flash disk) – méně preferovaný způsob předání dat - k dispozici ke stažení na www.ceskaposta.cz/ke-stazeni

B. Smluvní zákazníci prostřednictvím:

  • Aplikace Podání Online (POL) na www.postaonline.cz
  • API rozhraní (více informací na www.ceskaposta.cz)
  • Datového souboru (více informací na www.ceskaposta.cz)

Přesnost a úplnost poskytnutých údajů k zásilkám výrazně urychlí samotné podání zásilek na podací poště, mezinárodní přepravu, průběh zpracování v celním řízení i následné dodání zásilky v zemi určení.

Potřeba mít kompletní elektronická data k podávaným zásilkám se netýká pouze zahraničních zásilek, ale i vnitrostátních. Proto vyvíjíme a neustále zdokonalujeme aplikace, které zákazníkům umožní předávat podací data moderním a hlavně komfortním způsobem, který jim přináší bezesporu mnoho výhod.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…