České dráhy chtějí dále zlepšovat služby pro handicapované

25.09.2015 13:58

Na spolupráci ve zlepšování informovanosti o možnostech přepravy osob s handicapem na železnici se společně domluvili zástupci kapely The Tap Tap, vedení Českých drah a paní Daniela Komanická.

České dráhy chtějí dále zlepšovat služby pro handicapované
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Jednání inicioval kapelník The Tap Tap Šimon Ornest na základě případu vozíčkářky Daniely Komanické, která v červnu tohoto roku absolvovala jízdu vlakem z Prahy do Hradce Králové a zpět ve služebním voze BDs. Tyto kombinované vozy nemají bezbariérové oddíly a vedle pěti kupé pro cestující slouží také pro přepravu zásilek a zavazadel, nejsou tedy primárně určeny k přepravě cestujících na vozíku. Svůj zážitek Daniela následně zveřejnila na svém FB profilu a ten se setkal se značnou odezvou veřejnosti i médií.

Ze společného jednání, které se neslo ve velmi vstřícném duchu, vyšlo najevo, že za vzniklou situací stojí špatná informovanost o rezervačních lhůtách přepravy cestujících s handicapem.

„Přepravujeme několik tisíc vozíčkářů ročně a spustili jsme i webovou aplikaci »S ČD bez překážek«. Na většině tras disponujeme bezbariérovými vozy. Při využití těchto spojů (označených logem vozíčkáře) je rezervace 24 hodin předem nutná pouze pokud cestující potřebuje dopomoc zaměstnanců ČD, například s obsluhou elektrických nájezdových plošin. Pokud cestující nemůže využít k přepravě bezbariérový spoj, je nutné cestu oznámit minimálně 48 hodin předem. V této lhůtě dokážeme k vybranému vlaku připojit bezbariérový vůz. V případě, že cestující oznámí svou cestu v kratším čase, tj do 24 hodin, jsou ČD schopny přepravit jej, ale přeprava nemusí být zcela komfortní. Personál ČD zajistí nástup a výstup z vozu,“ řekl na vysvětlenou případu Roman Šulc, vedoucí oddělení tarifů a přepravních podmínek Českých drah.

Na dotaz Daniely Komanické, proč na tento nekomfortní způsob přepravy na zvolené trase nebyla její asistentka zvlášť upozorněna při nákupu jízdenky, odpověděla ředitelka zákaznického personálu ČD Jitka Kubíková: „V tomto konkrétním případě došlo k nedorozumění. Pokladník má povinnost na tuto skutečnost výslovně upozornit a nabídnout komfortnější možnost přepravy. Toto se z poloviny stalo. Naše zaměstnankyně nabídla asistentce paní Komanické jinou, bezbariérovou trasu ve stejném dojezdovém čase, ale s přestupem v Pardubicích. Když však zákaznice na původní trase trvala, o provizorní formě přepravy ji již speciálně neinformovala. Vyvineme veškeré úsilí při školení našich zaměstnanců, aby se podobná situace neopakovala“.

Daniele Komanické se za vedení ČD osobně omluvil Michal Štěpán, člen představenstva zodpovědného za úsek dopravy. Nabídl jí také nefinanční kompenzaci, kterou paní Komanická přijala.

Z jednání vzešlo i několik bodů, které je možné do budoucna řešit ke zlepšení komfortu přepravy osob s handicapem.

Například držitelé průkazu ZTP ze Slovenské republiky, jehož je držitelkou právě paní Komanická, nemají nárok na slevu na jízdném na území České republiky.

Proto se přítomní zástupci The Tap Tap Šimon Ornest a Ladislav Angelovič, Daniela Komanická a předseda Evropského institutu pro udržitelný rozvoj Pavel Hříbek domluvili na spolupráci na iniciačním dopisu Ministrovi financí ohledně platnosti slovenských zdravotních průkazů na území ČR. Do tohoto procesu mají v úmyslu zapojit i Středisko asistence, NRZP, kapelu The Tap Tap, Jedličkův ústav a České dráhy.

Druhým bodem je již zmíněné zlepšení informovanosti o pravidlech přepravy.

„Ve snaze o minimalizaci psychologických bariér umístíme na webové stránky www.thetaptap.cz, www.bezbatour.cz a www.pestraspolecnost.cz link na Objednávkový systém ČD. Tuto možnost nabízíme i všem dalším organizacím, které chtějí pro lidi se zdravotním postižením vytvářet přátelské prostředí," uvedl Pavel Hříbek. Kapela The Tap Tap také nabídla ČD spolupráci na dlouhodobém zlepšování informovanosti o správném a bezproblémovém cestování formou zátěžových testů a videoklipů stejně, jako se v minulosti zapojila do úspěšné kampaně s Dopravním podnikem hl. města Prahy o přepravě kompenzačních pomůcek v pražské hromadné dopravě.

„Věříme, že média s námi budou na této osvětě spolupracovat. Je totiž velmi důležité nejenom upozorňovat na problémy, ale i účinně infomovat širokou veřejnost o nových možnostech a změnách k lepšímu,” říká Šimon Ornest, kapelník The Tap Tap a předseda občanského sdružení TAP.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

13:21 Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do plného provozu modernizované ochranné stání pro velká plavidla…