CzechInvest: Podnikatelé, stát i odborníci řeší, jak podpořit tuzemský letecký průmysl

20.07.2020 9:15

Vedle plošné podpory připravují i pomoc jednotlivým odvětvím.

CzechInvest: Podnikatelé, stát i odborníci řeší, jak podpořit tuzemský letecký průmysl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vchod do Czechinvest

Lidé napříč soukromou a státní sférou spojili síly, aby pomohli restartu leteckého průmyslu, který silně zasáhla koronavirová pandemie. Sektoroví odborníci odstartovali nový model. Vedle dosavadní plošné podpory podnikatelů se řeší specifická pomoc pro jednotlivá odvětví.

Letecký průmysl je celosvětově prestižní high-tech disciplínou s vysokou přidanou hodnotou výroby, velkým podílem výzkumu a vývoje a vysoce kvalifikovaných pracovníků. Jde rovněž o byznys, v němž je bez státní podpory složité uspět. Odběratelé české letecké produkce, která má ve světě dobrý zvuk, jsou totiž většinou zahraniční vlády, armády či vládami vlastněné firmy. „Bez cílené pomoci státu se neobejdeme. Potřebujeme zachovat vyváženou kombinaci firem dodávajících pro velké národní i globální hráče a společností, které se zaměřují na výrobu vlastních letadel. Díky tomuto modelu stále patříme mezi 9 zemí světa, které jsou schopné kompletně vyvinout a vyrobit letadlo na vlastním území,“ zdůrazňuje šéf Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) a prezident Asociace leteckých a kosmických výrobců (ALV ČR) Josef Kašpar. „Aktuálně řešíme, jak předejít kolapsu vývoje v odvětví a z fondů EU podpořit letecký výzkum. S Evropskou komisí komunikujeme například zvýhodněné podmínky pro leteckou výzvu, kterou chceme vypsat na podzim. Bavíme se o alokaci až jedna miliarda korun,“ popisuje situaci náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU fondy Marian Piecha.

Většina produkce domácích leteckých výrobců míří do zahraničí, v průměru letecké firmy vyvážejí až do 30 zemí světa. Letecký export přitom za poslední dekádu rostl o desítky procent ročně. „Loni exportoval letecký průmysl produkty v hodnotě 16,5 miliardy korun. Za posledních sedm let se objem leteckého vývozu zdvojnásobil,“ vypočítává náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová a upřesňuje: „Mezi klíčové vývozní destinace patří letecké velmoci na unijním trhu, jako je Francie a Německo, dále pak Spojené království, USA, Jižní Amerika, Blízký východ či Rusko.“

V současné době ALV ČR chystá dotazníková šetření napříč leteckým sektorem ke klíčovým tématům, jako je výzkum a vývoj, Evropa, strukturální fondy, zahraniční obchod/export a průmysl. Výsledky průzkumu mají pomoci s udržitelným růstem odvětví i s nastavením připravovaného dotačního programu, který by MPO chtělo vyhlásit na podzim.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…