CzechTrade: COVID 19 výrazně proměnil chování spotřebitelů v Turecku

12.07.2020 19:27

E-commerce, který již před vypuknutí pandemie COVID-19 vykazoval v Turecku růstovou tendenci, zažil v prvních dvou měsících po propuknutí pandemie prudký nárůst v počtu i objemu transakcí. Současná pandemie tak výrazně zrychlila transformaci elektronického obchodu.

CzechTrade: COVID 19 výrazně proměnil chování spotřebitelů v Turecku
Foto: CzechTrade
Popisek: CzechTrade

Obecně platí, že elektronický obchod v Turecku rostl již před COVID-19 a v posledních letech v zemi zaznamenal silný růst. Maloobchodní tržby online zaznamenaly v roce 2019 ve srovnání s předchozím rokem 43% růstu hodnoty. V rámci e-commerce pak byl nejvyšší růst zaznamenán v segmentu rychloobrátkového spotřebního zboží, jehož podíl se zvýšil z 20 na 37 %. Tento segment rostl rychle před pandemií (meziročně o 57 %), ale to, co přišlo s pandemií, nikdo neočekával. Během prvních osmi týdnů pandemie se růst prakticky ztrojnásobil na 183 procent.

I když v zemi nebyl vyhlášen zákaz vycházení na déle než 4 dny v kuse, zákaz vycházek se týkal hlavně víkendů a navazujících svátků, i tak se výrazně změnilo chování spotřebitelů, kdy 37 % z nich uvedlo, že nyní nakupuje online častěji než před pandemií. U prodejů potravin a domácích potřeb pak 49 % spotřebitelů tvrdí, že v online světě v krátkodobém až střednědobém horizontu zůstanou. Tato čísla jsou dle Didem Şekerel Erdogan, která se v e-commerce a marketing pohybuje přes 20 let, vyšší než v Evropě (Německu, Polsku, Itálii).

Ruku v ruce s nárůstem e-commerce vrostl i trend domácího vaření. Turecko je v tomto ohledu na špici v Evropě, kdy přibližně 80 % lidí si momentálně doma vaří. Pro porovnání v Itálii je to 74 %, Španělsku 60 % a v Německu pouhých 45 %. Takto vysoká čísla mohou být dána několika faktory. Jednak zaměstnanost žen je v Turecku významně nižší než v Evropě proto mají čas a rodina motivaci ušetřit za kupované jídlo. Stejně tak se vysoký podíl lidí nyní bojí jíst v restauracích z důvodu možné nákazy. Jedna třetina lidí pak usuzuje, že se jejich stravovací návyky nevrátí před dobu před pandemií.

Do budoucna by měl e-commerce v Turecku výrazně růst, jelikož přibližně 76 procent tureckých nakupujících tvrdí, že jsou ochotni využívat služby předplatného pro automatické nakupování. Průměr Evropy je v tomto ohledu na 54 %. Stejně tak je v zemi vysoká oblíbenost bezkontaktních plateb, kterou preferuje 70 % dotázaných.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …