CzechTrade: COVID 19 výrazně proměnil chování spotřebitelů v Turecku

12.07.2020 19:27

E-commerce, který již před vypuknutí pandemie COVID-19 vykazoval v Turecku růstovou tendenci, zažil v prvních dvou měsících po propuknutí pandemie prudký nárůst v počtu i objemu transakcí. Současná pandemie tak výrazně zrychlila transformaci elektronického obchodu.

CzechTrade: COVID 19 výrazně proměnil chování spotřebitelů v Turecku
Foto: CzechTrade
Popisek: CzechTrade

Obecně platí, že elektronický obchod v Turecku rostl již před COVID-19 a v posledních letech v zemi zaznamenal silný růst. Maloobchodní tržby online zaznamenaly v roce 2019 ve srovnání s předchozím rokem 43% růstu hodnoty. V rámci e-commerce pak byl nejvyšší růst zaznamenán v segmentu rychloobrátkového spotřebního zboží, jehož podíl se zvýšil z 20 na 37 %. Tento segment rostl rychle před pandemií (meziročně o 57 %), ale to, co přišlo s pandemií, nikdo neočekával. Během prvních osmi týdnů pandemie se růst prakticky ztrojnásobil na 183 procent.

I když v zemi nebyl vyhlášen zákaz vycházení na déle než 4 dny v kuse, zákaz vycházek se týkal hlavně víkendů a navazujících svátků, i tak se výrazně změnilo chování spotřebitelů, kdy 37 % z nich uvedlo, že nyní nakupuje online častěji než před pandemií. U prodejů potravin a domácích potřeb pak 49 % spotřebitelů tvrdí, že v online světě v krátkodobém až střednědobém horizontu zůstanou. Tato čísla jsou dle Didem Şekerel Erdogan, která se v e-commerce a marketing pohybuje přes 20 let, vyšší než v Evropě (Německu, Polsku, Itálii).

Ruku v ruce s nárůstem e-commerce vrostl i trend domácího vaření. Turecko je v tomto ohledu na špici v Evropě, kdy přibližně 80 % lidí si momentálně doma vaří. Pro porovnání v Itálii je to 74 %, Španělsku 60 % a v Německu pouhých 45 %. Takto vysoká čísla mohou být dána několika faktory. Jednak zaměstnanost žen je v Turecku významně nižší než v Evropě proto mají čas a rodina motivaci ušetřit za kupované jídlo. Stejně tak se vysoký podíl lidí nyní bojí jíst v restauracích z důvodu možné nákazy. Jedna třetina lidí pak usuzuje, že se jejich stravovací návyky nevrátí před dobu před pandemií.

Do budoucna by měl e-commerce v Turecku výrazně růst, jelikož přibližně 76 procent tureckých nakupujících tvrdí, že jsou ochotni využívat služby předplatného pro automatické nakupování. Průměr Evropy je v tomto ohledu na 54 %. Stejně tak je v zemi vysoká oblíbenost bezkontaktních plateb, kterou preferuje 70 % dotázaných.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…