DAKO-CZ poprvé v historii překonalo dvoumiliardové tržby, za poslední čtyři roky vyrostlo o sto procent

26.01.2023 12:25 | Tisková zpráva

Společnost DAKO-CZ, výrobce brzdových systémů a komponent pro kolejová vozidla z východočeské Třemošnice, pokračuje ve strmém růstu. V roce 2019 poprvé překonala miliardový obrat a za pouhé čtyři roky jej dokázala zdvojnásobit. V roce 2022 firma poprvé v historii překonala dvoumiliardové tržby.

DAKO-CZ poprvé v historii překonalo dvoumiliardové tržby, za poslední čtyři roky vyrostlo o sto procent
Foto: dako-cz.cz
Popisek: DAKO-CZ

Za uplynulé čtyři roky také společnost přerostla přes hranice regionu i celé České republiky, když v loňském roce založila dva společné podniky s tamními předními výrobci v Indii a letos na tamním trhu plánuje založit dceřinou společnost.

„Za pochodu budujeme firmu na dvoumiliardový obrat,“ říkal s oblibou Lukáš Andrýsek, předseda představenstva společnosti DAKO-CZ poté, co firma prolomila miliardovou hranici. Již za čtyři roky dokázala firma své tržby zdvojnásobit. Navzdory nepříznivým okolnostem jako byly covidová pandemie, narušení dodavatelských řetězců či extrémní nárůst cen energií související s konfliktem na Ukrajině.

„V průběhu covidu jsme ani na jeden den nepřerušili výrobu, v roce 2020 jsme navíc za plného provozu vybudovali nový centrální sklad, rozšířili jsme montážní halu a kompletně jsme inovovali logistické toky ve výrobě, čímž se nám povedlo významně navýšit její kapacitu. Za to, že to v tak těžkých podmínkách zvládli a výroba neustále běžela naplno, patří všem našim zaměstnancům velký dík,“ říká Lukáš Andrýsek.

Vývoj Tržeb DAKO-CZ:

tabulka

Kromě toho se DAKO-CZ postupně rozrůstalo. Nejprve přibyla společnost Transelco vyrábějící spřáhla, stavěče a brzdové válce, následovalo založení dceřiné společnosti DAKO-CZ Service v severočeském Mostě, kam se soustředil servis a opravy brzdových jednotek a komponent. V roce 2021 vznikla v Ostravě další dceřiná společnost DAKO-CZ Machinery zaměřená na sériovou výrobu, především pro Indii. Zakázky pro tamní trh tvoří dnes zhruba třetinu obratu společnosti.

„V roce 2022 naše expanze pokračovala. V Indii jsme s klíčovým hráčem na tamním trhu, společností Medha Servo Drives, založili podnik MEDHA DAKO-CZ Pvt. Ltd. se sídlem v Hyderabadu. Naše spolupráce se soustředí na dodávky ucelených a moderních brzdových systémů pro nově připravované vozy EMU, metra a lokomotiv pro Indickou železnici. Se společností Jupiter Wagons, dvojkou na trhu výroby nákladních vozů, jsme založili společnost JWL DAKO-CZ India Ltd., který sídlí v Kalkatě. Indické aktivity zastřeší nově vznikající dceřiná společnost DAKO-CZ India,“ popisuje Lukáš Andrýsek indickou expanzi.

DAKO

Na další růst má společnost, která tři čtvrtiny své produkce exportuje, zaděláno i v Evropě, Africe a Jižní Americe, kde bude implementován zcela nový brzdový systém na projektu Automated People Mover. Tento speciální vlak bude provozován na mezinárodním brazilském letišti v São Paulu. Společnost čeká v příštích letech ještě jeden velký cíl a to sáhnout si na trh Severní Ameriky.

„Především ale – kromě investic do rozšíření výroby a moderních technologií – masivně podporujeme výzkum a vývoj. Díky tomu naše společnost udává trendy v oboru, zejména v ekologickém a bezúdržbovém řešení našich brzdových systémů a komponentů. Například vloni jsme na prestižním veletrhu InnoTrans v Berlíně představili revoluční elektromechanickou kotoučovou brzdovou jednotku, která je součástí naší koncepce DAKO Brake By Wire. Jejím principem je, že k zastavení vlaků není potřebný stlačený vzduch ani olejové hospodářství,“ doplňuje Lukáš Andrýsek.

Úspěch DAKO-CZ nezůstává bez odezvy. V roce 2021 byla společnost vyhlášena Firmou roku Pardubického kraje a v celostátním finále se umístila mezi pěti nejlepšími společnostmi. V minulém roce získala ocenění Czech Superbrands 2022. Vše nasvědčuje tomu, že společnost, jež je stoprocentně vlastněna Czechoslovak Group, průmyslově-technologickou skupinou českého podnikatele Michala Strnada, a která dnes tvoří základ samostatné divize CSG Rail.

DAKO

O DAKO-CZ, a.s.

Společnost DAKO-CZ je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla s 207letou tradicí. Firma s ročními tržbami okolo 82 milionů Euro, na kterých se ze 79% podílí zahraniční zakázky, sídlí v Třemošnici ve východních Čechách. Vlastníkem společnosti je skupina Czechoslovak Group českého podnikatele Michala Strnada.

DAKO-CZ dodává brzdové systémy a komponenty pro nákladní vagóny a osobní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, soupravy metra i tramvaje. Kromě společností Stadler Rail Group, Tatravagónka Poprad, Siemens Mobility patří mezi významné odběratele produktů společnosti DAKO-CZ například též Škoda Group a.s. či České Dráhy. Kolejová vozidla s brzdovými systémy či komponenty DAKO jsou provozována nejen v Evropě, ale také například v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku a Saudské Arábii, kde spolupracuje se světovými výrobci kolejových vozidel a provozovateli kolejové dopravy. Společnost má vlastní vývoj, disponuje moderní zkušební laboratoří a konstrukčním pracovištěm. DAKO-CZ se kromě vývoje a výroby brzdových systémů a komponentů věnuje i jejich následnému servisu.

V roce 2020 otevřelo DAKO-CZ ve svých prostorách nové servisní středisko. Vzhledem k zakázkové naplněnosti rozšířila společnost v roce 2020 výrobní halu a kompletně inovovala logistiku, čímž došlo k významnému navýšení výrobní kapacity. V roce 2020 zahájilo DAKO-CZ dodávky pro nového zákazníka, španělskou společnost TALGO, konkrétně pro její soupravy určené pro Egypt. Další zakázky mířily například do Polska, Slovinska, Rakouska či Indie. V roce 2020 se DAKO-CZ umístilo na druhém místě soutěže Firma roku Pardubického kraje, v roce 2021 již společnost soutěž vyhrála. V roce 2022 společnost získala prestižní ocenění Czech Superbrands a stala se součástí UNIFE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Modernizace vsetínské stanice pokročila, cestující mají k dispozici nové zázemí

7:02 Správa železnic: Modernizace vsetínské stanice pokročila, cestující mají k dispozici nové zázemí

Ve Vsetíně se uskutečnilo slavnostní otevření společného odbavovacího terminálu pro železniční a aut…